דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סמוטריץ' מתהדר מול מודי'ס בהגברת יצוא הגז, אחרי שביקש מנתניהו לעכב אותו

בתגובה לדו"ח סוכנות דירוג האשראי "מודי'ס" אמר שר האוצר כי ישראל איתנה כלכלית, וניתן לראות זאת באמצעות הגברת ייצוא הגז | בפועל, הוא מיישר קו עם גורמי המקצוע במשרדו ומבקש לדחות את ההחלטה על אישורי היצוא עד להשלמת עבודת מטה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' גיבה את פקידי משרדו, וביקש מראש הממשלה לעכב את ההחלטה לגבי יצוא גז בהיקף גדול, כדי לאפשר עבודת מטה מסודרת ומתכללת. אלא שבתגובה להודעת סוכנות הדירוג מודי'ס שלשום, הצהיר שר האוצר על הגברת יצוא הגז לאירופה, כדוגמה לחוסן של כלכלת ישראל, אף שהחלטה כזו לא באמת התקבלה.

המכתב של ששלח שר האוצר סמוטריץ' לראש הממשלה בנימין נתניהו (הליכוד) לפני שבוע, נחשף אתמול (רביעי) בחדשות N112. במכתב מבקש סמוריץ'  לעכב את ההחלטה על יצוא הגז בכדי לבצע עבודת מטה שתסתיים תוך חודשים ספורים. לדברי סמוטריץ', "מדובר בהחלטות כבדות משקל, בעלות משמעויות אסטרטגיות וגיאופוליטיות למדינת ישראל, הדורשות ראייה כוללת".

ברקע הדברים נמצא המכתב של ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, למנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטנשטיין מהחודש שעבר, המתריע על אפשרות של מחסור חלקי בגז בישראל תוך 15 שנה, בשל יצוא מוגבר של גז בתקופה הנוכחית.

השר מציין בקשה של מאגר לוויתן לייצא כמות אדירה של BCM 175 לתקופה של 25 שנה אשר הוגשה רק לאחרונה, וכן החלטה לגבי "מתקן אסטרטגי ליצוא גז" (אסדת הנזלה צפה, א.ר.).

ניתוח בסיסי של כושר ההספקה המקומי, לעומת צריכת הגז המקומית נעשה על ידי הארגון לובי 99, לפיו שנת תחילת המחסור צפויה להיות 2041.

ניתוח לובי 99 לביקוש המקומי לגז מול תפוקת מאגרי הגז הפעילים
ניתוח לובי 99 לביקוש המקומי לגז מול תפוקת מאגרי הגז הפעילים

אלא שבתגובה לדו"ח שהוציאה סוכנות הדירוג מודי'ס, הודיע שר האוצר במשותף עם ראש הממשלה כי "התעשייתיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים", תוך סתירה של בקשתו לעצור ולבחון את בקשות היצוא החדשות. על בסיס כושר ההפקה וההולכה הקיים, תעשיית הגז כבר הגדילה את היצוא לאירופה בקנה מידה קטן ויכולת זו מוצתה עוד בשנה שעברה, דרך הגברת ההזרמה לירדן, דרכה למתקני ההנזלה במצרים ודרכה לאירופה.

במשרד האנרגיה לא פרסמו שום ניתוח ארוך טווח לגבי היכולת של מאגרי הגז המקומיים לספק את הביקוש הגדל לאורך זמן, ובעצם "סומכים על הנס" בנושא גילוי מאגרי גז חדשים, שאולי יצליח ואולי לא. גם אם זה יקרה, האסדרה הנוכחית מאפשרת לייצא את מלוא תכולתם של כל המאגרים החדשים שיתגלו, מבלי לשמור אפילו מולקולה אחת למשק המקומי.

בכיר במשרד כן הסביר כי ללא יצוא נוסף, תיפגע הכדאיות הכלכלית של פיתוח שלושת המאגרים הקיימים לטובת הגדלת התפוקה שלהם, ולכן טובת המשק המקומי מחייבת גם יצוא. שר האנרגיה ישראל כץ (הליכוד) הבטיח שהייצוא לא יבוא על חשבון צריכת הגז בישראל, אך לא הסביר כיצד ניתן לשמר עיקרון זה מעבר ל-15 השנים הקרובות, אם בכלל.

מעבר לטענה כללית, משרד האנרגיה לא סיפק שום נתונים מספריים לגבי היקף היצוא הנדרש כדי לשמור על אותה כדאיות, ולא ביצע ניתוח חלופי, בהשוואה לאפשרות שהמדינה תבטיח לחברות הגז את יכולת המימון לפיתוח כנגד הגדלת המכסה של המשק הישראלי.

ליצוא מואץ של גז יש השלכות שליליות נוספות כמו ייקור הגז בשוק המקומי, הפחתת התחרות ברמה המסחרית וקירוב היום בו ייפגע הביטחון האנרגטי, בשל הידלדלות המאגרים "כריש" ו"תמר", מה שיקנה למאגר לוויתן מעמד של מונופול מוחלט מוקדם יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!