דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הפדרל ריזרב יחייב בנקים אמריקאיים באישור מראש בחשיפה לקריפטו

ההודעה יצאה סמוך להכרזה של חברת PAYPAL על השקת טוקן קריפטו צמוד לדולר | הבנקים יצטרכו להראות ניהול סיכון במספר תחומים | שלושה בנקים שנתח משמעותי מפעילותם שירת חברות קריפטו קרסו בשנה האחרונה

הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
הבנק הפדרלי של ארה״ב (צילום: shuttterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הפדרל ריזרב הוציא אתמול (שישי) הודעת פיקוח חדשה המאלצת קבלת אישור כתוב מראש, בטרם יוכל בנק אמריקאי לקחת חלק בפעילות הקשורה בטוקנים של קריפטו. ההודעה יצאה בסמיכות זמנים להכרזה של חברת PAYPAL על השקת טוקן קריפטו צמוד לדולר. לפי ההנחיות החדשות, כדי לקבל אישור, על הבנק להראות את יכולתו לנהל מספר סוגי סיכונים: סיכונים תפעוליים, סיכוני הונאת לקוחות, סיכוני התקפות סייבר, סיכוני מימון מנוגד לחוק וסיכוני נזילות.

חברת בית הנבחרים מקסין ווטרס, החברה בוועדת השירותים הפיננסיים בקונגרס, הביעה גם כן ביקורת על ההשקה של PAYPAL, בטרם נקבעה מסגרת אסדרה לטוקני קריפטו צמודי דולר.

הצעת חוק בנושא נחסמה לאחרונה בשל התנגדות מממשל ביידן לקידומה. הצעות אסדרה לקריפטו זוכות לתמיכה בעיקר בקרב הרפובליקנים, אך גם בקרב מספר חברי קונגרס דמוקרטים.

לפי הילארי ג' אלן, פרופסור למשפטים שמתמחה ברגולציה פיננסית, הצעות אלו מבוססות על הנחה שגויה, לפיה לקריפטו יש תועלת, ואילו הבעיות הרבות שסובבות מטבעות קריפטו נובעות מהיעדר אסדרה בחוק. לדעתה, מדובר בטכנולוגיה בעלת חסרונות רבים שמוטבעים בה, ללא יכולת תיקון, ומוטב להטיל עליה איסורים, מאשר להסדיר אותה, משום שהיא גורמת לנזקים משמעותיים לציבור המשקיעים, אך כושלת ביצירת תועלת חברתית כלשהי.

חנק כלכלי במקום איסור גורף

פעילים בשוק הקריפטו, מכנים את הגישה הרגולטורית של הפדרל ריזרב כ"מבצע חנק 2.0", בהמשך למדיניות של חנק תעשיית ההימורים באינטרנט בעבר. לפי ניתוח זה, לא מדובר על הכרזה של קריפטו כבלתי חוקי, אלא על יצירת מכבש לחצים על גופים פיננסיים מסורתיים להימנע מכל זיקה לתחום, מה שחונק בפועל חברות קריפטו מהשגת גישה לבנקאות רגילה באופן חוקי.

תיאוריה זו מקבלת חיזוק בכך שהשנה נסגרו קרוב ל-100 קרנות השקעה בקריפטו, מתוך כ-700 קרנות פעילות, בעיקר עקב הכבדה רגולטורית. בתעשיית הקריפטו מנהלים מאבק נגד המגמה, תוך גיוס הרבה חברות השקעה מסורתיות להגיש עשרות בקשות משודרגות להשקת קרנות סל הצמודות לנכסי קריפטו כמו ביטקוין או את'ר, לפי המחיר המיידי (spot) שלהם, בכוונה להתגבר על רשימת ארוכה של סעיפי התנגדות של רשות ניירות הערך לאישור קרן סל כזו בעבר.

בציוץ, התשואה של קרנות הסל בארצות הברית מתחילת השנה. 15 המובילות קשורות בקריפטו.

הנהירה זו של משקיעים אל קריפטו, אפילו דרך קרנות סל שנסחרות בבורסות רגילות, מבלי "לגעת" בארנק קריפטו ממשי, יוצרת סיכון פיננסי משמעותי. זירות המסחר לקריפטו מתנהלות ללא פיקוח של ממש, חלק גדול מהמסחר בהן "מכובס" והן פועלות תוך ניגוד עניינים שאסור בבורסות רגילות.

כך למשל, במסחר בקריפטו, הזירה עצמה יכולה לשמש כסוחרת עיקרית, כסולקת וכפלטפורמה למסחר מבלי להפריד פונקציות אלו. הזירות לא מתנהלות בשקיפות, כך שגם אם ניתן לדעת כמה קריפטו הן מחזיקות באופן מצרפי ואי אפשר לדעת כמה כסף מדינה רגיל יש ברשותן במזומן בבנקים. התוצאה היא שלרוב היקף המסחר האמיתי מנופח לעומת המסחר האמיתי, ואין להן יכולת לבצע פדיונות בהיקף גדול.

במצב זה, משקיעים גדולים יכולים להזרים במהירות מיליארדי דולרים לשוק הקריפטו, ובכך לנפח את השווי הלכאורי של המטבעות שקנו, אך הם יתקשו למכור יתרות אלו בחזרה. הסיכון גדול במיוחד אם בנק מסתבך בחשיפה משמעותית לקריפטו, שמסכנת אותו ועלולה גם לגרום לתגובת שרשרת במערכת הבנקאית.

שלושה בנקים עם השקעות בקריפטו כבר קרסו

השינוי ברגולציה הבנקאית נהפך לנושא בוער, לאחר קריסת 3 בנקים שנתח משמעותי מפעילותם שירת חברות קריפטו. מדובר בבנק הקריפטו סילברגייט, הקטן יחסית, שלא זכה לחילוץ, ובנק סיגנצ'ור מניו-יורק, בנק בינוני שהסוכנות לביטוח פקדונות (FDIC) חילצה את לקוחותיו ב-100% מערך פיקדונותיהם, מבלי לחלץ את הבנק עצמו, שהיה חשוף משמעותית לקריפטו. הבנק השלישי הוא סיליקון ואלי, שקרס בשל התמקדותו בתחום ההיי-טק, בעת משבר בענף, אך גרם לסערות בשווקי הקריפטו, היות והחזיק פיקדונות קריטיים לגיבוי נכסי קריפטו. גם כלל הפיקדונות של בנק זה חולצו במלואם.

מהצד השני, יש בנקים שהחליטו לקחת סיכונים גדולים, הן מעצם האחזקה בקריפטו והן מבחינת היחס לו יזכו מרגולטורים. כך למשל, בנק SOFI מסאן פרנסיסקו, פרסם לאחרונה שבמאזנו אחזקות בשווי 166 מיליון דולר במטבעות קריפטו, בעיקר ביטקוין ואת'ר. הבנק נמצא בתנופת צמיחה ולו כיום כ-6.5 מיליון לקוחות. גם תעשיית קרנות הסל מובלת השנה על ידי קרנות שלהן חשיפה עקיפה לקריפטו.

ספק אם החוזר שתובע קבלת אישור מהפד מראש, יכול לבלום חברה כמו PAYPAL. יש לה מעל 430 מליון לקוחות והיא עושה עסקים באופן קבוע עם סולקי אשראי ובנקים בכל רחבי העולם. אם מדיניות של "זהירות בנקאית" בחשיפה לקריפטו לא בלמה בנק כמו SOFI, אין לה סיכוי לבלום ענקית פיננסים כמו PAYPAL. למרות גודלה העצום, הרגולציה שמוטלת על PAYPAL פשוטה בהרבה מהרגולציה הכבדה שמוטלת על בנקים.

מעקף אפשרי אחד, קשור בכך שהחברה כלל לא הכריזה על מדיניות הפרדה פיננסית בין החשבונות של כספי החברה הרגילים, מפעילות התשלומים העולמית שלה, לבין כספי פרויקט הקריפטו החדש. בהיעדר הפרדה כזו, בנקים יתקשו להיזהר מפני פעילות זו אפילו אם הם רוצים להימנע מכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!