דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

שגריר איחוד האמירויות: הסכם קצא"א לא נוגע ליחסים המדיניים עם ישראל

מוחמד אל-חאג'ה אמר לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג שההסכם להולכת נפט מאיחוד האמירויות הוא הסכם מסחרי בין חברות פרטיות | האמירה משכה את השטיח מתחת לאחד הטיעונים החזקים של קצא"א לגבי חיוניות ההסכם

מעמד טקס החתימה. החותמים סגן יו"ר  National Holding  ו-  Petromal, השאם עבד אחמד, ומנכ"ל קצא"א, איציק לוי (צילום: יח"צ קצא"א)
מעמד טקס החתימה. החותמים סגן יו"ר National Holding ו- Petromal, השאם עבד אחמד, ומנכ"ל קצא"א, איציק לוי (צילום: יח"צ קצא"א)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שגריר איחוד האמירויות בישראל מוחמד אל-חאג'ה אמר לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג בפגישתם אתמול (ראשון) שמדובר בהסכם מסחרי בין חברות פרטיות, שאינו נוגע ליחסים המדיניים.

ההבהרה פורסמה בהודעה מטעמה של זנדברג, אשר מתנגדת להסכם בשל הסיכונים הסביבתיים הנוגעים להגברת הולכת הנפט מאילת לאשקלון, כמו גם לריבוי פקידות מיכליות נפט במפרץ אילת.

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)

לאחרונה צוטטו בכירים אנונימיים מאיחוד האמירויות במספר כלי תקשורת בישראל מבטאים עמדות הפוכות ביחס להסכם, וחשיבותו ליחסים הדיפלומטיים. לכן, לאמירה זו יש משקל בבירור התמונה הדיפלומטית האמיתית מטעם איחוד האמירויות.

מכה לטענות של קצא"א

עיתוי האמירה חשוב, מפני שהוא מגיע לקראת הגשת עמדת המדינה לבג"ץ הארגונים הסביבתיים נגד ההסכם, הצפויה בתחילת נובמבר. בתגובתה לבג"ץ טענה קצא"א כי גרומים במשרד החוץ אמרו לה שפגיעה בהסכם לגרום לנזק דיפלומטי.

"הדרג המקצועי במשרד החוץ עמד בקשר עם קצא"א טרם חתימת ההסכם ולאחריו לקבלת עדכונים, בפרט לאחר שהתפרסם דבר ההתנגדות מטעמים סביבתיים להסכם", נכתב בתגובה, "דעתם החד משמעית, כפי שנמסרה לנציגי המשיבה, הייתה שהפרה של ההסכם תפגע במימוש הסכמי אברהם וביחסים הנרקמים בין ישראל למדינות המפרץ".

תמר זנדברג, השרה הנכנסת להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)
תמר זנדברג, השרה הנכנסת להגנת הסביבה (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90)

השיחה בין השגריר לזנדברג נראית כעת מנוגדת לחלוטין לטענות החברה וממקור רשמי מוסמך. לפי קצא"א, להסכם עם האמירויות יש יתרונות נוספים פרט לרווח הכספי, והם שבירת החרם הערבי, יצירת בפועל של מלאי חירום של נפט בישראל כמו גם אפשרות להוזיל את הנפט לבתי הזיקוק, בתקופות של התייקרות עולמית בנפט כמו בימים אלו.

המשרד להגנת הסביבה פועל נגד הסכם ובולם מימוש מלא של ההסכם. הוא מגביל את קצא"א בינתיים לקליטת מיכליות ספורות בשנה במקום עשרות מיכליות, עד אשר תעמוד החברה בדרישות סביבתיות. באופן יוצא דופן, המשרד גם פרסם בפומבי התכתבויות עם ראשי החברה לגבי אי עמידתן בדרישותיו. כנגד ההסכם מתקיימות הפגנות שבועיות בצמתים ברחבי הארץ של פעילי סביבה בחודש האחרון.

שיתוף הפעולה עם האמירויות יכלול נושאי סביבה

עוד נמסר מהשרה כי במהלך הפגישה, השרה תמר זנדברג והשגריר מוחמד אל-חאג'ה בירכו על כינון היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, ושיתופי הפעולה בין המדינות בתחומים שונים. השרה תמר זנדברג אמרה שהיא שמחה על כך שנושא הסביבה ושמירת הטבע האזורי נכלל כחלק אינטגרלי מהסכמי אברהם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "שמחתי לפגוש את שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה. כמי שחולקים איתנו את האקלים המדברי, שיתוף הפעולה בין ישראל לאמירויות יכול להוליד פתרונות לאתגרים העומדים בפנינו. ההסכמים החדשים והיחסים החמים הם הזדמנות עצומה לחזק את הסביבה, הכלכלה והחברה של שתי המדינות".

מקצא"א נמסר בתגובה: "כל פגיעה בהסכם תפגע באמינותן של חברות ישראליות, וודאי חברות ממשלתיות, ותטיל ספק כבד ביכולתן לעמוד בהסכמים. מעבר לכך, הפגיעה המשמעותית היא דווקא באזרחי ישראל ומדינת ישראל. מימוש ההסכם מבטיח את ביטחונה ועצמאותה האנרגטית של מדינת ישראל, שובר לראשונה את חרם הנפט הערבי, מגדיל את ההיצע המיידי של דלק גולמי ובכך מוזיל את עלויות הדלק אותם משלמים אזרחי ישראל. הגם שהנפט הוא "דלק מעבר" הוא ככל הנראה ילווה אותנו גם בשני העשורים הקרובים, ובתהליך המעבר לאנרגיות מתחדשות יש חשיבות בשמירה על הביטחון האנרגטי ואמינות ורציפות האספקה, כדי להימנע ממשבר אנרגיה בדומה למתרחש באירופה".

בתגובה לשאלת 'דבר', הובהר כי הוזלה לאזרחי ישראל מתקיימת רק כאשר חברות הדלק רוכשות דלקים מוזלים מבתי הזיקוק ובוחרות להוריד במחירם לעומת מחיר המקסימום, שנקבע בנוסחה הנגזרת ממחיר הנפט במסוף CIF W MED באירופה בסוף כל חודש, אך אין הכרח שהוזלה כזו לאזרחים תתרחש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!