דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מנהל הבטיחות והבריאות

זכויות עובדים / אתר הבנייה לא נסגר בגלל טעות בבדיקת מינהל הבטיחות

אתר בנייה בטבריה בו נפצע פועל באורח קשה לא נסגר במתחייב בחוק משום שעל פי בדיקת המינהל פציעת העובד הייתה קלה עד בינונית. בעקבות פניית דבר ראשון תוקנה הטעות ואמש הוצא צו להפסקת העבודות במקום. אין זו הפעם הראשונה בה נופלת טעות כזו.

קסדת עבודה (צילום אילוסטרציה: marc falardeau / flickr).
קסדת עבודה (צילום אילוסטרציה: marc falardeau / flickr).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אתר בנייה שארעה בו תאונה קשה בטבריה לא נסגר על ידי מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית כפי שמתחייב על פי חוק. במינהל טענו אמש (רביעי) כי על פי בדיקה שערכו הפועל נפצע באורח קל בינוני בלבד, ועל כן אין חובה להוציא צו הפסקת עבודה לאתר. אולם מבית החולים רמב"ם בחיפה, אליו פונה הפועל נמסר ל'דבר ראשון' כי הוא עדיין במצב קשה אך יציב, ומטופל ביחידה לטיפול נמרץ עם פגיעת ראש וחזה.

אתמול פנתה הקואליציה למאבק בתאונות בניין למינהל על מנת לברר אלו פעולות פיקוח בוצעו באתר ברחוב שז"ר בטבריה, בו על פי דיווח מד"א נפל פועל בן 27 מגובה שבעה מטרים ונפצע קשה.

מאוחר יותר, בעקבות פניית 'דבר ראשון' בנושא לח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), אחד מיוזמי החוק, פנתה לשכתו למינהל בבקשה לערוך בדיקה מעמיקה יותר. מהמינהל נמסר לבן ראובן כי לאחר בדיקת החומרים שהועברו אליהם מהקואליציה למאבק בתאונות בניין,  התגלה שאכן הייתה טעות וכי מצב הפצוע קשה והוא מונשם בבית החולים רמב"ם. בעקבות זאת הוצא צו לסגירת האתר, המחייב תיקון ליקויי הבטיחות. אתמול, בשעה 21:30 נמסר הצו נמסר העבודות באתר.עדיין לא התקבל אישור לעניין ממינהל הבטיחות והבריאות, עוד ראוי לציין כי  נכון לשעה זו, לא פורסם הצו באתר המינהל.

ח"כ בן ראובן הוסיף כי "מינהל הבטיחות והבריאות חייב לגדול במספר המפקחים ולהפוך לגורם יוזם ודומיננטי בקבלת דיווחים על תאונות, תוך יצירת הרתעה המלווה בפעולה מהירה ומיידית לבחינת בטיחות האתרים וסגירתם במידת הצורך. כמו כן, המינהל חייב ליצר שיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל ומד"א על מנת להיות מעודכן בזמן אמת על כל תאונת בנייה".

דיווחים סותרים

בתגובה לפניית הקואליציה למאבק בתאונות בניין למינהל בנושא, אמר ראש תחום מחקר ומידע במינהל נועם רענן כי "מבדיקת המקרה עם משפחת הנפגע נמצא כי העובד שעסק בעבודות חשמל נפגע באורח קל-בינוני (שבר ביד ובצלעות). בבוקר עוד היה מאושפז ואמור היה לעבור בדיקת CT. האתר נמצא ברמה בטיחותית נאותה, שלא חייבה שימוש בכלי אכיפה משמעותיים".

עוד הוסיף רענן כי "מקרה זה מספק דוגמה נוספת לכך שלא ניתן להתבסס באופן מובהק על דיווחי מד"א. לנפגע לא נשקפה כלל סכנת חיים והסקתו לבית החולים גרמה לעיוות במידע. אציין כי בעקבות כך אף הופנו אלינו תביעות לפעולה דחופה מכנסת ישראל שהתבררו ככאלו שלא לצורך. אנו מעודדים הציבור להמשך דיווח אלינו על אירועי בטיחות, אולם יחד עם זאת מצופה גם כי הטיפול המקצועי שלנו בכל עניין ועניין יקבל פעמים דיווח מאוזן יותר. אנו נמשיך לעמוד בחזית העיסוק וקידום הבטיחות במקומות העבודה ונשמח כאמור לתרומתכם לכך".

מאוחר יותר, כאמור, ובתגובה לפניית ח"כ בן ראובן שינה המינהל את החלטתו.

אין זו הפעם הראשונה בה מדווח 'דבר ראשון' על פער חמור בין מצב הפצועים בתאונות הבניין, כפי שהוא מדווח על ידי בתי החולים, לבין זה העולה מבדיקות מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית.

במהלך חודש אוגוסט האחרון הבאנו את סיפורו של פועל בן 37 שנפל מגובה של קומה רביעית בקריית אתא, ושחמישה ימים לאחר נפילתו, בשעה שהיה עדיין מאושפז ומורדם במצב קשה במחלקה הנוירוכירורגית של בית החולים רמב"ם, המשיך המינהל להתעקש כי הנפגע "קיבל מספר שברים בגפיים התחתונות והעליונות" ולא היה כלל בסכנת חיים.

גם באותו המקרה הלין רענן על הפעלתו הדחופה של המינהל באירוע שלתפיסתו לא היה תאונה קשה. "משאבינו אינם מתירים לנו את היכולת לצאת לכל דיווח חסר או שאינו בדוק דיו עד הסוף. עוצמת התגובה ומהירות התגובה של המינהל הם כמובן בהתאם למשאבים העומדים לרשותו" כתב אז לקואליציה למאבק בתאונות בניין.

הפער בין העולה בחקירות המינהל לבין המציאות כפי שהיא נראית במחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים עשוי לנבוע מהעובדה שככל הנראה מפקחי וחוקרי המינהל מסתפקים בתשאול הגורמים בשטח – שחלקם עשוי להיות בעל אינטרס לטשטוש חומרת התאונות  או בני משפחה של  הפצועים, שעובדים פעמים רבות בעסקים משפחתיים.

רענן מתעקש שדיווחי מד"א אינם מקור אמין, אך דיווחים אלה הם המקור המרכזי של התקשורת בישראל לנושא תאונות העבודה, וכן של הקואליציה למאבק בתאונות בניין. לעתים קרובות פניות למינהל פעולות פיקוח באתרי בנייה בהם היו תאונות קשות נענו כי לא התקבל במינהל כל דיווח על התאונות. ניכר שהמינהל מעדיף להסתמך על הודעות המשטרה, שמחויבת על פי חוק לדווח על תאונות קשות וקטלניות באתרי בנייה "בהקדם האפשרי". אולם, העדויות העולות מהשטח מעיד כי עשויים לקחת ימים טרם יקבלו במינהל הודעה על פועל השוכב במצב קשה בבית החולים.

נראה שזו מציאות נוחה עבור מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, בו עובדים כיום 18 מפקחים בלבד, החולקים עם כל יתר המינהל חמישה רכבים בלבד, על תחום הבנייה המקיף כ-13 אלף אתרי בניה. ייתכן מאוד שעד ששר העבודה והרווחה לא ירים את הכפפה להכפלת היקף המפקחים, הרחבת סמכויותיהם ואספקת המשאבים הנדרשים להם – עדיף פשוט לא לדעת.

תגובת מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לא נתקבלה נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!