דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
19.6°תל אביב
  • 12.9°ירושלים
  • 19.6°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 19.5°אשדוד
  • 16.0°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 17.9°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מודל התשלומים החדש של וולט לשליחים ייכנס לתוקף גם בתל אביב

מודל התמחור הדינמי, שכבר נהוג במספר ערים בישראל, אינו שקוף בחישוב התשלום | במקומות בהם הוחל, עורר המודל את זעם השליחים, שיצאו לרחובות בטענה שהוא מוריד בפועל את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30% | וולט: הכנסות השליחים יישארו זהות

מחאת עובדי וולט נגד מודל התשלומים החדש בחברה (צילום: הדס יום טוב)
מחאת עובדי וולט נגד מודל התשלומים החדש בחברה (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

וולט הודיעה היום (שני) לשליחיה באזור תל אביב שמודל התשלומים החדש לשליחים יכנס לתוקפו גם באיזור תל אביב וגוש דן החל מיום שני הבא (10 ביולי). ”משנים את שיטת התגמול, מאפשרים בחירה קלה במשלוחים שהכי מתאימים לכם ושומרים על הכנסות הוולטרים זהות”, נכתב בהודעה לשליחים באפליקציה.

בשבוע הראשון להשקת המודל, הודיעה החברה על בונוס מיוחד לשליחים, עם תוספת של 35 שקלים עבור כל 10 משלוחים שיבצע השליח.

המודל החדש, אותו השיקה ענקית המשלוחים בישראל בינואר האחרון, פועל בשיטה המכונה בעולם "תמחור דינמי". בעוד מודל התשלומים הקודם מחושב לפי תשלום בסיס של 18 שקלים לכל משלוח עד קילומטר וחצי, ותוספת של שקל עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם, מודל התמחור הדינמי אינו שקוף בחישוב התשלום – הוא קובע את המחיר מראש ללא היצמדות למפתח כלשהו, והוא יכול לכלול משתנים שונים, כגון מרחק משלוח, תנאי מזג אוויר, גודל המשלוח, מיקום השליח או המסעדה והשעה ביום.

החברה השיקה את המודל החדש לפני כן בחיפה ובירושלים, בטענה שהחלפת המרחק האווירי במרחק כביש מתאים יותר לחיפה ולירושלים ההרריות. בהמשך המודל נכנס ל-9 ערים נוספות בישראל לפני כחודשיים: פרדס חנה, נתניה, רחובות, נס ציונה, מודיעין, אשדוד, אשקלון, באר שבע ויבנה, ולמספר ערים נוספות בהן פועלת החברה באירופה ובאסיה.

בכל מקום אליו נכנס המודל החדש בארץ ובעולם הוא עורר את זעם השליחים, שיוצאים לרחובות בטענה כי שהמודל מוריד בפועל את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30%, ומבטל את התשלום הכפול עבור משלוחי "באנדל" – שני משלוחים או יותר שנאספים מאותה מסעדה לאותו האזור או ממסעדות סמוכות לאותו האזור. עוד טוענים השליחים כי בניגוד למודל הרגיל, המחיר עבור משלוח במודל החדש נקבע מראש באופן שרירותי וללא היגיון מסדר, בחישוב שאינו שקוף לשליחים.

בוולט, מאידך, טוענים שלא הייתה פגיעה בהכנסות השליחים מאז השינוי, שמטרת המודל אינה לפגוע בהכנסות, ושהכנסות השליחים נותרו זהות בממוצע. לדבריהם המודל מדוייק יותר, משתפר תמידית, ושקוף לשליח מהרגע הראשון. עוד הוסיפו בחברה שהחידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של שליחים.

וולט אינה מקיימת יחסי עבודה עם שליחיה, והם עובדים תחתיה כ"עצמאיים" ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות להן זכאים עובדים, אך מהצד השני גם ללא מלוא החופש לו זכאים עצמאיים כגון קביעת התעריף, העסקת עובדים, איסוף לקוחות ועוד, במודל המכונה "כלכלת הפלטפורמה" או "תעסוקת חלטורה".

החברה עומדת כעת במרכזה של תביעה ייצוגית הדורשת ממנה להכיר ביחסי עבודה עם שליחיה. לאחרונה החליט הרכב השופטים הדן בערעורה של החברה בתיק, המורכב, בין השאר, מנשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט-לבנה, להורות למדינה להגיש את עמדתה בנושא עד לסוף החודש.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!