דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הדרכות בטיחות, מספרי זיהוי, ודיווח על נהיגה מסוכנת: וולט השיקה תוכנית בטיחות בדרכים לשליחיה

בתגובה לביקורת ציבורית, הנהלת החברה מקדמת תוכנית נהיגה בטוחה, ושליחים שיתועדו בביצוע עבירה עשויים לסיים את התקשרותם | למרות שוולט לא מקיימת יחסי עבודה עם השליחים, בתוכנית החדשה יש סעיפים שמאפיינים העסקה

שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
שליח וולט (צילום אילוסטרציה: PM/POSTIMEES GRUPP via Reuters Connect)
הדס יום טוב

ענקית המשלוחים וולט השיקה השבוע תוכנית בטיחות בדרכים חדשה בשם "מחכים לנו בבית". זאת על רקע הביקורת הגואה על התנהגות שליחיה בדרכים ולאחר דרישות חוזרות ונשנות, שהחברה תיקח על כך אחריות. במסגרת התוכנית יצרה החברה מערך לדיווח על שליחים שביצעו עבירות תנועה ולטיפול בתקריות, וכן הדרכות בטיחות ושיתופי פעולה עם רשויות מקומיות וארגוני עזרה ראשונה וחילוץ.

התוכנית נבנתה על ידי זיוה פתיר, לשעבר יו״ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומנהלת מכון התקנים, שכעת עובדת כיועצת של וולט ישראל לענייני בטיחות בדרכים. על פי החברה, כחלק מתהליך בניית התוכנית הוקם צוות ייעודי לתחום הבטיחות בדרכים המורכב מאנשי אופרציה, תחבורה, אסטרטגיה ומדיניות ציבורית. בנוסף, בוצע מחקר ואיסוף נתונים על ההשפעות העירוניות והתחבורתיות של שליחי וולט, שביססו שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות וגורמים ממשלתיים.

על פי הנהלים החדשים במסגרת התוכנית, מי שהגיש את מועמדותו לעבודה בוולט יידרש לדווח על סוג הרישיון והביטוחים שברשותו ולהצהיר על תקינות כלי הרכב בו הוא משתמש, וכן יחוייב לעבור מספר הדרכות נהיגה זהירה, שבמהלכן ייבחן על הידע שלו בנושא, ויתחייב לנהוג בבטיחות ולציית לכל חוקי התנועה.

בזמן פעילותו בפלטפורמת וולט, השליח יחויב לשאת על תיק משלוחים שלו מספר זיהוי ייחודי שיאפשר אכיפה במידת הצורך. כחלק מהתוכנית, כבר בחודשים האחרונים סומנו תיקי השליחים במספרי זיהוי ייחודיים ובולטים, שמופיעים בשלושה צדדים של התיק. בנוסף, השליחים יקבלו תזכורות והדרכות עונתיות בתחום הבטיחות בדרכים, גישה לאביזרי בטיחות מסובסדים על ידי וולט וכן הדרכות עזרה ראשונה מטעם מד״א והעשרה מגופים נוספים.

וולט תפסיק את ההתקשרות עם שליחים שיתועדו בביצוע עבירות חמורות

עוד במסגרת התכנית, וולט משיקה בימים אלה מערך מחודש שינהל את פניות הציבור בנושא נהיגת שליחים, שיהיה אמון על הטיפול בפניות ובדיווחים על שליחים שנוהגים בפראות ובנושאים הקשורים לבטיחות בדרכים. לטובת המערך הוכשרו 80 נציגים ייעודיים. בנוסף למערך המענה הראשוני, תופעל מחלקת Trust and Safety"", המונה כ-20 אנשי מקצוע בתחומי האופרציה, המשפט והביטוח המתמחים בטיפול באירועים מורכבים, שתהיה אמונה על בדיקת המקרים לעומק ועל טיפול מול השליחים במקרה הצורך.

על פי פרסום החברה, במקרה בו שליח זוהה כאשר ביצע עבירת תנועה חמורה (למשל, מעבר באור אדום או פגיעה באדם), ההתקשרות עמו תופסק באופן מיידי. במקרה בו יגיע לחברה תיעוד של שליח שביצע עבירת תנועה קלה עד בינונית, תיערך "שיחת הבהרה" מתועדת עם השליח, ותופסק התקשרות עם שליח שיתועד מספר פעמים מבצע עבירות תנועה.

החברה הצהירה כי היא משתפת פעולה עם משטרת ישראל ועם הפיקוח העירוני, כך שהנוהל יתבצע גם במקרה בו שליח נתפס על ידי פקח עירוני או המשטרה. וולט גם הצהירה כי היא תומכת באופן פומבי ביוזמה החשובה לחיוב לוחיות רישוי בכלים דו גלגליים לא ממונעים כמו אופניים חשמליים וקורקינטים, וכי היא מקיימת שיתוף פעולה ארוך טווח עם עיריית תל אביב יפו בפרט, שהייתה שותפה בביקורת על החברה סביב הנושא.

התכנית מבורכת, אך סעיפים בה מעידים על יחסי עבודה בפועל- שוולט מסרבת להכיר בהם.

תגובות השליחים לתוכנית החדשה ברשתות החברתיות מעורבות. יחסיה של וולט עם שליחיה מתוחים כעת, עקב כניסת מודל תמחור משלוחים חדש, שלטענת שליחים רבים הוריד משמעותית את הגמול עבור המשלוחים. זאת למרות שוולט טוענת שלא הייתה פגיעה בשכר. שליחים רבים תופסים את התוכנית החדשה כהמשך הניסיון של החברה לשלוט בהתנהגות השליחים, תוך כדי שהיא עדיין מתחמקת מקיום יחסי העסקה עמם כדי לחסוך בתשלום הזכויות.

מחאת עובדי וולט נגד מודל התשלומים החדש בחברה (צילום: הדס יום טוב)
מחאת עובדי וולט נגד מודל התשלומים החדש בחברה (צילום: הדס יום טוב)

למרות שוולט אינה מעסיקה את שליחה ולא מנהלת עמם יחסי עבודה, בתוכנית החדשה, מופיעים מספר סעיפים העונים באופן ברור על תבחינים המעידים על קיומם של יחסי עבודה: חיוב במספר סידורי או בתקנון, ניהול מנגנוני דיווח, ניהול הליכי שימוע ופיטורין דה-פאקטו ועוד. זאת בנוסף לתבחינים שוולט כבר עונה עליהם כיום. בדומה לחברות פלטפורמה דומות בארץ ובעולם, השליחים בוולט מקבלים תשלום לפי משלוח, ללא שכר מינימום וללא זכויות סוציאליות, אך גם ללא מלוא החופש ממנו נהנים עצמאיים.

לא ברור אם וכיצד תשפיע התוכנית על החלטות בית הדין בתביעה שמתקיימת נגד וולט להכרה ביחסי העסקה עם עובדיה, והאם תהווה בסיס כלשהו לחיוב החברה להכיר ביחסי העסקה עם שליחיה.

זיווה פתיר, לשעבר יו״ר הרלב״ד, יועצת לתכנית ׳מחכים לנו בבית׳: ״תכנית הבטיחות בדרכים שאנחנו מציגים היא תכנית ראויה, אמינה ומקיפה שנכתבה על פי התקן הבינלאומי המחמיר ביותר ותאפשר לנו לעשות תהליך אמיתי לשיפור תרבות הנהיגה של השליחים. זהו צעד מבורך מצד חברה כמו Wolt. עם זאת, חשוב לי להדגיש כי אנחנו מתמודדים עם תופעה כלל ארצית שהיא הרבה מעבר לחברת Wolt – תרבות הנהיגה בישראל יחד עם בעיית התשתיות והאכיפה מחייבות צעדים מטעם המדינה והרשויות, כמו הגברת האכיפה בכלים קלים ורישוי כלי רכב דו גלגליים לא ממונעים״.

ליאור אשכול, מנכ״לית Wolt ישראל: ״בטיחות בדרכים היא נושא כאוב שמפריע לנו גם כחברה וכעובדים ב-Wolt, וגם כמי שחיים כאן. השקת תכנית הבטיחות בדרכים ׳מחכים לנו בבית׳ שכוללת מערך דיווח ואכיפה, היא צעד משמעותי וחשוב בפעילות שלנו לקידום נהיגה בטוחה בקרב שליחים. השינוי לא יקרה ביום, אנחנו מודעים לכך שמצפה לנו דרך ארוכה. בטיחות בדרכים היא אבן יסוד בערכים שלנו כחברה ונמשיך לעבוד קשה ולפתח יוזמות נוספות כדי לקדם אותה״.

אליה יוספיאן, מנהל האופרציה וממייסדי Wolt בישראל: "חשוב לנו לדאוג לשלומם של השליחים ושל הנהגים והולכי הרגל שפוגשים אותם בדרכים. ולכן הצוותים שלנו עבדו קשה מאוד בחצי השנה האחרונה כדי לייצר תכנית מקיפה הכוללת עשרות יוזמות בתחומי האופרציה, שירות הלקוחות, המוצר הטכנולוגי ועוד – במטרה לטפל מיידית במקרי נהיגה פרועה של שליחים ולבסס תרבות נהיגה בטוחה ואחראית לאורך זמן. חשוב לי להדגיש – שליח שינהג בפראות, לא יבצע משלוחים על גבי הפלטפורמה של Wolt״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!