דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארנק הביטקוין הושק באל סלבדור, והוקפא בעקבות שורת כשלים

הארנק הדיגיטלי צ'יבו הושק אתמול (ד'), אבל המשתמשים גילו בו פרצות אבטחה חמורות, והוא הוקפא עד להודעה חדשה | נמשכת מחאת האזרחים נגד אימוץ הביטקוין ונגד הנשיא נאיב בוקלה

נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה. פיטר שופטים וניסה להסיר את הגבלת הכהונה (צילום:AP Photo/Salvador Melendez, File)
נשיא אל סלבדור נאיב בוקלה. פיטר שופטים וניסה להסיר את הגבלת הכהונה (צילום:AP Photo/Salvador Melendez, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השקת ארנק הצ'יבו באל סלבדור אתמול (רביעי), שאמורה ליישם את אימוץ הביטקוין כאמצעי תשלום מוכר במדינה, נתקלה בקשיים מרובים והוקפאה. משתמשים שהצליחו להוריד את הארנק מהאתר דיווחו כי האתר ההורדה אינו מאובטח (HTTP במקום HTTPS).

 

אחרים גילו שלצורך זיהוי המשתמש האפליקציה תקבל כל תמונה שנראית דומה לתעודת זהות וכן כל תמונה כתמונת פנים, וכך מתאפשר לכל אדם או תוכנה להתחזות לתושבי אל-סלבדור ולגזול את הקרדיט של 30 דולר שהובטחו לכל אזרח כמענק הצטרפות. 

"כמו כל החידושים, גם לביטקוין באל סלבדור יש עקומת למידה", צייץ נשיא אל סלבדור, נאיב בוקלה, ביחס להשבת ההורדות של הארנק עקב עומס רב על שרתים. 

הכשלים בהשקה היו צפויים מראש בשל לוח הזמנים הצפוף והיערכות לקויה. לצ'יבו לא התקיימו הדגמות ציבוריות וניסויים בקבוצות מדגם מהציבור, שבהן מקובל למצוא את רוב המגבלות של הטכנולוגיה ושגיאות התכנות, ולתקן אותן לפני ההשקה הרשמית.  

חוק הביטקוין גרם להתנערות של קרן המטבע והבנק העולמי מסיוע למדינה במהלך, בשל חשש מיצירת "גן עדן" למלביני כספים.

המדינה הראשונה שהכריזה על מטבע קריפטו כמוכר רשמית 

חוק הביטקוין באל סלבדור מחייב את כל בעלי העסקים במדינה לכבד תשלום בביטקוין, שהונגש לאזרחים באמצעות הארנק הדיגיטלי צ'יבו. מבקרי המהלך מאשימים את בוקלה בתחבולה שנועדה "להדפיס" דולרים, היות שאין לאל סלבדור מטבע ריבוני. לפי המבקרים, 20% ממחזור הכספים של המדינה מבוסס על תשלומים שמגיעים מאזרחי המדינה שעובדים בחו"ל. לפיכך, אם הם ישלמו בדולרים אמיתיים דרך צ'יבו, לבוקלה תהיה גישה לכסף האמיתי, ואילו האזרחים יקבלו זיכוי בארנק ביתרת "דולרים" שלא תכובד מחוץ למערכת צ'יבו או ביתרת "ביטקוין".  

אל סלבדור לא באמת אימצה את הביטקוין 

ככל הידוע, הארנק אינו עובד ברשת הביטקוין ממש, אם כי הטכנולוגיה של הארנק לא הוסברה לציבור באופן מפורט. לכן, אל סלבדור כלל לא אימצה בפועל את הביטקוין, משום שביטקוין כלל לא מתאים לשמש כאמצעי תשלום. ברשת הביטקוין קיים עומס תמידי מאז 2015, ותשלומים זוכים לאישור ביצוע לאחר שעה או כמה שעות. על המשלמים לשלוח עמלה לבחירתם, שקובעת את הקדימות בתור לביצוע התשלום. תשלומים בעמלה נמוכה לא יבוצעו לעולם, וכדי לבצע תשלום יש לשלם ביטקוין בשווי שנע כיום סביב עשרות דולרים. 

ארנק הצ'יבו עובד כנראה ברשת ריכוזית משל עצמו, שרק ממירה יתרות "דולרים" ליתרות "ביטקוין" לפי שער שנלקח מזירות מסחר, ולא ברור כיצד פועל הממשק בינו לבין ביטקוין או אם יש בכלל ממשק כזה.  

בתאוריה, אזרחים אמורים להיות מסוגלים למשוך דולרים במזומן מהיתרה בצ'יבו באמצעות כספומטים מיוחדים שנפרשו במדינה תמורת עמלה, אבל תשלומים דיגיטליים ב"ביטקוין" או ב"דולרים" אמורים להתבצע בחינם.  

תושבי אל סלבדור מגלים התנגדות גוברת לביטקוין ולנשיא   

ארגון הסוחרים במדינה הזהיר את הסוחרים לא לשמור יתרות ביטקוין, בשל התנודתיות הגבוהה של שערו והסיכונים הנובעים מכך, והמליץ לבעליו להמיר באופן מיידי כל תשלום בביטקוין ליתרת דולרים בארנק.  

 לפני ההשקה עצרה הממשלה לכמה שעות את הפעיל מריו גומז, ככל הנראה בשל הדלפת מידע לגבי הצ'יבו והביקורת הגלויה שלו על המהלך. לאחר המעצר השרירותי, שוחרר גומז ללא אישום.  

גם תומכי מטבעות קריפטו מביעים ביקורת על המהלך, בשל החוק שמחייב כל אדם לכבד תשלום בביטקוין, אירוניה מרה לאידיאולוגיה של מטבעות קריפטו, שמשווקת את האימוץ שלהם כ'בחירה חפשית של כל אדם'. 

לפי סקר שנערך באל סלבדור, פחות מ-20% מתושבי המדינה רואים בחוק הביטקוין מהלך חיובי. סיבה מרכזית לכך היא התנודתיות בערכו.

ההפגנות כנגד אימוץ הביטקוין בבירה סן סלבדור כבר הגיעו למאות אנשים בהפגנה, בשל חוסר האמון בטכנולוגיה ובנשיא גם יחד.  

חלקם רואים בחוק הביטקוין חלק מהמגמה של הנשיא בוקלה לבטל את שארית הדמוקרטיה במדינה ולהפוך לשליט יחיד.  

בוקלה פיטר לאחרונה כמה שופטים, חלקם שופטים שחקרו טענות לחשדות בשחיתות נגד הנשיא. בנוסף, בוקלה עמל על שינוי החוקה כך שיוכל להתמנות בקלות לכהונה רצופה כנשיא, ללא כל הגבלות.  

למרות תשומת הלב העולמית לחוק הביטקוין במדינה, מבחינת רוב תושבי אל סלבדור, לסוגיית פיטורי השופטים וכהונת הנשיא יש חשיבות גדולה הרבה יותר. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!