דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תיק 4000

פילבר יעיד לראשונה, נתניהו צפוי להגיע לדיון

עד המדינה, שמונה על ידי נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת, אמור לקשור את ראש הממשלה לשעבר למתן הטבות רגולטוריות לבזק תמורת היענות חריגה לדרישות סיקור באתר וואלה | למרות הסכם עד המדינה, טען פילבר בחשבן הטוויטר שלו שפעל משיקולי טובת הציבור

ראש הממשלה בנימין נתניהו נכנס לדיון במשפטו בבית המשפט המחוזי בירושלים (צילום: אורן בן חקון / פול)
ח"כ בנימין נתניהו בכניסה לדיון בבית משפט המחוזי בירושלים (צילום ארכיון: אורן בן חקון / פול)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (הליכוד) צפוי להתייצב מחר (רביעי) לדיון במשפט נגדו בזמן חקירתו של עד המדינה שלמה פילבר אותו מינה נתניהו לתפקיד מנכ"ל משרד התקשורת ב-2015, כשכיהן כראש ממשלה.

נתניהו מואשם שקיבל שוחד משאול ואיריס אלוביץ', בדמות היענות חריגה לדרישות שונות לסיקור באתר וואלה ובתמורה העניק הטבות רגולטוריות לחברת בזק כשר התקשורת.

כתב האישום תולה חלק עיקרי מהאישום נגד נתניהו בפעולות שביצע לכאורה המנכ"ל פילבר לטובת בזק. בחקירותיו במשטרה הודה פילבר שפעל באופן חריג למען בזק ושנתניהו הנחה אותו לטפל בבעיות של אלוביץ' במשרד התקשורת. במקביל, פילבר טוען בשנה האחרונה, דרך חשבון הטוויטר שלו, שהחלטותיו נעשו משיקולים מקצועיים ולמען האינטרס הציבורי.

פילבר אמור להעיד גם בתיק 1000 בו מואשם נתניהו בהפרת אמונים, הנוגעת לקשריו עם איש העסקים ארנון מילצ'ן. לפי כתב האישום, פילבר נשלח ע"י נתניהו לגשש עם מילצ'ן על אפשרות ליצירת הסדרה נוחה למילצ'ן בקשר לעסקת מיזוג בין חברות התקשורת "רשת" ו"קשת", על מנת שהשקעה שבחן מילצ'ן באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.

אם פילבר ימסור מחר גרסה שתחרוג מזו שמסר במשטרה, שעל בסיסה קיבל מעמד של עד מדינה, הפרקליטות יכולה להכריז עליו כעד עוין, לבטל את ההסכם עימו ואף להעמיד אותו לדין. 

הדיל שקדם לתיק 4000

ב-2016, לפני שנפתחו חקירות בנושא, פילבר העלה את נושא הפיגור בהשקעות בתשתית והתכוון לבצע עם בזק והוט "דיל", במסגרתו המשרד יוותר לחברות על דרישות רבות שיחסכו לכל אחת מהן מיליארד שקלים ויותר בתמורה להתחייבות שלהן לבצע השקעות גדולות בתשתיות תקשורת.

דו"ח מבקר המדינה ופתיחת החקירה בתיק בזק, לפני שהפך לתיק 4000, טרפדו את שינוי המדיניות ועיכבו את ההשקעות. רק כיום, ב-2022, בזק מבצעת השקעות גדולות בפריסה מהירה של רשת סיבים אופטיים תמורת ויתור על חובת פריסה בכ-20% משטחי המדינה. הוט קיבלה פטור כמעט ללא תמורה, ומבצעת השקעות מינוריות בפריסת סיבים דרך חברת הבת IBC, בה היא שותפה עם חברת סלקום וחברת החשמל.

יורוקום תודה בשוחד והלבנת הון בגלל מעשי אלוביץ'

החקירה הפלילית ערערה את פירמידת השליטה בבזק, ואלוביץ' נאלץ לוותר על חברת יורוקום, דרכה שלט בעקיפין בבזק, בלי יכולת להחזיר חובות לבנקים. אתמול הסכימה יורוקום, שנמצאת בהליכי פירוק, להסדר טיעון לפיו החברה תודה במתן שוחד, הלבנת הון וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים. החברה תשלם קנס של 400 אלף שקלים.

הודאה זו מיוחסת גם לחברה בגלל "מחשבתו הפלילית" של שאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בה. האישומים נוגעים גם למתן שוחד לראש הממשלה דאז נתניהו וגם לחלקו של אלוביץ' בהעברת מידע אסור מהוועדה הבלתי תלויה בבזק, אליו ולבכירים אחרים ביורוקום.

עורך דינו של אלוביץ' ז'ק חן: "מדובר במהלך תכסיסני, חסר משמעות משפטית, שנועד להשיג הישג 'תודעתי ומוראלי' בקרב הציבור ולהשפיע בכך בעקיפין ובצורה פסולה על בית המשפט. חברת יורוקום אחזקות היא חברה בפירוק. קליפה ריקה. היא לא נאשמת בתיק 4000 שמתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים. דבר ההסדר מפורסם היום ערב עדותו של עד המדינה פילבר, בעוד שבית המשפט לפירוק אישר למנהלים המיוחדים להתקשר בו כבר בתחילת פברואר והוא נחתם ב-16 במרץ. עיתוי לא מקרי זה נועד לייצר רעשי רקע בלתי רלוונטיים ולנסות להשיג לתביעה 'הישג', מקום בו היא נכשלת פעם אחר פעם בזירת בית המשפט".

חן ציטט את המנהל המיוחד של יורוקום, עו"ד פנחס רובין, בדיון בנושא הסדר הטיעון ב-2 בפברואר: "הטעמים של הסדר מסוג זה לטעמנו לא טעמים של מהות או של עניין", וגם: "אם אכן נגיע להבנה ואם אכן בית המשפט לפירוק יאשר את אותו הסדר מטעמים פרקטיים של המצוקה שהסברתי לכבודו ולא מטעמים פרקטיים של ממש ושל מהות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!