דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הסכנות מגל החום בסופ״ש: תמותה עודפת ומחסור בחשמל

גל חום קיצוני צפוי בסוף השבוע, ואיתו החשש לקריסה נוספת של רשת החשמל | הפתרון העיקרי הזמין כיום הוא ייצור מוגבר בתחנות פחמיות, מה שגורם לנזקים בריאותיים לציבור ומגביר את פליטת הגזים שתורמים להתחממות נוספת

תחנת הכוח ע"ש פנחס רוטנברג באשקלון (חברת החשמל)
תחנת הכוח ע"ש פנחס רוטנברג באשקלון (חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השבוע צפויה התחממות משמעותית ולאחריה גל חום שרבי לקראת סוף השבוע ובשבוע הבא. ביום חמישי צפויות טמפרטורות מעל 40 מעלות באילת ובטבריה. כבר מחר (שלישי) תורגש התחממות שתהפוך מיום חמישי לגל חום ממושך, לפחות עד תחילת השבוע הבא.

עומסי חום כבדים עד קיצוניים צפויים לשרור בכל הארץ. במישור החוף צפויות ביום חמישי טמפרטורות של מעל 30 מעלות בשילוב לחות גבוהה, מה ששקול לחום של מעל 40 מעלות. בכינרת צפויות הטמפרטורות להגיע ל45-43 מעלות וגם לאורך בקעת הירדן והערבה.

גלי חום מסכנים חיי אדם

מחקר ראשוני של המשרד להגנת הסביבה מצא כי גל חום בישראל מביא בממוצע לתמותה עודפת של כ-45 בני אדם. המחקר התבסס על ניתוח סטטיסטי, ללא פילוח גורמי מוות ישירים ועקיפים. עיקר התמותה נצפתה במבוגרים מעל גיל 70.

סיכון מוגבר קיים בתופעת 'איי החום העירוניים', בהם מצטבר חום ללא תחלופה מספקת של אוויר קר יותר.

מיפוי תרמי של תל אביב-יפו (מתוך: 'תכנית פעולה – היערכות עירונית לשינויי אקלים 2020', עירית תל אביב-יפו)
מיפוי תרמי של תל אביב-יפו (מתוך: 'תכנית פעולה – היערכות עירונית לשינויי אקלים 2020', עירית תל אביב-יפו)

ב-2020 פרסמה עיריית תל אביב תוכנית עירונית להיערכות לשינוי אקלים, שהיא חלוצית בתחום זה בישראל, עם ממצא מדהים לפיו הפרש הטמפרטורות בקיץ בין אזורים שונים יכול להגיע ל-8 מעלות צלסיוס. הצללה, עצים ומעבר אוויר נוח בקרבת הים מקררים את מכרז העיר, בעוד בדרום מזרח העיר, קיימים איי חום משמעותיים בהרבה.

בעקבות פעילות ממושכת של המשרד להגנת הסביבה והמנהלת להיערכות לשינוי אקלים יצרה רשות החירום הלאומית תרחישי ייחוס אקלימיים ובכלל זה את תרחיש הייחוס להתמודדות עם גלי חום שפורסם השנה. יום עיון בנושא השלכות גלי חום בהובלת המשרד לביטחון לאומי התקיים בשבוע שעבר ובמסגרתו תודרכו הגופים הרלוונטים ובכלל זה המשטרה, כבאות והצלה והשלטון המקומי לגבי הדגשים לפעילות בגלי חום. המשרד להגנת הסביבה בונים תכניות לטווח הארוך, בין היתר, באמצעות נטיעת עצים והצללת המרחב העירוני.

היערכות במשק האנרגיה

מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות קובי בליטשטיין, ערך אמש הערכת מצב למשק האנרגיה לקראת מזג האוויר הקיצוני וגל השרב הצפוי החל מיום רביעי הקרוב. בדיון הציגו אנשי חברת נגה את תוכנית ההפעלה המתוכננת למשק החשמל בשבוע הקרוב, את רזרבות הייצור הצפויות, ואת היערכותם על מנת להימנע מתקלות באספקת החשמל, כפי שהיו בתחילת חודש יוני. במשק הגז הטבעי לא צפוי מחסור.

בהערכת המצב השתתפו אנשי המקצוע במשרד האנרגיה והתשתיות, רשות החשמל, חברת נגה, חברת החשמל, רשות המים ונתג"ז.

במאי 2020, הגיע משק החשמל כמעט לקצה גבול היכולת, עם רזרבת חשמל נמוכה של 70 מגה-ואט בשיא הביקוש. ביוני האחרון, שגיאות בהיערכות מערכת החשמל גרמו להפסקות חשמל מתגלגלות ברחבי הארץ, לאחר שתחנות כוח לא הותנעו בזמן, כדי להתמודד עם העלייה ביקוש ועם פגיעת החום ביעילות ייצור החשמל עצמו, לצד מספר תקלות לא מתוכננות.

הפתרון העיקרי הזמין במשק החשמל כיום הוא ייצור מוגבר של חשמל בתחנות כוח פחמיות, בניגוד למדיניות הפחתת השימוש בפחם. שימוש מוגבר בפחם, בייחוד ביחידות 1-4 בתחנת הכוח אורות רבין, מביא לפליטות זיהום אוויר גבוהות במיוחד, מה שבתורו גורם לנזקים בריאותיים ודאיים לציבור שנושם פליטות אלו. עיכובים בכמה פרויקטים של חברת החשמל להחלפת הפחם בגז, מקשים על יישום מדיניות ההפחתה.

יולי, החודש הם בשנה, שובר שיאי חום ברחבי העולם

בממוצע, חודש יולי הוא החודש הכי חם על פני כדור הארץ. בשבוע שעבר נשברו שיאי חום כלל עולמיים, מאז ראשית המדידות באמצעות לוויין משנת 1979. חודש יולי בשנת 2022, הוכרז כיולי החם ביותר מאז ראשית המדידות לפני 142 שנה, כך משבר האקלים גורם לכך שבכל שנה צפויים להישבר שיאי חום חדשים.

בעוד מזג האוויר בישראל עדיין נוח יחסית, גלי חום קיצוני מתקיימים כיום במגוון ארצות אחרות, בהן: קזחסטן, רוסיה, ספרד, טוניס וסין.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!