דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פוליטי

ח״כ מיכאל ביטון (כחול לבן) לא יצביע עם הקואליציה, במחאה על הרפורמות בחקלאות ובתחבורה הציבורית

יו"ר ועדת הכלכלה הודיע שלא יתמוך בחוקים שתעלה הממשלה מלבד הצעות אי אמון | המהלך יקשה על הממשלה להעביר חוקים, כשגם כך בקואליציה 60 חברים בלבד

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון (כחול לבן), הודיע הבוקר (רביעי) שלא יתמוך בחוקים שתעלה הממשלה, במחאה על הרפורמות בחקלאות ובתחבורה הציבורית שמובילים השרים באופן חד צדדי, וללא דיאלוג עם הוועדה בראשותו. עם זאת ביטון הודיע שלא יצביע אי אמון בממשלה ולא יתמוך בפיזור הכנסת.

ביטון הודיע על ביטול ישיבות הוועדה בראשותו שתוכננו להתקיים היום. לדבריו, "הגיעו מים עד נפש, אלו שרוממות שלמות הקואליציה בגרונם דוחפים אצבע בעין כל יום לסיעות בקואליציה. מה שכואב לי זה הפגיעה בעניים, מחיר התחבורה הציבורית עלה ב-130% ואתם רוצים להסתיר את זה".

בראיון לגלי צה"ל אמר ביטון: "מי שלא סופר את עבודת הכנסת וועדת הכלכלה, שלא יחפש אותנו במליאה". לדבריו יו"ר מפלגת כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, מכיר את המהלך. הוא הדגיש ש"לא ניתן לממשלה הזו ליפול כל כך מהר, ובלבד שתשרת את החלשים והאזרחים ותביא תקציב למדינה, כי יציבות זה טוב".

שר החקלאות ישב איתי שעה אמר לי הדרך הקודמת לא עובדת

חקלאות
שר החקלאות מבין שהמשבר הזה חייב להיגמר השיח החל חיובי. לפני שבועיים החל שיח חיובי. היו פגישות טובות של נציגי החקלאים.

ביטון תבע משרת התחבורה מירב מיכאלי (העבודה) לבצע תיקונים ברפורמת "דרך שווה" שיזמה, שימתנו את ייקור התעריפים בתחבורה הציבורית בעשרות יישובים. בשני בלילה שלחה מיכאלי לביטון מכתב תגובה בו הודיעה שתמשיך לפעול לקידום הרפורמה ללא שינויים.

לפי מיכאלי, סוגיית ייקור השימוש ברכבת לעומת אוטובוסים תישאר על כנה, למרות החשש שהביע ביטון לפיו מעסיקים ישלמו לעובדיהם החזר נסיעות רק לפי תעריף האוטובוס המוזל, ולא לפי תעריף הרכבת. לפי השרה "זו סוגיה הנקבעת בין עובדים למעסיקיהם", וכן מדיניות מקובלת בעולם לגבות יותר כסף על נסיעה ברכבת. גורמים המקורבים לח"כ ביטון אמרו אתמול כי מדובר ב"אפס גמישות לקואליציה ואפס רגישות לשכבות המוחלשות".

לדברי ביטון בגל"צ, "הרפורמה בתחבורה הציבורית הייתה בחוק ההסדרים הקודם, הוצאה ממנו מסיבותיהם, ופתאום בוצעה בזמן שהכנסת בפגרה. כשאנחנו דנים בכך  בוועדה אין נתונים, וחצי שעה אחר כך מתבצעת מסיבת עיתונאים. אז כנראה שיש נתונים."

עוד אמר ביטון: "נותנים חמישה ימי עבודה לציבור בפסח להגיב לרפורמה. שאלתי את היועצת המשפטית של משרד המשפטים, האם זה סביר שנותנים לציבור חמישה ימים? היא היתה כנה ואמרה שלא. אתמול משרד התחבורה השיק סקר נוסעים הכי גדול אי פעם בתחבורה הציבורית. שאלתי אותם מתי פעם אחרונה עשו סקר כזה, והם אמרו, לפני הרבה שנים. שאלתי אותם, אתם קודם עושים רפורמה ואז סקר? זה מחטף, זה לא רציני".

סוגיה נוספת עליה מוחה ביטון הוא קידום רפורמה בענף ההטלה ללא הסכמת מגדלי העופות, שכוללת חיוב המגדלים לעבור ללולים חדשים במקום לולי כלובים בלי לפצות אותם, ושינוי מכסות ההטלה שמאפשרות תכנון וודאות בענף. על כך אמר שהוא בהידברות עם שר החקלאות עודד פורר. "שר החקלאות מבין שהמשבר הזה חייב להיגמר. לפני שבועיים החל שיח חיובי, היו פגישות טובות של נציגי החקלאים". עם זאת לדבריו כל עוד יהיו על הפרק רפורמות שאינן מוסכמות עם החקלאים, הוא ימשיך בצעדי המחאה שלו.

החלטתו של ביטון מאתגרת את הקואליציה, שגם כרגע מונה 60 חברי כנסת בלבד לאחר פרישתה של עידית סילמן. עקב כך הקואליציה תלויה בחברי האופוזיציה להעברת חוקים. עם זאת לצורך הפלת הממשלה נדרש רוב של 61 חברי כנסת, וכאמור ביטון הודיע שלא יתמוך בכך. הודעתו מגיעה ימים ספורים לאחר שחברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) הודיעה על פרישתה מהקואליציה אך לבסוף חזרה בה בעקבות פגישה עם ראש הממשלה החלופי יאיר לפיד והבטחות להעברת תקציבים שכבר סוכמו לחברה הערבית.

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן, בירך את ביטון והודה לו על כך שהוא "פועל ללא הרף לשמור ולהגן על החקלאים ועל הביטחון התזונתי של תושבי המדינה, ולא נותן יד לכוונות הזדוניות של שרי החקלאות והאוצר בהעברת הרפורמה בחקלאות". לדברי בלחסן, "אנו מצפים כי שרי הממשלה וחברי הכנסת יפעלו כמוהו ויעמדו לצד החקלאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!