דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות: "שר האוצר לא באירוע, עסקים ומשקי בית יקרסו"

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות, מספר בראיון ל'דבר' על חמ"ל הסיוע לעצמאים שפתח הפורום, ומבקר בחריפות את המדינה, משרד האוצר והבנקים על המענה המצומצם: "בממשלה חייבים להתעשת ולהוציא תוכנית שתאפשר לעצמאים לעבור את התקופה הקרובה"

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות (צילום ארכיון: אילן סולימן)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מבחינת יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות, רמי בז'ה, אין שאלה מהו התפקיד של עצמאים בימי הלחימה. "צריך להתייחס לכל עצמאי כמו לחייל. החיילים נלחים על בטחון המדינה ואנחנו נלחמים על הביטחון הכלכלי של המדינה. וכמו שלא שולחים חיילים רעבים לקרב עם בטן ריקה, אי אפשר להשאיר עצמאיים עם מקרר ריק". בשיחה עם 'דבר', בז'ה מבקר בחריפות את החוסר במענה רלוונטי מצד המדינה לקשיים שעצמאיים חווים בימים אלו.

למעלה משבועיים עברו מתחילת המלחמה, ועדיין אין הסדר כלכלי מקיף לעצמאיים ולתושבים המפונים בכלל בארץ. התוכנית הכלכלית של משרד האוצר לתמיכה במשק, שפורסמה בשבוע שעבר, מציעה בפועל סיוע מוגבל ביותר למרבית העצמאים, ומעמידה עסקים בפני ניהול סיכונים מורכב בתנאי חוסר וודאות קיצונים. "מערכות המדינה בחוסר תפקוד משווע", אומר בז'ה, שהשתתף אתמול בישיבה הסוערת של וועידת הכספים בנושא מתווה האוצר, והתפרץ בכעס עד שהוציאו אותו מהכנסת עם מאבטחים. "שר האוצר לא באירוע, הוא מדבר בשפה של אתמול. עסקים ומשקי בית יקרסו כאן."

רמי בז'ה. "איך לדחות את המשכנתא, להגיע לייעוץ משפטי, פסיכולוגי או עסקי שיעזור לי לצלוח את הסיטואציה" (צילום ארכיון: ארן דולב)
רמי בז'ה. "איך לדחות את המשכנתא, להגיע לייעוץ משפטי, פסיכולוגי או עסקי שיעזור לי לצלוח את הסיטואציה" (צילום ארכיון: ארן דולב)

אתמול (שני) פתח פורום העצמאים מבית ההסתדרות חמ"ל ראשון מסוגו, הנותן מענה לעצמאיים במצוקתם העכשווית. "תוך חצי יום היו מאות פניות מצד אנשים שרוצים תשובות", אומר בז'ה, ומדמה את החמ"ל לניידת טיפול נמרץ שנדרשת לתת מענה מיידי. לדבריו, החמ"ל מסייע לפונים עם שאלות כמו: "מה לעשות אם יש לי אפס הכנסות החל מ-7 באוקטובר, מה לעשות עם העובדים, איך לדחות את המשכנתא, איך להגיע לייעוץ משפטי, פסיכולוגי או עסקי שיעזור לי לצלוח את הסיטואציה, איך להתמודד עם האחריות שלי על פרנסת משק הבית שלי".

בז'ה אומר שהעצמאים הם תמיד בין הראשונים להירתם לפעולה לטובת הכלל במצבי חירום, "אם אלו שפים שמבשלים לחיילים, ספרים שמספרים בחינם או זמרים שמופיעים כדי להרים את המורל." לאור רוח ההתנדבות הזו, היחס של המדינה, ש"מתנהגת אלינו באופן זר ומנוכר", צורם לו במיוחד.

"צריך לתת בלי נוסחאות, בלי חישובים, באופן אוטומטי"

בז'ה מספר שבימים הראשונים, מתוך גודל ההלם והטרגדיה הלאומית, הוא לא רצה להציף את הקושי הכלכלי של העסקים שנפגעים. כשהזמן עבר, ולא הוצע פתרון, הוא הבין שאין לו ברירה. "אני עדיין מצפה שאחרי שבועיים יבינו בממשלת ישראל שאם הם לא רוצים שהעסקים ידממו למוות, הם חייבים להתעשת ולהוציא תוכנית שתאפשר לעצמאים לעבור את התקופה הקרובה".

לדבריו, יש לדחות מיידית את כל ההתחייבויות של העצמאיים גם לרשויות המקומיות, גם לרשויות הממשלתיות וגם לרשויות המס. "לא לחכות. לתת בלי נוסחאות, בלי חישובים, באופן אוטומטי. והיום. זה היה צריך להיות אתמול".

עסק סגור. "להתעשת ולהוציא תוכנית שתאפשר לעצמאים לעבור את התקופה הקרובה" (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עסק סגור. "להתעשת ולהוציא תוכנית שתאפשר לעצמאים לעבור את התקופה הקרובה" (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בז'ה מספר שהדגל של פורום העצמאיים עוד בימי השגרה היה לחוקק נוהל סיוע לעסקים לשעת חירום, המאפשר העברת כספים בהיקפים ידועים מראש 'בלחיצת כפתור'. "שנתיים אנחנו מסתובבים במסדרונות הכנסת ומתחננים שיהיה נוהל חירום", אומר בז'ה, "כדי שבשעת חירום העצמאי לא ירגיש שהקרקע נשמטת לו מתחת לרגליים. אם היה כזה נוהל היינו חוסכים את כל הברדק, וכל עצמאי היה יודע שהוא מקבל איקס אחוזים מירידת ההכנסות שלו, החזר הוצאות קבועות שלו ואת כל הדברים שצריך במילא לתת כעת."

הוא יוצא בכעס נגד הפרסומות הצבועות כהגדרתו של הבנקים. "הבנקים מספרים בפרסומות שהם מחבקים את עוטף עזה, ודוחים את תשלום המשכנתא ליישובים עד 7 קילומטר מהגבול – אבל לכמה מתושבי הקיבוצים יש משכנתא? אנחנו צריכים שהמערכת הבנקאית תיכנס לאירוע ותעצור מיד את גביית ההלוואות מכולם."

בז'ה מדגיש את התלות ההדדית של כלל תושבי המדינה ומגזרי המשק. "זה לא משנה שכיר או עצמאי – בהמון משקי בית יש גם שכיר וגם עצמאי. ולא מספיק לסייע ליישובים בטווח ה-7 קילומטר. בכל הארץ נפגעו. גם בתל אביב, בעכו ובחדרה נופלים טילים. ובכל בית בישראל יש מישהו שתורם למערכת הביטחון."

"לא ניתן לממשלה לעשות את מה שעשו בקורונה"

קיומו של פורום עצמאיים בהסתדרות הוא עניין חדש יחסית, וייחודי בתולדות תנועות הפועלים בארץ ובעולם. "הבעיה שלנו כעצמאיים היא שאנחנו אקלקטיים", אומר בז'ה, "כל אחד מסתובב עם האינטרסים שלו ועם חשבון הבנק שלנו, בלי להתאגד. אין לנו את אגרוף הברזל שיש להסתדרות, במובן הטוב של המילה."

שלט חוצות של בנק מזרחי. "אנחנו צריכים שהמערכת הבנקאית תיכנס לאירוע ותעצור מיד את גביית ההלוואות מכולם" (צילום: דוד טברסקי)
שלט חוצות של בנק מזרחי. "אנחנו צריכים שהמערכת הבנקאית תיכנס לאירוע ותעצור מיד את גביית ההלוואות מכולם" (צילום: דוד טברסקי)

התאגדותם של העצמאיים בהסתדרות מהווה לדעתו של בז'ה מכפיל כוח: "היום יש לנו את היכולת לבוא ביחד לממשלה ולהגיד, לא ניתן לכם לעשות את מה שעשיתם בקורונה. כל ארגוני העצמאיים שקמו לפנינו לא הצליחו להזיז כלום, כי לא היה להם כוח פוליטי וארגוני."

בז'ה הוא מפיק אירועים במקצועו, אדם שהיה אחראי על אינספור חגיגות ושמחות, אבל כרגע הוא מדבר בדאגה ובנימה פסימית. הוא חושש שהמשבר הבטחוני יגרור אחריו משבר כלכלי, ואף חוסר יציבות פוליטית. "משרד הכלכלה ומשרד האוצר רבים, זה יכול להגיע לפירוק הממשלה. אני לא חושב ששר הכלכלה ניר ברקת יוותר לאוצר, ולצערי באוצר לא ישימו את האגו בצד גם עכשיו, אין להם את היכולת."

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!