דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

בית משפט בקליפורניה: ״הפטור שקיבלה אובר אינו חוקתי״

נשיא ארגון עובדי השירותים הבינלאומי, בוב שונובר: ״הפסיקה לא יכולה להיות יותר ברורה: משאל העם, שמימנו חברות כלכלת החלטורה, הוא בלתי חוקתי ולא ניתן ליישום״

נהג אובר (צילום: Dllu / מתוך Wikimedia).
נהג אובר (צילום: Dllu / מתוך Wikimedia).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פרנק ראש, שופט בית המשפט המחוזי במחוז אלאמדה בקליפורניה, פסק אתמול (שישי) כי 'הצעה 22' איננה חוקתית במדינה ולכן פסולה. הפסיקה צפויה להכניס לסחרור חברות המעסיקות נהגים, שליחים ועובדים אחרים באמצעות אפליקציות, תוך התנערות מיחסי עובד מעביד, דוגמת נהגי אובר.

את העתירה הגיש ארגון עובדי השירותים הבינלאומי (SEIU). בוב שונובר, נשיא הארגון, אמר לאתר טק-קראנץ "הפסיקה של השופטת ראש לא יכולה להיות יותר ברורה מזה: הצעה 22 שמימנו חברות כלכלת החלטורה הוא בלתי חוקתי ולכן לא ניתן ליישום. במשך שנתיים, נהגים טוענים שאי אפשר לקנות בכסף את הדמוקרטיה. ההחלטה מהיום מראה שהם צדקו". לפי הפסיקה, 'הצעה 22' מטילה מגבלות על הכח של חקיקה בעתיד לקבוע מה הסיווג הנכון לעובדי הפלטפורמות ולכן היא אינה חוקתית.

אפליקציית אובר. במשך שנתיים, נהגים טוענים שאי אפשר לקנות בכסף את הדמוקרטיה (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)
אפליקציית אובר. במשך שנתיים, נהגים טוענים שאי אפשר לקנות בכסף את הדמוקרטיה (צילום: Mark Warner, מתוך flickr)

אם 'הצעה 22' אכן תבוטל, יחזור לתוקף החוק שקבע אמות מידה להיות הקבלן עצמאי ולא שכיר. למשל, היות ש'אובר' קובעת את תעריפי הנסיעה בשירות, זהו פרמטר חשוב של עצמאות שהנהגים מנועים ממנו, מה שצפוי לתמוך בסיווג שלהם כשכירים ולא כעצמאים.

התביעה המשפטית שהוכשלה

החוק בקליפורניה לא מחיל באופן אוטומטי יחסי עובד-מעביד על נהגי האפליקציות, אך הוא מהווה עילה לתביעות כנגד החברה המפעילה, וכמה כאלו כבר הוגשו. לחברות האפליקציות סיבות טובות לחשוש מבית המשפט.

בית הדין לערעורים בקליפורניה פסק בעבר כי על 'אובר' ו'ליפט' להגדיר את נהגיהן כשכירים. לפי דיווח באתר ביזנס אינסיידר, ניתן היה להבין במשך המשפט, כי השופטים אינם נוטים לצד התאגידים.

"גניבת שכר, תחת סיווג שגוי של יחסי העבודה"

בין הסוגיות שהטרידו את השופטים הייתה העובדה שהנהגים אינם מתוגמלים על זמן ההמתנה בין נסיעות, המהווה כשליש מזמן העבודה בממוצע, לפי מחקר של חברת "פר ופירס" מ-2019. מצב זה נוח לנוסעים ולמפעילי האפליקציות, כיוון שהוא מאפשר ריבוי נהגים של ממתינים וזמינות גבוהה, אבל מוריד את התגמול השעתי בפועל לו זכאים הנהגים על עבודתם.

הפגנת נהגי מוניות נגד אובר בהונגריה (צילום: Zoltan Mathe/MTI via AP).
הפגנת נהגי מוניות נגד אובר בהונגריה (צילום: Zoltan Mathe/MTI via AP).

"זו גניבת שכר, החוסה תחת סיווג שגוי של יחסי העבודה", טען בעבר עורך הדין מתיו גולדברג, מטעם התביעה הכללית בקליפורניה. גולדברג הדגיש כי לעובדים אסור לוותר על זכאותם לשכר מינימום, ומתן אפשרות כזו מהווה לחץ פסול להורדת השכר במדינה.

התביעות כנגד אובר בנקודה זו לא התבררו, שכן במאמץ יוצא דופן, ובמימון נדיב של מעל 200 מיליון דולרים, הצליחו חברות הפלטפורמה להעביר את 'הצעה 22', במשאל עם שבוצע יחד עם ההצבעה בבחירות האחרונות לנשיאות. ארגוני העובדים שהתנגדו להצעה גייסו רק 10 מליון דולרים לקמפיין הנגדי. התוצאה הייתה 59% בעד והצילה את הפלטפורמות מחובת הכרה בעובדיהם כשכירים, עם הזכויות הנלוות לכך. הפסיקה הנוכחית מסוכנת מאוד בעבור אותן חברות והן צפויות לערער עליה בקרוב.

השימוש ברכב פרטי לנסיעות עסקיות הוא מודל הפסדי

"ביט דה בוש" הוא ערוץ היוטיוב של מהנדס אמריקאי מקליפורניה שעבד כנהג אובר במשך שבוע, והקפיד לעקוב אחר כל ההוצאות וההכנסות. תוצאת הניסוי היא שהנהיגה בעבור אובר הייתה הפסדית עבורו.

למרות שהרוויח בממוצע 20 דולרים לשעה, עלויות הדלק, המסים וההערכה לגבי ירידת ערך הרכב הפכו את ההכנסה להפסד נטו. נהיגה באזור שונה ובעזרת רכב אחר עשויה לשנות את התמונה לשני הכיוונים, אבל המודל נשאר דומה, הפלטפורמה משלמת לנהג תשלום פר נסיעה, ואילו אחזקת הרכב מוטלת לגמרי עליו כ'עצמאי'.

 

זהו מבנה הוצאות נח מאוד לפלטפורמה, ובעייתי מאוד לנהגים, שלא מתחשבים בעובדה ששימוש ברכב הפרטי כרכב עבודה תגביר את השחיקה שלו ואת ההוצאות הנדרשות בעבורו.​

מכיוון שאובר היא חברה מפסידה, בייחוד בשירות העיקרי שלה, הסעות הדומות למונית, סביר להניח כי לא ניתן לקיים שירות מסוג זה תוך תשלום זכויות מלאות לנהגים כשכירים, לצד עלות קיום הפלטפורמה הטכנולוגית הגלובלית וקביעת מחירים סבירים לנוסעים באופן רווחי. אובר ממומנת באמצעות השקעות הון אדירות שביצעו בעלי המניות, להם לא חילקה מעולם שום דיבידנד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!