דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ועדת הכספים תתכנס להכנת התקציב המתוקן לאישור סופי

לאחר דחיות בגלל מחלוקת על כספים קואליציוניים, צפויה ועדת הכספים להעביר את התקציב לאישור הכנסת במהלך השבוע

יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
יו"ר ועדת הכספים משה גפני (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים תדון הבוקר (שני)  בהשלמת ההכנה של תיקון תקציב 2023 לקראת אישור סופי בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדיון שנועד לאתמול נדחה, בעקבות כוונתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקצות עוד 330 מליוני שקלים, לטובת "התעצמות וכוננות ביהודה ושומרון" (255 מליון), ו"רכיבי ביטחון במרחב הכפרי" (75 מליון) ללא חוות דעת משפטיות הנדרשות להקצאות אלו.

סמוטריץ' תקף אתמול בחריפות את הדרג המקצועי, ואמר "כמה פקידים ויועצים משפטיים החליטו כנראה שהדם של המתיישבים פחות חשוב ושמה שבכל הארץ מוגדר כסף מקצועי ומועבר די בקלות, ביהודה ושומרון מוגדר כסף קואליציוני ודורש שורה של פרוצדורות וחוות דעת שעד כה לא בוצעו".

באוצר עקפו את הכנסת

המאבק סביב הכספים הקואליציוניים מעכב את ההקצבות הנדרשות בגין המלחמה כבר כמה שבועות. בחודש שעבר, פניות תקציביות למימון מנהלת תקומה, מענקים למפונים ותשלומים לבתי מלון לא נדונו בוועדת הכספים משום שהן נוסחו על ידי אגף התקציבים, כך שהמקורות לחלק מתשלומים אלו הם קיצוץ בכספים קואליציוניים שעדיין לא בוצעו – מהלך שהשר סירב בתוקף למימוש שלו.

ביום שני שעבר, הכחיש השר כי הכספים מעוכבים, ואמר בוועדת הכספים ש"ברגע שסיכמנו והיו החלטות ממשלה שתקציב מסוים אמור לעבור למטרה מסוימת, החשב אפשר את העברת הכספים, למרות שהכסף עדיין לא עבר בתקנה… אני חוזר ואומר לא היה שום עיכוב, התחייבנו על בין 6 ל-7 מיליארד ש"ח, תפסנו אותם כרגע במסגרת מקורות זמניים. התוספת שאנחנו מביאים משחררת את כל התקציבים למשרדים, אבל לא היה שום צורך שלא שולם, לא למלונות, לא למפונים, ולא לאף צורך אחר".

ספק אם שינוי זה בביצוע התקציב לפי החלטת הממשלה, ללא אישור ממליאת הכנסת או לפחות ועדת הכספים, נעשה כחוק, אך הוא זה שמאפשר לשר לקדם בו זמנית שתי מטרות – לקדם הרחבה לתקציב 2023 ושימור של חלק מהכספים הקואליציוניים. כל זאת, בתנאי שהכנסת תצביע בסופו של דבר בעד התיקון המוצע לתקציב.

חברי כנסת ממפלגת הליכוד מאיימים להתנגד להצבעה בעד התקציב, בשל אי פתרון בעיית תשלומי המעסיקים על זכויות סוציאליות למשרתים במילואים. כיום, מעסיקים מחוייבים לשלם עוד כ-22-36% עלויות שכר של המילואימניקים השכירים, מעבר לשיפוי שהם מקבלים מהביטוח הלאומי.

הממשלה מעכבת גם את הדיונים על תקציב 2024

בשלב כה מאוחר בשנה, תיקון תקציב 2023 יכלול תקציבים רבים שהמשרדים יתקשו לבצע עד סוף השנה והם יעברו לביצוע בשנת 2024. לפי דיוני ועדת הכספים, השר מבקש לבצע תיקון גם  בתקציב 2024, אך רק בחודש מרץ הקרוב, בעוד נציג אגף התקציבים, איתי טמקין, אמר כי ניתן להגיש טיוטה של תקציב מתוקן כבר ב-15 בינואר. לטענת חברי האופוזיציה, דחיית העדכון לתקציב 2024 נועדה כדי לאפשר העברת כספים קואליציוניים, ללא אפשרות לקיצוץ בהם.

כיום, הממשלה נמצאת בהפרת חוק יסוד משק המדינה, בשל אי הגשת דרישה להתאמות תקציביות לוועדת הכספים בעבור תקציב 2024 במועד, שאמורה לשקף את הפער בין התקציב שאושר, לבין השינוי בסביבה הכלכלית – תחזית הכנסות המדינה, וכן תחזית הצמיחה והתוצר – שמשליכות על תחזית הגירעון, כמו גם צרכי מימון המלחמה ושיקום חבל עוטף עזה, שהממשלה החליטה לתקצבו בשנה הבאה בעוד 3 מיליארד שקלים, מתוך 18 מיליארד בתכנית החומש. עד כה, משרד האוצר לא הגיש לממשלה את העדכונים הללו, מה שמונע מהממשלה להגיש אותם לועדת הכספים בכנסת.

חברת הכנסת מהאופוזיציה נעמה לזימי (העבודה) אמרה ל"דבר" כי "אנחנו רוצים חקיקה מחודשת של התקציב. צריך להטמיע בתקציב שינויים דרך הכנסת, לא רק לשאול שאלות. אם יעשו עליו רק עדכון זו חרפה. הוא צריך לשקף את ישראל של אחרי מלחמה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!