דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מתכונת החירום ב-7 בתי החולים הציבוריים תימשך: אלפי תורים וניתוחים בוטלו

הדסה, שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ובתי החולים בנצרת מטפלים במקרים דחופים בלבד, במסגרת מאבק לקבלת מאות מיליוני שקלים שהובטחו מהאוצר | "דורשים משר האוצר ושר הבריאות לעמוד בהסכמים ולפתור את המשבר באופן מיידי"

רחבת האמבולנסים והקבלה במיון בשערי צדק ריקים בשעה זו (צילום: מטה המאבק של בתי החולים הציבוריים)
רחבת האמבולנסים והקבלה במיון בשערי צדק ריקים בשעה זו (צילום: מטה המאבק של בתי החולים הציבוריים)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מנהלי בתי החולים הציבוריים הודיעו שהעבודה במתכונת חירום תימשך גם מחר (חמישי). בתי החולים מוחים על עיכובים בהעברת מאות מיליוני שקלים שסוכם עם משרד האוצר שיועברו להם בינואר. הם מתריעים ממשבר כלכלי חמור שמקשה על התשלום לספקים ולעובדים, בין היתר עקב הוצאות גבוהות ואובדן הכנסות מתחילת מגפת הקורונה.

בתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת – האיטלקי, הסקוטי ו'המשפחה הקדושה' ימשיכו לא לקלוט חולים חדשים מלבד מקרי חירום, ולא יבצעו תורים וניתוחים שלא יוגדרו כדחופים. ההשבתה החלה היום (רביעי), לאחר שביום ראשון הפסיקו בתי החולים לקלוט חולי קורונה חדשים למחלקות הקורונה. מאות ניתוחים ואלפי תורים שנקבעו להיום ולמחר בוטלו.

באוצר "תקצבו" אבל הכסף לא עבר

מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב ומנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש פנו היום למנהלי בתי החולים, וכתבו שהם פועלים לפתרון המשבר. "אנו מודעים כי בשל מנגנוני העברת הכספים אליכם קיים באופן טבעי פער זמנים בין תקצוב הסכומים על ידינו לבין מועד קבלתם על ידיכם, אשר נובע מן החובה לקיים מבחני תמיכה. אנו פועלים ללא ליאות לקצר את פרקי הזמן הללו על מנת לאפשר לבתי החולים לפעול בצורה מיטבית ולטפל במגפת הקורונה".

הפער מסתתר במילה "תוקצבו". כלומר, משרד האוצר הקצה את התקציבים הנדרשים שסוכמו עם בתי החולים באמצעות תקנות תמיכה, אך רובם עדיין לא הועברו אליהם. לפי מנהלי בתי החולים, עד כה רק מחצית מהכסף שהובטח הועבר אליהם בפועל. אש ובלינקוב כתבו "בימים אלו אנו מסכמים את הסכומים שדרכם הסכומים יועברו".

״משרדי האוצר והבריאות פרסמו מכתב מלא במילים יפות, אך עם סימפטיה אנחנו לא יכולים לשלם לספקים ולעובדים. על מערכת הבריאות אחראי שר הבריאות ועל קופת המדינה שר האוצר ואנו דורשים מהם לעמוד בהסכמים ולפתור את המשבר באופן מיידי״.

בנוסף כתבו בלינקוב ואש ש"תוקצבו תקני הקורונה שניתנו למערכת ביולי 2020 (600 רופאים, 1,500 אחיות ו-2,000 עובדי מנהל ומשק ומקצועות פרה-רפואיים שהוקצו ללמשך שנה, ובעקבות מאבקים של ההסתדרות וההסתדרות הרפואית סוכם שייקלטו לצמיתות – ד.א.), וכן הפעימה הראשונה של תקני כוח האדם שניתנו להתמודדות עם הגל הרביעי, לצד תמיכות ברכש ריאגנטים ובכוח אדם היקפי אשר יסייעו לבתי החולים להתמודד עם המגפה".

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אמר הבוקר: "‏בתי החולים העצמאיים במצוקה. אני מודע לזה ומטפל. נציגי משרד הבריאות והאוצר מקיימים כבר יומיים דיונים מרתונים כדי לפתור את המשבר. נדרש ואפשר להגיע להסכמות עד סוף היום. לא אאפשר הימשכות המצב הזה ואני בטוח שהאוצר מבין ויפעל בדיוק כמוני".

גם חברי כנסת ביקשו להתערב בדחיפות במשבר. יו"ר ש"ס אריה דרעי ויו"ר יהדות התורה משה גפני הגישו ליו"ר הכנסת מיקי לוי מכתב בדרישה לדיון דחוף במליאה בנושא המשבר בבתי החולים הציבוריים. יו"ר הקואליציה ויו"ר ועדת הבריאות עידית סילמן (ימינה) ביקרה אתמול בהדסה והודיעה שתכנס בקרוב את הוועדה שבראשותה בנושא.

מחכים למאות מיליוני שקלים

בתי החולים הנאבקים הם שערי צדק והדסה בירושלים, לניאדו בנתניה, מעייני הישועה בבני ברק ושלושת בתי החולים בנצרת – הסקוטי, הצרפתי ו'המשפחה הקדושה'. הם מופעלים על ידי גופים ציבוריים, בניגוד ליתר בתי החולים שמופעלים על ידי הממשלה או קופות החולים. בתי חולים אלו מצויים בגירעונות של מאות מיליוני שקלים, עקב הוצאות עודפות שחייב משבר הקורונה, לצד אפליה בתקצובם הממשלתי. הממשלה אינה מכסה את הגירעונות שנוצרים להם עקב תקצוב חסר על שירותי בריאות הכלולים בסל הבריאות, לעומת בתי החולים שבבעלות הממשלה וקופות החולים, שמקבלים כיסוי לגרעון.

בינואר השנה הגיעו חלק מבתי החולים לסף קריסה כלכלית והתקשו לשלם משכורות. הם יצאו למאבק ציבורי במהלכו השביתו שירותים חיוניים, כולל הפסקת קליטה של חולי קורונה חדשים. למרות שהמאבק החל בעיצומו של גל הקורונה השלישי, באוצר לא מיהרו להגיע איתם להסכמות, בין היתר עקב היעדר תקציב מדינה מאושר ל-2021. רק לאחר כשבוע של השבתת שירותים סוכם על תוספת של 960 מיליון שקלים לשנת 2021 והקמת ועדה ציבורית שתבחן את תקצובם של בתי החולים הציבוריים בעתיד.

אך בכך לא תם המאבק של בתי החולים. הסיכומים העקרוניים מינואר על העברת הכספים לא מומשו, ורק במרץ, לאחר איום נוסף בחידוש המחאה, הגיעו בתי החולים להסכם עם האוצר על אופן העברת הכספים בפועל, באמצעות תקנות תמיכה. לפי ההסכם שנחתם, בתי החולים יקבלו 630 מיליון שקלים על פעילותם עד חודש יוני, ו-55 מיליון שקלים עבור כל חודש נוסף בו יימשך משבר הקורונה, שאכן נמשך החל מיולי. אך גם כספים אלו לא הועברו, ורק כעבור שלושה חודשים הודיע האוצר שיעביר את הכספים.

לטענת מנהלי בתי החולים, רק כמחצית מהסכומים שסוכמו עד כה הועברו בפועל. באמצע יולי הזהירו בתי החולים מ"סכנת קריסה מיידית" ומאי-מימוש ההסכמים. כעת, שמונה חודשים מחתימת ההסכם המקורי, הם נאלצים לצאת למאבק נוסף.

המחאה של בתי החולים הציבוריים נערכת על רקע הודעתו של בנט מהשבוע שעבר על תוספת של 2.5 מיליארד שקלים לבתי החולים, במטרה להגדיל את מספר מאושפזי הקורונה. בזמן שראש הממשלה מתחייב על תוספת חירום מיידית למערכת הבריאות, ובשיאו של גל קורונה, שבעת בתי החולים נאלצים להשבית פעילות בגלל עיכוב בהעברת מאות מיליוני שקלים שהובטחו להם כבר בינואר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!