דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

פרסום ראשון / באשדוד, באר שבע ונתניה: מודל התשלומים החדש של וולט ייכנס לתוקף ב-9 ערים נוספות

המודל שכבר פועל בירושלים ובחיפה ועורר את מחאת השליחים ייכנס לתוקף החל מהשבוע הבא | המשלוח יתומחר לפי שורה של משתנים, שאינם שקופים לשליחים, במקום מרחק אווירי הנהוג כיום | וולט: "לא תהיה פגיעה בהכנסות השליחים"

מחאת שליחי וולט בירושלים (צילום: הדס יום טוב)
מחאת שליחי וולט בירושלים, ינואר 2023 (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

ענקית המשלוחים וולט הודיעה היום (שני) לשליחיה, באמצעות האפליקציה ואתר השליחים, כי מודל התשלום החדש, שהוחל כבר בירושלים ובחיפה בתחילת 2023 והוציא מאות שליחים בערים אלו לרחובות רק בינואר האחרון, יוחל בשבוע הבא גם בתשע ערים נוספות: פרדס חנה, נתניה, רחובות, נס ציונה, מודיעין, אשדוד, אשקלון, באר שבע ויבנה.

המודל החדש, הפועל בשיטה המכונה בעולם "תמחור דינמי", מוריד בפועל, לדברי השליחים, את התשלום עבור משלוח בכ-20%-30%, ומפחית את התשלום עבור משלוחי "באנדל" – שני משלוחים או יותר שנאספים מאותה מסעדה לאותו האזור או ממסעדות סמוכות לאותו האזור, שבעבר היה תשלום כפול. עם זאת, בוולט טוענים שלא היתה פגיעה בהכנסות השליחים מאז השינוי, אך לא הציגו ראיות לכך.

נוסף על כך, בעוד המודל הקודם מחושב לפי תשלום בסיס של 18 שקלים לכל משלוח עד קילומטר וחצי, ותוספת של שקל עבור כל 250 מטרים נוספים או חלק מהם, מודל התמחור הדינמי אינו שקוף בחישוב התשלום – הוא קובע את המחיר מראש באופן שרירותי, ובלי קשר למפתח כלשהו השקוף לשליחים, והוא יכול לכלול משתנים שונים, כגון מרחק משלוח, תנאי מזג אוויר, גודל המשלוח, מיקום השליח או המסעדה והשעה ביום.

באופן תיאורטי, המודל יוכל לכלול גם תעדוף בין שליחים ממניעים שונים, כמו תמריץ עבור לקיחת משלוחים רבים, תמריץ על זמינות ועוד, כפי שחושדים שליחים רבים בערים בהם המודל כבר פועל. עם זאת בוולט הבהירו שאין כלל תעדוף בין שליחים.

בוולט טוענים שמטרת המודל אינה לפגוע בהכנסות. עם הכנסת המודל לירושלים ולחיפה טענו בוולט שהמודל שונה לטובת השליחים, וכי החלפת המרחק האווירי במרחק הכביש התאימה יותר לחיפה וירושלים ההרריות. אך כעת, כאמור, המודל מורחב לערים נוספות.

ישראל היא לא היחידה. מודל התמחור הדינמי החדש של וולט כבר יוצר הדים במדינות נוספות בהן היא פועלת, בעיקר באירופה, ומעורר את זעם השליחים. באירופה רוב הגופים המדינתיים מציגים את התמחור הדינמי בשכר העבודה, מצב בו מערכת אוטומטית מחשבת עלות או מחיר תגמול באופן שאינו שקוף לחלוטין לעובד או למזמין, כעניין בעייתי, שאינו עולה בקנה אחד עם חוקי העבודה. החוק שעבר באירופה בנושא כלכלת הפלטפורמה גם מטיל הגבלות על שיטה זו.

וולט אינה מקיימת יחסי עבודה עם שליחיה, והם עובדים תחתיה כ"עצמאיים" ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות. ביוני הקרוב ידון בית הדין הארצי לעבודה בערעורה של החברה בתביעה הייצוגית נגדה, הדורשת להכיר ביחסיה עם שליחיה כיחסי עבודה, ולשלם להם שכר מינימום וזכויות סוציאליות.

מוולט נמסר: "בשבוע הבא נעדכן את מודל התשלומים לשליחים במספר ערים ברחבי הארץ, למודל חדש עם נראות שונה באפליקציית השליחים, תגמול שונה פר משלוח – אך הכנסות זהות. החידושים המרכזיים במודל, כמו תשלום לפי מרחק נסיעה במקום מרחק אווירי, הגיעו מפידבקים של השליחים עצמם. אנחנו ממשיכים ללוות את השליחים לאורך תקופת השינוי. הכנסות השליחים לא ייפגעו במודל החדש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!