דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

חברת החשמל: סגירת ארבע היחידות הפחמיות בחדרה לא תתבצע במועד שקבעה הממשלה

מנכ"ל החברה אמר בדיון בכנסת שרק שתי יחידות יוכלו להיות מוחלפות בתחנות על גז עד יוני 2022 | המשרד להגנת הסביבה: לתחנות אין היתר פליטה מעבר למועד שנקבע, פעם ראשונה שאנחנו שומעים על עיכוב

ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
ערימת פחם בתחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל חברת החשמל עופר בלוך אמר אתמול (שלישי) שהחברה לא תוכל לסגור את התחנות הפחמיות במתחם אורות רבין בחדרה לפי לוח הזמנים המקורי. מועד הסגירה של היחידות ביוני 2022 מעוגן בהחלטת ממשלה, אבל לדברי בלוך "ההחלטה תצטרך להשתנות" בגלל אילוצי שרידות רשת החשמל.

בלוך אמר את הדברים בדיון שערכה הוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל על צריכת הגז של חברת החשמל.

בתחילת הישיבה בלוך סקר את היסטוריית ייצור החשמל והציג את תכנית החברה לסיום השימוש בפחם.

לדבריו, "משנת 2012 אנחנו בירידה בשימוש בפחם לייצור חשמל מ-61% עד 26% בשנה שעברה. כאשר הכוונה להפסיק לייצר בפחם בסוף שנת 2025. זו התוכנית המאושרת על ידי משרד האנרגיה. מדובר בהשקעה של מעל מיליארד שקלים".

כאמור, בלוך הוסיף שהחלטת הממשלה שקבעה את סגירת יחידות 4-1 בתחנת הכוח בחדרה שפועלות בפחם עד יוני 2022, לא תוכל להתקיים. למעשה, ההחלטה מתנה את הסגירה במספר תנאים, בהם חיבור של 3 מאגרי גז פעילים לרשת הגז בישראל, מצב שלא יתרחש לפני אוקטובר 2022.

היחידות הפחמיות המדוברות, בעלות הספק של 360 מגה-ואט כל אחת, אמורות להיות מוחלפות בשתי תחנות כוח בגז שנבנות סמוך להן, כל אחת בעלת טורבינה של קצת מעל 600 מגה-ואט.

ביוני 2022, אם עבודות ההקמה יצליחו, תהיה רק תחנת כוח אחת בגז מוכנה. לכן, רק שתי יחידות פחמיות יוכלו לעבור ממצב הפעלה למצב שימור, כלומר יעמדו לרשות החברה למקרה חירום.

המשרד להגנת הסביבה לא מתכוון לדחות את הסגירה

ד"ר גיל פרואקטור ראש תחום אנרגיה במשרד להגנת הסביבה אמר שהוא מופתע מדבריו של מנכ"ל חברת חשמל: "שמונה חודשים לפני מימוש ההחלטה, אנחנו שומעים על כך לראשונה". לדבריו, משרד האנרגיה לא מתכוון לשנות את ההחלטה ומבחינת המשרד להגנת הסביבה, אין לחברת החשמל היתרי פליטות מעבר ליוני 2022.

עוד הוסיף שהיחידות הפחמיות המדוברות הן המזהמות ביותר בארץ. הזיהום נובע מהוותק שלהן בצירוף ההחלטה שלא לבצע בהן התקנה של סולקנים (מסננים שמסלקים את מרבית פליטות זיהום האוויר שנוצר ביחידות אלו), כפי שבוצע ביחידות פחמיות אחרות.

שיקי פישר מנהל יחידת ניהול המערכת בחברת חשמל אמר: "אנחנו עובדים על ייצור במינימום פחם, אבל אנחנו שומרים על רזרבות. תפיסת הייצור שלנו, היא להשתמש תמיד במקסימום גז ובמינימום פחם".

סדר ההעמסה הנוכחי הוא הדלקה של יחידות הפחם להספק המינימלי, ואחריהן קליטת כל חשמל שמיוצר מאנרגיות מתחדשות והדלקת תחנות כוח בגז. רק בשעות ביקוש גבוה, מתרחש ייצור חשמל ביחידות נוספות או על ידי הגברה של ייצור החשמל בפחם.

אמיר פוסטר, מנכ"ל איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז, ביקש מחברת החשמל הסברים מדוע היא לא משביתה את היחידות הפחמיות בעונות המעבר, בהן שיאי הביקוש נמוכים.

פישר השיב כי בעונות מעבר מתרחשים שיפוצים בתחנות הכוח ובשנה שעברה שיא הביקוש נרשם דווקא בחודש מאי, בעונת המעבר, תוך דחיקה של ניהול מערכת החשמל לקצה מבחינת כושר ייצור זמין. רזרבת החשמל הגיעה אז ל70 מגה-ואט בלבד, ובלעדיה החברה הייתה נאלצת לנתק המוני צרכנים מזרם החשמל.

לדבריו, הדלקה של תחנת כוח פחמית מהשבתה עלולה לארוך כמה ימים ואין בכוונת ניהול המערכת לוותר על היחידות הפחמיות כ'רזרבה סובבת', כלומר כתחנה שמודלקת ברף מינימלי עם טורבינה מסתובבת שיכולה לעלות בזריזות יחסית לייצור חשמל בהספק גבוה יותר בעת הצורך.

גם אחרי סגירת היחידות הזיהום מפחם לא יסתיים

ניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון כרמל, ציין שהעברת יחידות לשימור מחייבת 12 שבועות בשנה בהם תפעל יחידה פחמית מיושנת. פרואקטור אמר שכל התנעה של יחידה כזו מהשבתה היא הליך מזהם באופן מיוחד.

הבחירה בחלופת השימור, על פני חלופת הגריטה התקבלה בממשלה בניגוד לדעת האיגוד. מתחם אורות רבין בחדרה הוא אחד מגורמי זיהום האוויר הגדולים בישראל.

למרות זאת, במשרד האנרגיה מעוניינים לבחון את מצב הדברים רק אחרי חמש שנות שימור, בהן אמורות כל תחנות הכוח מגז להתחבר לגיבוי בסולר וחיבור של מאגר גז נוסף בים אמור להתחבר לרשת הגז היבשתית.

מחברת החשמל נמסר: "ראשית נבהיר כי הדחייה מהמועד אותו קבעה הממשלה הינו בשל שיקולים של שרידות מערכת ההולכה, על פי צרכי ניהול המערכת ולא משיקולי ייצור חשמל או לו"ז הפרויקט של חברת החשמל".

עוד הוסיפו: "מנהל המערכת התריע בפני כל הגורמים הרלוונטיים שסגירה בבת אחת של 4 יחידות לא ישימה ותפגע ביציבות אספקת החשמל וכי נדרש לבצע מהלך הדרגתי. כמו כן, אחד התנאים בהחלטת הממשלה הינו חיבור של שלושה מאגרי גז לרשת הולכת הגז דבר שבשלב הזה מסתמן כבלתי אפשרי. יחד עם זאת, חברת החשמל עושה הכל על מנת לקדם את המהלך על מנת לאפשר את סגירת היחידות הפחמיות 4-1".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!