דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה מקדמים את חקיקתו של חוק אקלים

קבוצה של ח"כים מסיעות העבודה, מרצ והרשימה המשותפת דרשה אתמול (ד') משר האוצר ומשרת האנרגיה לעגן בחוק את המאבק במשבר האקלים: "אין לנו זמן לבזבז"

ח"כ מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ח"כ מוסי רז (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברי וחברות כנסת מהעבודה, מרצ והרשימה המשותפת דרשו אתמול (רביעי) משר האוצר אביגדור ליברמן ומשרת האנרגיה קארין אלהרר לחוקק את חוק האקלים ולקדמו באופן מיידי. השרים ואנשי משרדיהם התנגדו עד כה להצעת החוק בנושא.

"משבר האקלים נוכח בכל היבט של חיינו, וכנבחרי ציבור מוטלת עלינו האחריות לפעול מהר ככל הניתן כדי להבטיח טיפול הולם במשבר, וחיים בטוחים ובריאים לדורות הבאים",  נכתב בפניית הח"כים. (הקישו לקריאת המכתב המלא)

ח"כ מוסי רז (מרצ), מיוזמי המכתב: "אין לנו זמן לבזבז. משבר האקלים הוא סכנה קיומית, וחובתנו לטפל בו באופן המקיף והמהיר ביותר".

בסוף החודש אמור ראש הממשלה נפתלי בנט לטוס לוועידת האקלים של האו"ם בגלזגו (COP26) ולהציג את יעדי האקלים של ישראל, ביחד עם שרת האנרגיה קארין אלהרר והשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג.

נכון לעכשיו, החלטות הממשלה לגבי יעדי האקלים אינן מגובות בחוק, ולפיכך מעמדן פחות מחייב.

ההיערכות הישראלית מצומצמת, ולא מתוקצבת

טיוטת הצעת חוק האקלים שפורסמה לראשונה ב"דבר" עברה מאז שינויים בדיאלוג הפנימי בין משרדי הממשלה, אך עדיין לא גובשה הסכמה מלאה לגבי פרטיה.

בעוד חברי הכנסת מתלוננים במכתבם על יעדים נמוכים, הרי שבמשרד האנרגיה מודאגים מהסיכוי לממש אפילו את היעדים הללו, היות ובישראל יש רק מקור אחד לאנרגיה מתחדשת.

חוק האקלים מטפל בהפחתת פליטות, אך לא עוסק כלל בהשלכות הקשות של משבר האקלים על ישראל בתנאי התחממות. ישראל היא 'נקודה חמה', שעלולה בקלות להגיע אפילו ל4 מעלות בממוצע עד סוף המאה (בהשוואה לתחילת העידן התעשייתי) לעומת 2 או קצת יותר מעלות בממוצע עולמי. בין ההשלכות הצפויות נמנות עליה של פני הים, התמעטות של משקעים ומספר ימי גשם בשנה במקביל למטחי גשם עזים במיוחד. סיכונים נוספים מהתחממות הם גלי חום ממושכים, התגברות המדבור, התייבשות ניכרת של הצומח ושריפות. היכולת לספק חשמל לכל בית במזג אוויר קיצוני תהיה קשה במיוחד.

ההיערכות לכך בישראל לקויה אפילו ביחד להיערכות הלקויה להפחתת פליטות. הממשלה הקימה גוף מרכז להיערכות, אך משרד האוצר סירב לתקצב אותו. הפקידות שמאיישת אותה עושה זאת במקביל לתפקיד הרגיל שלהם, ללא שום תקן ייעודי.

נשיא המדינה הודיע על הקמת פורום האקלים הישראלי

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע שלשום על הקמת פורום האקלים הישראלי. בפורום יהיו נציגים מענפים שונים: ממשלה, כנסת, אקדמיה, שלטון מקומי והמגזר העסקי והתעשייתי. הפורום יפעל בחסות בית הנשיא ויתכנס מספר פעמים בשנה. הנשיא הרצוג החליט למנות את חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין, לנהל את הפורום שפעילותו תיעשה עם ארגון ״חיים וסביבה״, ארגון הגג של הארגונים הפועלים בתחום זה.

הנשיא הרצוג הודיע גם שיארח בבית הנשיא בשיתוף עם השרה והמשרד להגנת הסביבה כנס שמטרתו להעלות את המאבק בהתחממות הגלובלית לשיח הציבורי דרך המגזר הציבורי, העסקי והחברתי בישראל. בכנס ישתתפו השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שרת האנרגיה קארין אלהרר, חברי המשלחת הישראלית בגלזגו ומובילים חברתיים.

הנשיא הרצוג הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה לפתרון משבר האקלים ואמר: ״משבר האקלים העולמי הפך למצב חירום בינלאומי. הוא משפיע על חיינו בכל התחומים, החל מהכלכלה ועד לביטחון הלאומי. הקמת הפורום מדגישה את חשיבות קיומו של דיאלוג בין כל חלקיה של החברה הישראלית. אני מקווה שנוכל לשים את הדאגה לעתידם של ילדינו ולגורלו של כדור הארץ לפני המחלוקות בינינו. כל מדינות העולם ניצבות יחד בחזית הבינלאומית בהתמודדות עם אתגר זה, שהפך למצב חירום בינלאומי. עלינו להתעורר, לשנות הרגלים ולמנוע ממשבר האקלים להמשיך ולהחריף״.

חבר הכנסת לשעבר, ד״ר דב חנין: ״נשיא המדינה מוביל מהלך חשוב לגייס את החברה שלנו כולה לשנות כיוון ולהתגייס להתמודדות עם משבר האקלים שמאיים על העתיד שלנו. זה אתגר עצום שאסור לברוח ממנו. מצב חירום מחייב צעדי חירום. ישראל יכולה וחייבת להיות חלק מהפתרון. אני קורא לכל מנהיגי הציבור להצטרף למהלך".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!