דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

בדרך לוועידת האקלים של האו״ם: אסונות הטבע של 2021

גרמניה נסחפת, יולי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Probst)
גרמניה נסחפת, יולי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Probst)

אסונות הטבע בשנה החולפת מזכירים שהשאלה היא לא האם יתרחש עוד אסון, אלא רק היכן ומתי | סיבוב עולמי

אוריאל לוי

ועידת האקלים ה-26 של האו"ם (COP26) תיפתח בשבוע הבא בסקוטלנד. כ-200 מנהיגי מדינות העולם יפגשו בגלזגו הקרירה כדי לדון בהתחממות כדור הארץ. מטרת הוועידה, שכמו האולימפיאדה נדחתה בשנה בשל מגפת הקורונה, לוודא שהמדינות עומדות בהתחייבויות שהציבו לעצמן בהסכם פריז, שנחתם בוועדת אקלים הקודמת של האו"ם ב-2015. 

בוועידת פריז התחייבו מנהיגי המדינות בעולם לפעול יחד כדי שכדור הארץ לא יתחמם ביותר משתי מעלות, מאז שהחלו המדידות בתחילת המהפכה התעשייתית. ההישג שאותו ביקשו חלק ממדינות המערב, ומדינות נוספות שעשויות להיות הקורבנות הראשונים להתחממות הגלובלית, היה שקו הגבול יוצב על התחממות של מעלה וחצי, אך קו זה הוגדר רק כקו אליו יש לשאוף ולא כקו אדום. כיום, העולם כבר התחמם ב-1.1 מעלות, מה שמערער את האיזון האקלימי ומגביר משמעותית את שכיחותם של אסונות טבע.

אם עדיין נדרשת הוכחה לכך שאסור להקל ראש בסכנה, האסונות של 2021  מספקים אותה. אלה כמה מהם: 

ספרד: העיר נקברה תחת שלג

מדריד, ינואר 2021 | הסופה "פילמונה" השחירה את שמי חצי האי האיברי בשבוע הראשון של 2021. "אנחנו מתמודדים עם הסערה הקשה ביותר שפקדה אותנו מזה לפחות 50 שנה", אמר אז שר הפנים פרננדו גרנדה-מרלסקה, והמדידות הוכיחו שהוא אינו מגזים. השירות המטאורולוגי של ספרד מסר כי השלג במדריד הוא הכבד ביותר מאז 1971: יותר מ-50 סנטימטרים של שלג כיסו את הבירה. 

מדריד מכוסה בשלג, ינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrea Comas)
מדריד מכוסה בשלג, ינואר 2021 (צילום: AP Photo/Andrea Comas)

מרבדי השלג כיסו חלקים נרחבים של המדינה שנחשבת לאחת החמות ביותר באירופה. נחלים ונהרות עלו על גדותיהם. השלג גרם לחסימת יותר מ-650 כבישים, ונהגים מצאו עצמם לכודים במשאיות ובמכוניות במשך כמה ימים. כוחות הביטחון חילצו אלפים מרכביהם באמצעות מסוקים. 

על התמונות היפות של גולשי סקי ברחובות מדריד האיבה הידיעה כי לפחות חמישה בני אדם נהרגו לאחר שנסחפו בשיטפונות או קפאו למוות. צרה נוספת היתה שהסופה שיבשה את הספקת החיסונים לקורונה שהמדינה החלה לספק באותם ימים.

סין: מלכודת המוות ברכבת התחתית

ג'נגג'ואו, יולי 2021  | כותרות העיתונים הסינים זעקו "גשם של פעם ב-1,000 שנה", אולם המדענים מיהרו להסביר שכמות הגשם החלה להימדד בסין לכל היותר לפני 200 שנה. הכותרות הקיצוניות של ה-17 ביולי שיקפו את ההלם שאחז במיליארד סינים נוכח הכמות העצומה של המשקעים שירדו במרכז המדינה, ובמיוחד במחוז חֶנָאן. בשיא הסערה נמדדו, בג'נגג'ואו בירת המחוז, יותר מ-200 מ"מ גשם בשעה, זאת לעומת הממוצע הרב שנתי של העיר שעומד על 640 מ"מ גשם בשנה בלבד. 

הצפות במרכז סין, יולי 2021 (דייק קאנג, AP Photo)
הצפות במרכז סין, יולי 2021 (דייק קאנג, AP Photo)

היה זה המבול הכבד ביותר שנמדד אי פעם בסין. הנהר הצהוב עלה על גדותיו, כך גם מערכת הביוב של העיר בה מתגוררים כ-11 מיליון תושבים. בעקבות הגשמים השביתו הרשויות את האוטובוסים החשמליים בעיר, מה שהוביל את ההמונים להצטופף ברכבת התחתית, אלא שהשיטפונות מילאו את תעלות הרכבת התחתית במים שחדרו לכל מקום אפשרי. קרונות הרכבת הפכו למלכודת עבור אלפי הנוסעים, בשעה שהגשמים הקיצוניים המשיכו לרדת. 

רק כשבועיים לאחר מכן דיווחו בסין על תוצאות האסון: יותר מ-300 בני אדם מצאו את מותם, כ-50 נעדרים ומיליונים שנאלצו להתפנות מבתיהם. 

צפון אמריקה: חום של פעם באלף שנה

מערב אמריקה הצפונית, יולי 2021  | גל חום חסר תקדים פקד את מערב אמריקה הצפונית בתחילת יולי. מדענים אמריקאים טענו כי גל חום כזה לא התרחש ביבשת מזה אלף שנה, לפי בדיקות כימיות שונות. גל החום גרם למספר רב של שריפות ענק, אשר הובילו לשיבושים נרחבים באזור. אחת מהן הרסה במידה רבה את העיר הקנדית ליטון שבקולומביה הבריטית, שבה נמדדה יום אחד לפני כן הטמפרטורה הגבוהה ביותר בהיסטוריה של קנדה: 49.5 מעלות צלזיוס בצל. 

צפון אמריקה לוהטת, חייבים להצטנן, יולי 2021 (צילום: AP Photo/Tommy Martino)
צפון אמריקה לוהטת, חייבים להצטנן, יולי 2021 (צילום: AP Photo/Tommy Martino)

"ונקובר מעולם לא התמודדה חום כזה, ולצערי עשרות אנשים מתים בגללו", אמר סמל סטיב אדיסון ממשטרת ונקובר לאתר החדשות DW. "הכוחות שלנו בפריסה מלאה, ואנחנו עושים כל מה שביכולתנו כדי לשמור על האזרחים". 

יוני 2021 היה יוני החם ביותר שנמדד אי פעם באמריקה הצפונית. שיאי חום מקומיים נמדדו במאות תחנות מדידה ב-12 מדינות שונות בארה"ב ובקנדה. מלבד השריפות הרבות שהתפשטו ברחבי החוף המערבי, גרם גל החום לנזק אדיר בתשתיות: כבישים נמסו, מערכות חשמל ומים קרסו, ויבולים רבים ניזוקו.  מדענים מעריכים כי מיליוני בעלי חיים יבשתיים מתו כתוצאה מהחום ומהשרפות שנלוו לו, כמו גם לפחות מיליארד יצורים ימיים. 

החוף המערבי בוער, יוני 2021 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
החוף המערבי בוער, יוני 2021 (צילום: AP Photo/Noah Berger)

לפחות 1,408 בני אדם מתו כתוצאה מגל החום, בהם 808 קנדים וכ-600 אמריקאים. הנזק הכלכלי מוערך בעשרות מיליארדי דולרים.

גרמניה: הנהרות עלו על גדותיהם

מערב גרמניה, יולי 2021 | גשמים חסרי תקדים פקדו את מערב גרמניה וארצות השפלה באמצע יולי. ברייפרפרייד, עיירה במחוז ריינלנד-פפאלץ, ירדו 207 מ"מ תוך כמה שעות. בקלן נמדדו 154 מ"מ ביממה. השירות המטאורולוגי הגרמני, הודיע כי בכמה מתחנות המדידה נשבר שיא מאז החלו המדידות. 

גרמניה נסחפת, יולי 2021  (צילום: AP Photo/Michael Probst)
גרמניה נסחפת, יולי 2021  (צילום: AP Photo/Michael Probst)

הגשמים העזים התנקזו לנהרות שעלו על גדותיהם. גדות הנהר קרסו לתוכו, בחלק מהמקרים עם הבתים שעליהם. כבישים ומסילות רכבת נעלמו מתחת למים. רחובות שלמים בבלגיה, לוקסמבורג הולנד וגרמניה נראו כמו ונציה. מערכת החשמל קרסה באזורים נרחבים בגרמניה ובלגיה והותירה כ-200 אלף בני אדם ללא חשמל במשך שעות ארוכות.

הנזק הכלכלי מוערך בכ-10 מיליארד יורו. כוחות החירום וצבאות המדינות האירופאיות יצאו להציל המונים מטביעה, אולם הצליחו רק בחלק מהמקרים. כ-250 בני אדם נספו, בהם 196 גרמנים ו-42 בלגים. זה היה האסון הקטלני ביותר שידעה גרמניה מאז מלחמת העולם השנייה.

רוסיה: שרב בכיכר האדומה

מוסקבה, יוני 2021  | הטמפרטורות במוסקבה הבירה הגיעו, בשבוע האחרון של יוני, ל-34.7 מעלות צלזיוס בצל. "הטמפרטורות שנרשמו בימים האחרונים הן שיא של 120 שנה", אמרה החזאית מרינה מקרובה לסוכנות הידיעות AFP. "זה בגלל ההתחממות הגלובלית". 

גל החום החריג הגיע גם לאזורים אחרים ברוסיה, ולקראת סוף יוני נשברו שיאים של חום גם בסיביר. בסנט פטרבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה, 600 ק"מ צפונית-מערבית למוסקבה, הגיעו הטמפרטורות ל-34 מעלות, הגבוהות ביותר מאז 1998. 

מצננים את מוסקבה הלוהטת, יוני 2021 (Images/LightRocket via Getty Images)
מצננים את מוסקבה הלוהטת, יוני 2021 (Images/LightRocket via Getty Images)

גל החום ברוסיה הוביל לשריפות ענק, שאחת מהן הגיע עד לשערי סארוב – "עיר הגרעין הרוסית", שבה מרוכזות תעשיות הנשק הגרעיני של רוסיה. ברשתות החברתיות הופצו תמונות של רחובות העיר הסגורה כשעשן ממלא אותם, אולם הרשויות ברוסיה הכחישו את זה ששריפות היער חדרו לעיר. גל החום במוסקבה נרגע לאחר שסערת קיץ שטפה את העיר, והורידה כמויות אדירות של גשם שהוביל להצפות.

סודאן הדרומית: הנילוס הלבן עלה על גדותיו

סודאן הדרומית, אוקטובר 2021 | שטחי חקלאות נרחבים בצפון באחר אל-גזל שבסודאן הדרומית הפכו לביצה לאחר שנהר הלול הוצף במים. רבבות בני אדם התפנו מבתיהם, ושדות הדגנים שלהם נחרבו כתוצאה מגל שטפונות ששטף את המדינה. 

סודן הדרומית שוקעת בהצפות, אוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Adrienne Surprenant)
סודן הדרומית שוקעת בהצפות, אוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Adrienne Surprenant)

באזור אחר בסודאן הדרומית עלה נהר הנילוס הלבן על גדותיו זה השנה החמישית ברציפות, מותיר את תושבי מדינות המחוז ג'ונגליי ויוניטי חסרי כל. עיתונאים מסוכנות הידיעות אי. פי דווחו כי השיטפונות נמשכים כבר חצי שנה ברצף. אזורים שלמים שהיו מיושבים הפכו לבלתי ניתנים למגורי אדם. 

בכפר קטן בשם מג'ק אוואר התפנו כ-100 משפחות מביתם, מותירים את כל רכושם מאחור. חודשיים בלבד לאחר מכן נאלצו להתפנות שוב מאזור המקלט בו ישבו בשל התרחבותו של אגן הנילוס הלבן. 

יוון: 400 שריפות ביממה

יוון, אוגוסט 2021 | גל חום שפקד את יוון בשבוע הראשון של אוגוסט גרם לפריצתן של מאות שריפות ברחבי המדינה. "האסון האקולוגי הגדול ביותר מזה עשורים", אמר ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס, במסיבת עיתונאים. "הצלחנו להציל חיים, אך איבדנו את היערות ורכוש. משבר האקלים – אני רוצה להשתמש במושג הזה, ולא ב'שינוי האקלים' – משבר האקלים כאן". 

יוון עולה בלהבות, אוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)
יוון עולה בלהבות, אוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Thanassis Stavrakis)

לפי נתוני האיחוד האירופי, יותר מאלף קילומטרים רבועים עלו באש ביוון, יותר ממחציתם באי אוויה, השני בגודלו. אינספור בעלי חיים נספו, ובתים, יערות, מכוניות, עצי זית ותאנה וכרמים נשרפו לחלוטין. אחת השריפות הגיע עד לאתונה, ותושבי הפרברים הצפוניים של הבירה נדרשו לעזוב במהירות את בתיהם ולקחת איתם רק חפצים בודדים.  עשרות כפרים ועיירות פונו ולפחות שלושה בני אדם נהרגו כתוצאה משאיפת עשן.

ארצות הברית: הפסקות חשמל בזמן סערת שלגים

טקסס, פברואר 2021 | גל קור קיצוני פקד באמצע פברואר אזורים נרחבים בארה"ב במשך עשרה ימים. סופות השלגים ומזג האוויר הקיצוני הובילו לקריסת תשתיות, ובשיאה של הסופה מצאו את עצמם 4.5 מיליון תושבי טקסס מנותקים מחשמל במשך כמה ימים. גם מערכות התחבורה והמים קרסו, מה שהפך את ההישרדות בלב הערים למשימה כמעט בלתי אפשרית.

בטקסס אין חשמל, חייבים עצים להסקה, פברואר 2021  (צילום: AP/LM Otero)
בטקסס אין חשמל, חייבים עצים להסקה, פברואר 2021  (צילום: AP/LM Otero)

תוך עשרה ימים מתו מהקור מאות בני אדם, והנזק נאמד ביותר מ-20 מיליארד דולר. שוק החשמל הפרטי בטקסס הוביל לכך שלמרות אספקת החשמל הגרוע, תושבים שכן הצליחו להשתמש במכשירי חשמל בזמן הסופה קיבלו חשבונות של  אלפי דולרים.

נפאל: בתים נמחצו תחת מפולות סלעים

נפאל, אוקטובר 2021 | גשמי זעף קיצוניים שיורדים בימים אלה בצפון הודו ובנפאל הביאו לקריסתם של רחובות שלמים. לפי רשת  BBC רחובות נעלמו תחת מפולות בוץ, ובתים נמחצו תחת סלעי ענק שהידרדרו מהמדרונות התלולים של הרי ההימלאיה. באחד מאתרי המדידות במדינת אוטראקהאנד שבצפון הודו, נמדדו 328 מ"מ גשם שירדו תוך 24 שעות. נהרות עלו על גדותיהם, וכפרים שישבו על גדות הנהרות התמוטטו לתוכם. 

 מפולות בוץ בנפאל, אוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Niranjan Shrestha)
 מפולות בוץ בנפאל, אוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Niranjan Shrestha)

האסון הזה מתרחש ממש בימים אלו והיקפיו עדיין לא ברורים. לפי דיווחים של הרשויות המקומיות לפחות 180 בני אדם מצאו את מותם כתוצאה מהשיטפונות. 

ארה"ב: רוחות של 240 קמ"ש

ניו יורק, ספטמבר 2021 | סופת ההוריקן "אידה" הכתה בתחילת ספטמבר בחוף המזרחי של ארה"ב. עם רוחות במהירות של 150 קמ"ש, ויותר מ-100 מ"מ גשם שירדו בניו יורק בתוך שעתיים, הפכה "אידה" לסופה הקטלנית ביותר שפקדה את ארה"ב מזה ארבע שנים. לראשונה אי פעם הוכרז בניו יורק מצב חירום עקב ההצפות. כבישים רבים נסגרו כמו גם תחנות רכבת התחתית בעיר. 

המחיר של הוריקן "אידה". לואיזיאנה, ספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)
המחיר של הוריקן "אידה". לואיזיאנה, ספטמבר 2021 (צילום: AP Photo/Gerald Herbert)

הסופה הגיע לשיאה עם רוחות במהירות 240 קמ"ש, לאחר שירדה דרומה, דווקא בלואיזינה, סמוך לאזורים שנפגעו מהוריקן "קתרינה" לפני 16 שנים. בעקבות הסערה, יותר ממיליון תושבים בניו אורלינס, העיר המאוכלסת ביותר בלואיזיאנה, נותרו ללא חשמל. "אידה" נרשמה כסופה החמישית בחוזקה בהיסטוריה של ארה"ב, וגרמה למותם של 115 בני אדם.

ובאותו זמן בישראל

איך נערכים בארץ לאסון הבלתי נמנע המידפק על הדלת? "ישראל לא ערוכה למשבר האקלים, והיא מהמדינות המעטות בעולם שעדיין אינה פועלת על בסיס תכנית היערכות לאומית מתוקצבת ומאושרת, זאת אף שהיא מצויה באזור בעל סיכון מוגבר", קבע מבקר המדינה בדו"ח מיוחד שהתפרסם השבוע, לקראת הועידה בגלזגו. 

לפי הדו"ח רק 4 עובדי מדינה מתוך כ-83,000 עוסקים במשבר האקלים. נראה שמקבלי ההחלטות מדשדשים ביחס להתחממות כדור הארץ: גם ברמה האסטרטגית של הפחתת פליטות הפחמן וגם ברמה הטקטית של מוכנות לאסונות אקלימיים. מבט על האסונות שהתרחשו בעולם בשנים האחרונות מבהיר כי השאלה היא לא אם יקרה אסון, אלא רק איפה ומתי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!