דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מפולת נוספת בקריפטו: לראשונה חלה ירידה בערך "המטבעות היציבים"

הטוקן USDC איבד כ-10% מערכו, לצד מטבעות נוספים שנחשבים יציבים ואמורים להיות מגובים בנכסים רגילים. מעל 6 מיליארד יחידות USDC, הצמודות לדולר, נמשכו מזירות מסחר בקריפטו בשבוע האחרון. 2 מ-7 הבנקים שהחזיקו בנכסיו הם סילברגייט וסיליקון ואלי שקרסו ונכסיהם בהקפאה. 

קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
קריפטו (צילום: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מפולת משמעותית חלה בשווקי הקריפטו ב-2 היממות האחרונות בהובלת ירידות ב"מטבעות יציבים", כאלו שלעולם לא אמורים לאבד מערכם – בזכות מנגנון הצמדה לנכס רגיל. הטוקן USDC איבד כ-10% מערכו, בדומה למרבית ה"מטבעות היציבים" בקריפטו שאיבדו מיציבותם. אפליקציית המסחר רובין הוד הקפיאה את המסחר ב-USDC היום (שבת). גם חברת קוינבייס, המחזיקה העיקרית ב-Circle, שמנפיקה את ה-USDC, הפסיקה להמיר USDC לדולרים. לטענתה, אין קשר למצב בשוק, אלא בשל סגירת הבנקים השגרתית בסופי השבוע.

רוב הנכסים הללו צמודים לדולר האמריקאי, ואמורים להיות מגובים בדולרים ביחס של 1:1. בפועל, המנפיקה גדולה ביותר, חברת Tether, לא מספקת מידע מפורט על נכסי הגיבוי. המנפיקה השניה בגודלה Circle, שהנפיקה כ43 מיליארד טוקני USDC, מספקת מידע כזה ודווקא משום כך הבהלה. החברה פדתה ביממה האחרונה טוקנים בשווי מעל 6 מיליארד דולר. כ11 מיליארד דולר מיתרות המזומן של החברה מפוזרים בין 7 בנקים אמריקאים, בהם 2 בנקים שקרסו בשבוע האחרון – בנק הקריפטו סילברגייט ובנק ההון-סיכון סיליקון ואלי .

אם יתרות המזומן של USDC הן רק 11 מיליארד ובין 5 ל-6 מהם נפדו ביממה, ומיליארדים נוספים תקועים בבנקים שקרסו, הדרך היחידה לאפשר המשך פדיונות USDC היא מכירת נכסים בהפסד.

המודל הלא יציב של "מטבע קריפטו יציב"

לכאורה, הנפקת "מטבע יציב" מבוססת על מודל פשוט, שנשען ברובו על החזקת רזרבות דולריות מלאות, אך בפועל קשה לבצע זאת. רזרבה "מלאה" של מנפיקת קריפטו, מופקדת בבנק. הבנק עצמו פועל, כמקובל, ברזרבה חלקית, ולכן משתמש בכסף המופקד לרכישת ניירות ערך או למתן הלוואות. לכן, אין כמעט יכולת מעשית להחזיק יתרות ברזרבה מלאה בפועל במערכת הפיננסית המודרנית, שתמיד חשופה לסיכון נזילות או סיכון אשראי כלשהו.

בפועל, חברת Circle הצהירה שהיא מחזיקה את רוב נכסי הגיבוי בניירות ערך נזילים באיכות גבוהה ומיעוטם במזומן בבנקים, עם 100 מליון דולר של יתרות מעל הכמות המונפקת. ניירות ערך אלו רווחיים אם אפשר להחזיק בהם עד לפדיון, אך בתנאי ריבית עולה של הבנק המרכזי, הם מסבים הפסד אם מוכרים אותם לפני הזמן. מבנה אחזקות זה חושף את Circle ל"ריצה אל הבנק" – קרי עומס מצטבר של בקשות פדיון שאי אפשר לממש במלואן.

Circle מעולם לא הציגה ביקורת ספרים מלאה של חברת ראיית חשבון בלתי תלויה כדי להוכיח את היחס בין הנכסים להתחייבויות שלה. היא מסתפקת ב"תצהיר חשבונאי" (Attestation) בלבד, שהיא הערכה חשבונאית פחות מקיפה, ממנו עולה כי חלק מהכסף תקוע בבנקים קורסים שבהליכי חיסול. ל-Circle יש יתרות בבנק נוסף בעל חשיפה משמעותית לקריפטו, בנק סיגנצ'ור מניו-יורק – מה שעלול לגרום לסחרור. ראשיתו בקריסות מרובות בקריפטו בשנת 2022, המשכו בבנקים בעלי חשיפה לקריפטו כמו סילברגייט וסיגנצ'ור, וקריסה נוספת בחברות קריפטו שעדיין לא קרסו בסיבוב הקודם, כתוצאה מכך.

קריסה כמעט בכל "המטבעות היציבים" 

גם שאר "מטבעות הקריפטו היציבים" נסחרים בפחות מדולר לטוקן קריפטו. יש להם מנגנוני ייצוב מגוונים, אך ברור שהסיכון לגביהם מתפשט מאחד לשני, ובזמן בהלה אף אחד מהם לא נחשב עוגן יציב, למעט המטבע USDT – "תחליף" הדולר הגדול ביותר.

'שבירת ההצמדה ב'מטבעות היציבים' בקריפטו 11.03.23. (נתונים: אתר COINMARKETCAP)
'שבירת ההצמדה ב'מטבעות היציבים' בקריפטו 11.03.23. (נתונים: אתר COINMARKETCAP)

חלק ניכר מזירות המסחר בקריפטו לא מחזיקות בחשבון בנק דולרי, ולא יכולות לפדות קריפטו תמורת דולרים. לכן, הן מחזיקות יתרה של "מטבע יציב" בלתי מפוקח כמו USDT, אשר נסחר מול רוב מטבעות הקריפטו. את ה-USDT ניתן למשוך לארנק קריפטו פרטי ולפדות אותו בזירת מסחר כמו Coinbase האמריקאית, לה יש מערכת יחסית בנקאית תקינה. חברת Tether עצמה לא מספקת מידע מפורט על נכסי הגיבוי של 72 מיליארדי הטוקנים USDT שהפיצה. הבריחה אל USDT, הנכס הגדול ביותר, מבוססת כנראה על ההנחה שהוא יכול להחזיק הכי הרבה זמן תחת עומס בקשות משיכה לפני שהוא יקרוס, ולכן הוא יחסית יותר בטוח.

המציאות מורכבת יותר, Tether כלל לא מאפשרת פדיונות באופן חופשי, אלא למבחר מצומצם של לקוחות, בעיקר זירות גדולות למסחר בקריפטו ורק בכמות שמעל 100,000 דולר. Tether עצמה לא תפדה בקשות קטנות או בקשות מרוב המחזיקים. בעבור מחזיקים קטנים, התקווה היחידה היא שלזירות המסחר שבכל זאת בעלות גישה לבנקים, יש די דולרים כדי לקנות מהם את ה-Tether וש-Tether תכבד את בקשות הפדיון של אותן זירות מסחר, כך שיוכלו לקבל עוד דולרים. Tether נמצאת תחת חקירה בארצות הברית בחשד להונאת בנקים, וסבלה בעבר מתקופות ארוכות ללא כל גישה למערכת הבנקאית. לאחרונה פורסם כי אחד מיוצרי החשבונות המזוייפים דרכו Tether עבדה בשנת 2018, שימש גם את החמאס.

כיום יש לה חשבון בבנק Deltec באיי הבהאמה, אך בעבר נקנסה פעמיים על ידי רגולטורים אמריקאים בשל הטעיית משקיעים. USDT נסחר כעת בשווי של דולר אחד, אך ערכו צף בבהלת היממה האחרונה עד לדולר ו6 סנט.

מצוקה גם בשאר מטבעות הקריפטו 

גם מטבעות הקריפטו הרגילים נמצאים במצוקה, כאשר שערי הביטקוין, ואת'ר איבדו השבוע כ-9% מול USDT, רובם מאז יום חמישי. לפי תביעה חדשה שהגישה התובעת הראשית של מדינת ניו יורק, את'ר הוא נייר ערך בלתי רשום ולכן המסחר בו איננו חוקי.

את'ר עבר השנה מפרוטוקול POW, המעודד בזבוז אנרגיה, לפרוטוקול POS, שלא זקוק כמעט לצריכת חשמל. השינוי הוא בעל תועלת סביבתית מרשימה, אך פרוטוקול POS מעניק "פרסים" למחזיקי המטבע במנגנון שדומה להפליא לריבית על איגרת חוב, רק ללא כל עמידה בדרישות החוק האמריקאי לגבי ניירות ערך.

לפי הודעת התובעת, התביעה הוגשה לבית המשפט העליון של מדינת ניו יורק נגד בעלי זירת המסחר בקריפטו Kucoin, אבל היא יכולה להיות בעלת השלכות רחבות על כל שוק הקריפטו, אם תתקבל הטענה שמטבעות קריפטו רבים הם בעצם ניירות ערך בלתי רשומים.

המטבע ביטקוין, שפועל על בסיס פרוטוקול POW הבזבזני והמזהם, אמנם לא מחלק "פרסים" באותו אופן כמו את'ר, אלא דרך הליך אחר שנקרא "כריה", בו מחשבים נדרשים לנחש מספרים באורח אקראי בתחרות זה מול זה, עד שאחד מהם מנחש את המספר המתאים וזוכה בביטקויינים חדשים. יש הרואים בכך הרע מכל העולמות – גם תהליך זללני באנרגיה שגורם לזיהום אוויר ופליטות פחמן, וגם נייר ערך בלתי רשום שהמסחר בו אמור להיות בלתי חוקי. תומכי הביטקוין מתנגדים נחרצות לפרשנות זו. עד היום, טענה זו לא הגיעה לבחינה משפטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!