דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המשרד להגנת הסביבה פרסם את התכתבותו עם קצא"א: "קידמה בחשאי הסכם עם חברה מהאמירויות"

המשרד מפעיל לחצים על החברה לעמוד בדרישות הסביבתיות באמצעות פרסום התכתובת המקצועית ביניהם | קצא"א בתגובה: "החברה מפוקחת ומבוקרת, ופועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים"

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשרד להגנת הסביבה פרסם את התכתובת המקצועית הפנימית מול קצא"א, כולל הפירוט לגבי פסילת סקר הסיכונים של המשרד והמכתב ממנכ"לית המשרד גלית כהן מאתמול (רביעי) למנכ"ל החברה ארז כלפון. כהן דוחה את דרישותיו של כלפון לקיים פגישות דחופות לטובת מימוש הסכם Red Med להולכת נפט מאיחוד האמירויות. "מימוש ההסכם יגדיל משמעותית את הסיכונים הסביבתיים לתושבי מדינת ישראל, בים וביבשה. מוטב היה לקיים התייעצויות אלה בטרם הלכה קצא"א וקידמה את ההסכם בחשאי, על כל הסיכונים הכרוכים בו, מאשר להציב את מדינת ישראל בעמדה לא נוחה מבחינה מדינית".

ההסכם עם חברת Red Med מאיחוד האמירויות היה ההסכם הגדול הראשון שהחל לממש את 'הסכמי אברהם' לנורמליזציה בין שתי המדינות, אף שנחתם ללא יידוע ואישור מראש של ממשלת ישראל, כך שלביטולו עלולה להיות השפעה דיפלומטית שלילית. בקצא"א טוענים שמזכר ההבנות שקדם להסכם פורסם בכל כלי התקשורת יותר מחודשיים לפני החתימה על ההסכם עצמו, ושאינו דורש אישור מיוחד משום שהוא "חלק ממהלך העסקים הרגיל של החברה".

עימותים סביב ההיערכות הסביבתית של החברה ומקצב העבודה המקצועית

קצא"א, שנולדה כמיזם משותף בין ממשלת ישראל וממשלת איראן לפני המהפכה האיסלמית, הייתה רגילה במשך השנים להתנהל רחוק מהעין הציבורית, היות שהסכסוך בין איראן לבין ישראל על החברה נדון בפורומים בינלאומיים.

גם כיום, אף שעיסוקה בתחום האנרגיה, היא מפוקחת על ידי משרד האוצר, שכלל לא נחשף לנוסח המפורט של ההסכם בין החברה לבין Red Med.

כלפון ציין במכתבו הקודם שהחברה השקיעה כבר 15 מיליון שקלים על הצטיידות בתחום הבטיחותי. כהן השיבה שהצטיידות זו נדרשת כבר כ-5 שנים והיא מספיקה רק כדי לשמור על היקף הפעילות הנוכחי של החברה, שבו פוקדות את נמל אילת מיכליות ספורות בשנה, בטרם הדיון על הרחבת הפעילות הנגזרת מההסכם לכיוון של עשרות מיכליות נפט בכל שנה.

כלפון כתב שמסוף הדלקים של קצא"א באילת הוא "נכס אסטרטגי" ו"כל עיכוב נוסף בתיאום הפגישות וקידום השיח המקצועי בנושא סקר הסיכונים עלול לגרום לנזק כלכלי משמעותי לחברה ולמדינה ובנוסף לגרום לפגיעה ביטחונית ומדינית, וכן לפגיעה ישירה בחוסנה האנרגטי של מדינת ישראל".

כהן השיבה: "משרד האנרגיה הבהיר בפורום המנכ"לים, שמוזכר גם במכתבך, שהסכם Red Med כשלעצמו אינו חשוב לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ולא צפוי להשפיע עליו".

מחאה ציבורית מתפתחת

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הודיע שהעסקה תיבדק באופן רציני, בתגובה להפגנות של פעילי סביבה מול ביתובאמצע נובמבר אמורה להסתיים הארכה שהעניק בג"ץ למדינה להגיש את תגובתה לעתירה שהגישו ארגוני הסביבה נגד העסקה. אתמול פרסמה החברה להגנת הטבע שלטי מחאה שהוצגו מתחת למים ובהם נכתב: "לא להסכם קצא"א, עוצרים את אסון הנפט הבא".

פעיל החברה להגנת הטבע מוחה נגד הסכם קצא"א (צילום: נתן נוריאל, החברה להגנת הטבע)
פעיל החברה להגנת הטבע מוחה נגד הסכם קצא"א (צילום: נתן נוריאל, החברה להגנת הטבע)

קצא"א מגיבה בזירה הציבורית

אם בעבר העדיפה קצא"א לשמור על עמימות תקשורתית, הגישה של המשרד להגנת הסביבה גרמה לשינוי כיוון מסוים בחברה, שכולל את הצגת עמדותיה לציבור והתייחסויות מפורטות לטענות נגדה.

בתגובה לפרסום נמסר מקצא"א: "החברה היא שער האנרגיה של מדינת ישראל ולפעילותה חשיבות אסטרטגית למשק האנרגיה, לתפקודו הרציף ולביטחונה האנרגטי. קצא"א היא חברה ממשלתית, מפוקחת ומבוקרת, שפועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים.

"ככלל, קצא"א מעדיפה לנהל דיאלוג ישיר ומכבד מול המשרד, אבל בשל ההשמצות המופרכות שמעלה המשרד, להלן התייחסותנו: הטענה שלפיה קצא"א קידמה חתימת הסכם בחשאי היא טענה מופרכת וחסרת אחיזה במציאות, שכן המשרד היה מיודע להסכם זמן רב לפני חתימתו, ולא הביע כל התנגדות למימושו.

"גורמי ממשל שונים, ובהם משרד האוצר, משרד החוץ והחשכ״ל היו מיודעים להסכם, ובדירקטוריון החברה יושבים נציגי מדינה, כולל רשות החברות, שאישרו את החתימה על מזכר ההבנות זמן רב לפני חתימת ההסכם. קיום המגעים פורסם בכל אמצעי התקשורת, ותמוה שנעלם מעיני המשרד להגנת הסביבה. יתרה מכך, גורמי מקצוע במשרד ניהלו דיאלוג עם קצא"א והנחו על אבני דרך ותוכנית פעולה לקראת מימוש ההסכם.

"כידוע, התכנסה ועדת מנכ"לים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה ובה נקבע שיש לקדם את הדיאלוג וההיערכות הנדרשת, ובכך המשרד מפר את הסיכום ומתנהל בניגוד לעמדת המשרדים וגורמי המקצוע השונים, בהם משרדי ראש הממשלה, האוצר והחוץ, ומל"ל.

"על רקע משבר האנרגיה העולמי, טוב יעשה המשרד אם יבין את חשיבותה של קצא"א לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל ולתפקודו הרציף. הגם שהנפט הוא 'דלק מעבר', הוא ישרת לפחות בעשור הקרוב את אזרחי המדינה. המשרד בהתנהלותו עוד עלול להוביל למצב של משבר אנרגיה בישראל בדומה למתרחש באירופה

קצא"א תמשיך לפעול בדיאלוג מול המשרד להגנת הסביבה ולעמוד בכל ההנחיות והדרישות כפי שעשתה עד היום".

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!