דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הקשר לטראמפ וההורים שהסתבכו: היום ייפתח משפטו של סם בנקמן פריד, החשוד בהונאת קריפטו

הבעלים לשעבר של זירת המסחר בקריפטו FTX, נמצא במעצר בכלא מחודש אוגוסט ומואשם בשורת עבירות פיננסיות חמורות | אתמול נחשף כי הציע לטראמפ שוחד כדי שלא ירוץ בבחירות לנשיאות, אך החברה קרסה במהלך המגעים ביניהם

סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: REUTERS/Marco Bello)
סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: REUTERS/Marco Bello)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

משפטו של סם בנקמן פריד, מייסד זירת המסחר בקריפטו FTX באיי הבהאמה, ייפתח היום (שלישי) בניו-יורק. זירת המסחר הפופולרית שהקים, קרסה לאחר פער של מיליארדי דולרים בין הנכסים להתחייבויות. בנקמן פריד כיום עצור בברוקלין, בעודו מנסה להתכונן לשבעה אישומים פדרליים, ובכללם הונאת משקיעים, הונאת לקוחות, הונאת ניירות ערך, הונאה בנקאית והלבנת הון שמסתכמות במיליארדי דולרים.

בנקמן פריד (31), זכה להשקעות של 2 מיליארד דולרים מעשרות קרנות ידועות בוול-סטריט וברחבי העולם, שהעניקו שווי לכאורי של עשרות מיליארדי דולרים ל-FTX, שווי שהתאדה לחלוטין. בטרם הקריסה, בנקמן פריד נהנה מחברתם של פוליטיקאים לשעבר ולוביסטים בהווה כמו ביל קלינטון וטוני בלייר, השתתף בשימועים בוושינגטון לגבי רגולציית הקריפטו ודאג לתרום לפוליטיקאים משני הצדדים כדי לקדם את האינטרסים שלFTX  .

אתמול פורסם ראיון בתכנית "60 דקות" עם מחבר הביוגרפיה של בנקמן פריד, הסופר מייקל לואיס, ובו סיפר לואיס כי מי שייפתח משפטו היום שקל להציע לדונלד טראמפ כ-5 מיליארד דולר, על מנת שיסכים לבטל את ריצתו המחודשת לנשיאות ב-2024. לפי לואיס המגעים בין הצדדים פסקו, רק כשz FTX-קרסה ולבנקמן פריד כבר לא היה את הכסף להציע לטראמפ.

בסביבתו של טראמפ מכחישים את הסיפור ומביעים פקפוק באמינותו של בנקמן פריד.

רשלנות חסרת תקדים ובכירים לשעבר שיעידו נגדו

FTX קרסה בחודש נובמבר 2022, מה שגרם לבריחה המונית של הציבור משווקי הקריפטו ולייבוש שמתרחש גם כיום ומכונה "חורף הקריפטו". לפי כתב התביעה, בנקמן פריד פשוט עשה בכספי הלקוחות כבשלו – הם הועברו לחברה האחות אלמדה ריסרצ' – קרן הגידור שנוהלה על ידי בת זוגו בחלק מהזמן קרולין אליסון, שהפסידה סכומי עתק בהימורים כושלים. סכומים אחרים שימשו להשקעות בעשרות חברות שונות, הקמה של כ-100 חברות בת, תרומות פוליטיות למועמדים משתי המפלגות בארצות הברית, הסכמי חסות מפוארים ורכישת נכסי נדל"ן.

מנכ"ל החברה הנוכחי, עו"ד פשיטות הרגל ג'ון ג'יי ראי, שאחראי להביא את ההחזר המקסימלי ללקוחות, אמר על FTX ש"מעולם לא ראיתי כישלון כה חמור". בין כלל המחדלים, מצא ריי היעדר רישומים חיוניים, שכר שמאושר באמצעות אימוג'י וניהול חשבונאות במיליארדי דולרים בתוכנה המיועדת לעסקים קטנים.

לאחר מכן, פתח בנקמן פריד בסבב ראיונות בהן ניסה לקדם את שמו, והסתבך במספר פליטות פה שעלולות לשמש כנגדו במשפט.  כמה שעות לאחר שאמר "אני לא חושב שאני הולך להיעצר", משטרת איי הבהאמה עצרה אותו בכוונה להסגירו לארצות הברית. בנקמן פריד לא התנגד להסגרה, אך לאחריה שוחרר בערבות גבוהה וגר בבית הוריו בסטנפורד תחת מגבלות.

לפי השופט לואיס קפלן, בנקמן פריד הפר את תנאי שחרורו וקרוב לוודאי שפעל לשיבוש עדויות ואיומים מרומזים כלפי אליסון, באמצעות הדלפת יומניה האישיים לעיתונאי. גארי וואנג ואליסון – בכירים בקבוצת FTX, כבר חתמו על הסדרי טיעון בהם הודו בפשעים פיננסיים והם משתפים פעולה עם החוקרים וצפויים להיות עדים מרכזיים במשפט עצמו. בחודש אוגוסט שלח קפלן את פריד למעצר בכלא עד תום ההליכים.

הליכי קדם המשפט רומזים על גישת ההגנה

בשלב קדם המשפט, נדונו מספר סכסוכים בין התביעה להגנה. באוגוסט הגישה התביעה ראיות נוספות, הכוללות גילוי מסמכים בהיקף של 4 מיליון עמודים. עורכי הדין של בנקמן פריד העלו טענות כנגד התנאים בכלא, לרבות גישה רעועה ומוגבלת לאינטרנט, מה שפוגע ביכולתו להתגונן, אך עד כה השופט לא אישר כל הסדר מקל ואמר כי בנקמן פריד היה צריך לחשוב על כך לפני שהפר את תנאי השחרור בערבות.

השבוע פסק השופט קפלן כי מייצגיו של בנקמן פריד לא יוכלו לטעון בנאום הפתיחה שלהם טענת "הסתמכות על עורכי דין". גם אם ייעשה שימוש בטיעון זה בהמשך המשפט, בנקמן פריד יצטרך להראות מסמכים או הקלטות המוכיחים כי עורכי הדין של FTX הגדירו את התנהלות החברה כחוקית – רף ראייתי גבוה וקשה למימוש.

עורכי דינו של בנקמן פריד ניסו גם להתנגד לעדות מרחוק של אזרח אוקראינה, שאיבד את רוב חסכונותיו ב-FTX, וכיום הוא מנוע חוקית מלצאת מאוקראינה.

התביעה מטעם משרד המשפטים ביקשה לפסול את כל העדים המומחים של ההגנה, כולם מתחום המשפטים, בטענה שתצהיריהם מעורפלים ובלתי מבוססים, ועדותם עשויה להתערב בשיקול הדעת של המושבעים והשופט. נציגי ההגנה ביקשו גם הם לפסול את פרופסור פיטר איסטון, מומחה פיננסי מטעם התביעה, בטענה לחוסר מומחיות רלוונטית ותצהירים בלתי מספקים.

רשות ניירות הערך האמריקאית הגישה לאחרונה תביעה נגד חברת רואי החשבון פראגר מטיס, בטענה שסייעה ל-FTX להסוות עבירות פיננסיות, תוך הפרת שיקול הדעת העצמאי אליהם מחוייבים רואי חשבון בארצות הברית. התביעה מתמקדת בסעיפים בהסכמי ההתקשרות בין עשרות חברות מקבוצת FTX לפראגר מטיס, בנושא "הטעייה על ידי מנהלים בחברה", בה לכאורה החברה מסכימה ל'הלבנה' של דיווחים כוזבים.

גם ההורים של בנקמן פריד הסתבכו

פרשת FTX סיבכה גם את הוריו של הבעלים לשעבר, ג'וזף וברברה פריד, פרופסורים למשפטים בסטנפורד. בסוף שנת 2021 יצא ג'וזף לחופשה מהאוניברסיטה כדי לעבוד בחברת בת של FTX, שפעלה בארצות הברית. לאחרונה הגישה FTX תביעה להשבת נכסים מהזוג, שכוללת תכתובת מייל ובה ג'וזף דורש מבנו סם להורות על העלאה של שכרו למיליון דולר בשנה, תוך שהוא מציין כי הוא "מכתב את ברברה למייל". לכאורה, ההורים קיבלו מהחברה נכס יוקרתי באיי הבהאמה שנרכש ב 16.4 מיליון דולר.

האם ברברה הייתה פעילה פוליטית במפלגה הדמוקרטית ולפי התביעה, היא לכאורה דאגה שחברות מתוך קבוצת FTX, יעבירו כספים במגוון צינורות עקיפים לגוף הפוליטי שניהלה, שהזרים תרומות לקמפיינים דמוקרטיים לקראת בחירות האמצע בשנת 2022.

רק לאחר הגשת התביעה, החליטה אוניברסיטת סטנפורד להחזיר תרומות בהיקף של 5.5 מיליוני דולרים שקיבלה מ-FTX,  מטעם ההורים נמסר שהם דוחים את ההאשמות נגדם, ולא קיבלו כל תשלום אסור.

ב-FTX אוספים את השברים ומטפחים תקוות

במרץ השנה הודיעו המפרקים כי נכסי הלקוחות החסרים במאזן של FTX מגיעים לכמעט 9 מיליארד דולר. באפריל, הוערכו נכסי החברה ב-7.3 מיליארד דולר, רובם במטבעות קריפטו או בתביעות פיננסיות נגד חברות קריפטו אחרות FTX השקיעה גם 500 מיליון דולר בחברת ההזנק Anthropic שעוסקת במודלי שפה הדומים לצ'אט GPT, חברה שאמזון הודיעה לאחרונה שתשקיע בה סכום של כ-4 מיליארד דולר, מה שיכול להזניק את שווי האחזקות של FTX. מהצד השני, עלויות פשיטת הרגל עצמה עברו כבר באפריל את הסכום של 200 מיליון הדולרים וההוצאות ממשיכות להיערם לפחות עד הרבעון השני של שנת 2024, אז לכל המוקדם יאושר הסדר פשיטת הרגל של FTX.

אחת ההצעות הנידונות להסדר היא הקמת זירת FTX מחדש, תוך הקצאת מניות בה לבעלי החוב הנוכחיים של  FTXאפשרות זו נושאת סיכונים רבים, אך גם מימוש נכסי קריפטו של החברה, כשהשווקים דלים בלקוחות חדשים, יכול למוטט את השווי הלכאורי של הנכסים אלו.

לקוחות FTX יכולים למכור כיום את תביעתם כנגד החברה בעבור דולרים, במחיר של כ-35-40 סנט לדולר לתאגידים העוסקים ברכש תביעות. מדובר בזינוק לעומת הצעות של 10 סנט לדולר בלבד מתחילת השנה, לא מעט בזכות העבודה היסודית של המנכ"ל ראי, שפעל להניח את ידו על כמה שיותר מנכסי החברה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!