דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

ארגון המורים ישבית את הלימודים בכיתות י', עימות בין היו"ר רן ארז לשר החינוך קיש

ארז אמר ש"השבוע הוכח שיש כסף לכל נושא פרט לעתידם של תלמידי ישראל", וטען שהשר קיש איים עליו במילים "אצא עליך" | אתמול הודיע הארגון שהמורים לא ישתתפו במסעות לפולין ובמסיבות הסיום, במחאה על התקיעות במשא ומתן להסכם שכר חדש

כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: דוד כהן / פלאש90)
כיתה ריקה (צילום אילוסטרציה: דוד כהן / פלאש90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ארגון המורים הודיע על השבתת הלימודים בכיתות י׳ בכל רחבי הארץ מחר (שלישי) כתוצאה מ"הסחבת בה נוקט האוצר במו״מ על הסכם השכר החדש". זאת לאחר הודעת הארגון אתמול על החרפת העיצומים הקיימים כיום, במסגרתה מורים לא ישתתפו בהכנה למסעות  לפולין ובמסעות עצמם, מה שעלול לסכן את קיום המסעות שרק לאחרונה חזרו לפעול לאחר כשלוש שנים. עוד הודיע הארגון שלא יתקיימו מסיבות סיום לשכבות י'-י"ב. עיצומים אלו מצטרפים לכך שהמורים אינם משתתפים בפעילויות חוץ בית ספריות ובוועדות בית ספריות. 

לדברי יו"ר הארגון, רן ארז, ״מעל שנה של מו״מ עקר מול משרד האוצר שמתנהל ללא כל רצון אמיתי מצדו להביא להסכם מעמיד בסכנה את עתידם של תלמידי ישראל ואיכות אנשי ונשות החינוך העל יסודיים. הגיעו מים עד נפש. שעות של דיונים שמתקיימים שלא בתום לב מוכיחים שהמדינה אף לא מכבדת את בית הדין הארצי לעבודה. השבוע הוכח שיש כסף לכל נושא פרט לעתידם של תלמידי ישראל".

ארז טען הבוקר ששר החינוך יואב קיש איים עליו אם יחריף את העיצומים. במכתב ששלח לקיש כתב ארז שלאחר שהודיע על כוונת הארגון להשבית את ליווי המסעות לפולין על ידי המורים, אמר לו קיש "תדע שאם לא תבטל את ההודעה לגבי פולין אני אצא עליך". לדברי ארז, "אין בכוונתי לחשוש מלפעול למען טובת מורי החינוך העל יסודי ואין באמתחתי אפשרות ולו רפה להיבהל ולהעדיף את טובתי האישית על פני טובת עשרות אלפי המורים אשר אותם מייצג ארגון המורים בראשותי".

קיש הגיב לדברים ואמר ש"ש לי כבוד רב למורים, יש לי כבוד מועט למי שפועלים בניגוד מוחלט לטובת עתידם ולטובת עתיד ילדי ישראל.  תוכל לטעון כלפיי הרבה דברים, ״מאיים ואלים״ זה פחות אני. כל ישר דרך יודע זאת. לא מספיק בטוח לגביך בעניין הזה.  גם מכתבך זה, שהוא ניסיון נוסף להרתיע אותי מלפעול לטובת החינוך בישראל, לא יעלה יפה". עוד אמר קיש ש"הונחו בפניך שתי הצעות שמשפרות את שכר המורים. אני סבור שיש עוד מקום למו"מ ולשיפורים, אך לא יתכן שאתה תקוע בעמדתך הראשונית ולא מוכן לשום פשרה שיש בה הישגים משמעותיים למורים".

קיש הודיע שמשרד החינוך יפסיק את מעורבתו במו"מ עם הארגון: "עד שלא תשנה את גישתך זו המובילה למבוי סתום, משרד החינוך מפסיק את מאמציו בנושא". דבריו של קיש עומדים בסתירה לקביעת בית הדין לעבודה שהצדדים למו"מ, כולל משרד החינוך, ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי.

ארז הגיב לקיש ואמר: "מי שפועל משכרון כוח וכבוד זה אתה. פחדת ועודך פוחד מלהתערב במו״מ שמא ייכשל. מורי ישראל ותלמידיו מעניינים אותך כקליפת השום. זה שאתה מתערב או לא מתערב לא הזיז דבר. ההצעות עליהן אתה מדבר, מעליבות ונמוכות יותר משיעור האינפלציה. בהתנהלותך אתה מסב נזק לא רק למערכת החינוך על תלמידיה ומוריה, אלא גם לראש הממשלה ולממשלה כולה".

עם ההודעה על הימנעות המורים מליווי המסעות לפולין אתמול (ראשון) קרא שר החינוך יואב קיש לארז ולאוצר להגיע להסכמות ולהימנע מהחרפת העיצומים: "אני קורא לשר האוצר ויו"ר ארגון המורים להפסיק באופן מיידי את הפגיעה הקשה בתלמידים", אמר קיש, "התלמידים אינם יכולים לשמש כלי במשא ומתן בין ארגון המורים לאוצר. על שר האוצר סמוטריץ לזמן את יו"ר ארגון המורים רן ארז בדחיפות לאחר העברת תקציב המדינה במטרה להגיע להסכם עד ייצא עשן לבן. המשרד תומך ומגשר במו״מ ודוחף ככל יכולתו בחודשים האחרונים להעלאת שכר משמעותית למורים אך לא ניתן לעשות זאת על גב התלמידים".

יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף ביקר בחריפות את העיצומים וקרא למורים שלא לקיים אותם: "הילדים שלנו לא מעניינים את רן ארז. ראינו את זה באופן ברור במשחקי הכוחות וכיפופי הידיים שלו ושל הארגון מול משרד החינוך שהתבטאו בין היתר בהסתרת תוצאות מבחני המגן מהילדים, שדרשנו שבית המשפט יאלץ אותו לחשוף וכעת בתרגיל הציני החדש – למנוע מהילדים לסיים 12 שנות לימוד כמו שצריך במסיבות סיום ולמנוע מהם לצאת למסעות. זו לא התנהלות – זו הפקרות. אנחנו קוראים לכלל המורים חברי הארגון לדחות את ההנחיה הלא ראויה הזו ולסיים את השנה כמו שראוי וצריך."

בית הדין לעבודה אסר על שביתות, והוביל את הצדדים למשא ומתן עם תיווך

בית הדין הארצי לעבודה הוציא בחודש האחרון שלושה צווי מניעה לשביתות ועיצומים עליהם הכריז הארגון: הראשון להימנעותם מהעברת ציוני בחינות מתכונת וציוני המגן לתלמידים שניגשים לבגרות, צו שבמקביל אליו נקבע בהסכמת הארגון ומשרדי החינוך והאוצר שהצדדים ייכנסו למשא ומתן אינטנסיבי בתיווך הממונה על יחסי העבודה במשרד העבודה, רבקה ורבנר. שני צווי מניעה נוספים ניתנו לשביתות עליהן הכריז הארגון, ונומקו על ידי בית הדין בכך שהמשא ומתן בתיווכה של ורבנר עדיין לא מוצה.

הסכם השכר הקודם של מורי התיכונים, שעיגן את רפורמת 'עוז לתמורה', הסתיים בסוף 2021. המשא ומתן החל בפברואר 2022, אולם לדברי ארגון המורים, המייצג את מורי התיכונים שמועסקים בשלטון המקומי ובבעלויות כמו אורט ועמל, לא חלה בו התקדמות משמעותית.

הארגון החל בעיצומים ממאי שעבר, שבתחילה כללו גם אי השתתפות במסיבות הסיום, אך לאחר מספר ימים צומצמו לאי השתתפות בהשתלמויות ומפגשים עם המפמ"רים לקראת הרפורמה במקצועות ההומניים, בהסכמה עם יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס. משרד האוצר הגיש בקשה לצו מניעה נגד העיצומים, אך בית הדין לעבודה דחה את בקשתו.

באוקטובר האחרון הכריז הארגון על עיצומים שכללו הימנעות מפעילויות חוץ וטיולים, במחאה על התקיעות במשא ומתן על הסכם השכר החדש. כעבור חודש סוכם בדיון בבית על הגדלת תקציבי הרווחה של הארגון ל-2022, והפסקה של השביתה לחמישה חודשים, עד סוף מרץ, בהם יתקיים משא ומתן "ענייני ורציף".

כעבור חודשיים, לפני תום התקופה שסוכמה, השבית הארגון את הלימודים בתיכונים ליום אחד במחאה על אי התקדמות המו"מ, וחידש את העיצומים. לאחר מכן השהה הארגון את העיצומים לשבועיים במטרה לתת לשר החינוך החדש יואב קיש ללמוד את הנושא. מאז חזרו המורים לעיצומים שנמשכים עד עכשיו, במסגרתם הם לא התלוו לטיולים ולפעילויות חוץ ולא קיימו ישיבות ועדות בבתי הספר. במסגרת עיצומים אלו נמנעו המורים ממתן ציונים בבחינות המתכונת וציוני מגן. כאמור לפני כחודש, לקראת תחילת מועד הקיץ בבחינות הבגרות, עתרו משרדי האוצר והחינוך ומרכז השלטון המקומי וביקשו צווי מניעה כנגד אי מתן הציונים, ובקשתם התקבלה.

הדרישה: השוואת שכר מורה מתחילה עם תואר שני לשכר הממוצע במשק

הארגון דורש שהשכר ההתחלתי למורה מתחילה עם תואר שני יושווה לשכר הממוצע במשק, שעומד על 12.2 אלף שקלים ברוטו, ושכר מורה מתחיל עם תואר ראשון יעמוד על 12% פחות מהשכר הממוצע במשק. הארגון דורש ששכרם של עובדי ההוראה הקיימים יועלה בהתאמה, בשיעור של כ-30%, באמצעות הגדלת רכיב הוותק וגמולי ההשתלמות. 

חלק מדרישות השכר נוגעות גם למנהלי בתי הספר, שהארגון דורש עבורם תוספת משכורת קיץ (משכורת 13), שכוללת את סיכום שנת הלימודים, הכנת בית הספר לשנת הלימודים הבאה וביטול תוספת ותק בניהול. 

מלבד הדרישות הנוגעות לשכר, דורש הארגון להסדיר את העברות הבעלות, רצף ימי מחלה, פדיון ימי מחלה, הכרה בוותק של מי שעשה הסבה להוראה וביטול הביורוקרטיה הנדרשת ממורים. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!