דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.9°תל אביב
  • 19.2°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.8°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 21.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

״איגודים, איגודים, איגודים״: נשיא ארה״ב מנסה לקדם עבודה מאורגנת בכל דרך אפשרית

ג׳ו ביידן תומך בחקיקה שתגן על זכות ההתאגדות, מעניק הטבות מס למי שקונה בחברות עם ועדים, ועוקץ את אנשי הפיננסים: ״לא אתם בניתם את מעמד הביניים״ | 68% מהאמריקאים תומכים בהתאגדויות עובדים | היריב שממול: אילון מאסק

ג'ו ביידן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)
ג'ו ביידן (צילום: איוון ווצ׳י, איי פי)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

״איגודים, איגודים, איגודים!״ קרא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בכנס שנערך בקנזס סיטי. ״יש הרבה אנשים טובים בתעשייה הפיננסית״, אמר ביידן, ״אבל הם לא בנו את מעמד הביניים. איגודים בנו את מעמד הביניים״.

נשיא ארה״ב דוחף בכל הכוח להתארגנות עובדים באמריקה. נראה שהוא רואה בעובדים מאוגדים, בוועדים ובאיגודים מקצועיים את האפשרות לצמיחה של הכלכלה האמריקאית, והיה רוצה לראות אותם חוזרים להיות בסיס התמיכה של המפלגה הדמוקרטית.

יום אחרי הכנס בקנזס סיטי, שלשום (שישי) הצהיר ג׳ו ביידן שהוא תומך בזכותם של עובדי חברת דגני הבוקר ׳קלוגס׳ להתאגד. החברה איימה להחליף את העובדים השובתים באחרים, ונשיא ארה״ב התייצב לצידם.

״מו״מ קיבוצי הוא כלי חיוני להגן על זכויות עובדים״. נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן (צילום: באלס סנטה, אי פי)
״מו״מ קיבוצי הוא כלי חיוני להגן על זכויות עובדים״. נשיא ארה״ב ג׳ו ביידן (צילום: באלס סנטה, אי פי)

״משא ומתן קיבוצי הוא כלי חיוני להגן על זכויות עובדים״, אמר ביידן, ״והם צריכים להיות חופשיים מאיומים והפרעות מצד המעסיק. החלפת עובדים באופן קבוע היא התקפה קיומיות על ההתאגדות. אני תומך באופן מוחלט בחקיקה שתאסור על כך״.

סניף של רשת סטארבקס התאגד בשבוע שעבר לראשונה בניו יורק. 19 מתוך 27 עובדי הסניף הצביעו בעד האיגוד. עובדי אמזון באלבמה לעומת זאת, כשלו בבחירות להקמת איגוד, אבל ועידת יחסי העבודה האמריקאית קבעה שההנהלה התערבה באופן לא הולם בבחירות. ביידן גיבה גם כאן את העובדים, וקרא לרשת לא להתערב.

68% מהאמריקאים תומכים בהתאגדות עובדים

שיעור ההתאגדות בארה״ב נמצא בשפל היסטורי. רק 10.8% מהשכירים בארה״ב מאוגדים נכון ל-2020 (בישראל מאוגדים כ-25% מהעובדים במשק). ב-2020 חלה עלייה של חצי אחוז במספר המאוגדים ביחס ל-2019, אבל ירידה של כמעט 50% בהשוואה לשנות ה-80.

אלא שהאמריקאים דווקא אוהדים את רעיון ההתאגדות. לפי סקר גאלופ שפורסם באוגוסט, התמיכה הציבורית באיגודים המקצועיים נמצאת ברמה הגבוהה ביותר שלה מאז 1965: 68% מהציבור תומך באיגודים מקצועיים. במפלגה הדמוקרטית יש 90% תמיכה, ובמפלגה הרפובליקנית 47% תמיכה.

המחסור בעובדים עם היציאה ממשבר הקורונה הוביל למה שנראה כגל שביתות יוצא דופן. חודש אוקטובר האחרון זכה לכינוי ״סטרייק-טובר״ (Striketober), כאשר יותר מ-100 אלף עובדים ברחבי ארה״ב השתתפו בשביתות, וביניהם עובדי תעשיית הבידור בהוליווד, חברות מזון, חברת הטרקטורים ג׳ון דיר, עובדי בריאות ועוד.

מאסק: ״הממשל צריך פשוט לזוז מהדרך״

אילון מאסק, מנכ״ל טסלה והאיש העשיר ביותר בעולם, ביקר השבוע את תכנית ההשקעות של ביידן ׳לבנות מחדש טוב יותר׳. התכנית נמצאת לפני אישור, על שולחן הסנאט.

״אל תעבירו את זה, זו ההמלצה שלי״, אמר מאסק בוועידה של הוול סטריט ג׳ורנל. ״הממשל פשוט צריך לזוז מהדרך״, אמר מאסק, ״בכל מה שנוגע לאימוץ מכוניות חשמליות״.

מתנגד להטבות מס. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: REUTERS/Aly Song/File Photo)
מתנגד להטבות מס. אילון מאסק, מנכ"ל טסלה (צילום: REUTERS/Aly Song/File Photo)

מאסק מתנגד לתכנית בגלל הטבות מס מיוחדות שיקבלו רוכשי מכוניות חשמליות שייוצרו בחברות בהן העובדים מאוגדים. מאסק גם מתנגד בכל תוקף להתאגדות עובדי טסלה. על פי התכנית של ביידן, קניית רכב חשמלי בחברה שבה העובדים מאוגדים, תעניק הטבת מס בשווי 12.5 אלף דולר לקונה. 5,000 דולר יותר מקונה של רכב חשמלי, שיוצר בחברה בה העובדים לא מאוגדים.

בעוד שתכנית התשתיות של ביידן בסך טריליון דולר אושרה סופית, תכנית דגל נוספת שלו, הכוללת השקעה בנושאי חברה, סביבה ואנרגיה בהיקף של כ-1.75 טריליון דולר תקועה בסנאט.

תכנית ההשקעות כוללת סעיפים נוספים שיכולים לתת יתרון לחברות מאוגדות, בעיקר בתחומי האנרגיה הירוקה ובניית התשתיות. ביידן מתכנן צעדים נוספים לתמיכה במעמד הביניים, ובהם חינוך חינם לגיל הרך ושיפור תנאי הבריאות והבטיחות במקומות העבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!