דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

15% ניכוי אחרי חודשיים: הכנסת אישרה סנקציות על עובדים זרים שיוצאים מהארץ באיחור

מנגנון לניכוי פיקדון מעובדים שנשארו בארץ אחרי המועד נפסל על ידי בג"ץ, ואז קודם בכנסת בגרסה מרוככת | היום (ב') המנגנון אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדת העבודה | בלחץ ח"כ רביבו הניכוי אחרי חודשיים פי 2

עובדות סיעוד זרות. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: משה שי /פלאש90)
עובדות סיעוד זרות. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום ארכיון: משה שי /פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים זרים שיצאו מהארץ אחרי המועד החוקי עשויים לספוג ניכוי של עד 75% מכספי הפיקדון שצברו, כך קובעת הצעת חוק שוועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית. זוהי גרסה מרוככת של הצעת חוק שנפסלה על ידי בג"ץ ביולי 2023, אך הנוסח שעבר מחמיר מעט יותר מזה שהוצע בדיון הקודם.

לפי המתווה, שהוצג לוועדה על ידי משרד הפנים, ינוכה חלק הולך וגדל מהפיקדון בהתאם לזמן העיכוב של העובד, על מנת לעודד את העובדים לצאת מישראל בזמן. החוק מקודם בתקופה בה קיים חוסר גדול בעובדים זרים במשק בשל המלחמה, חוסר שהביא גם לאישור הבאת עובדים ללא הסכמים בין מדינתיים, למרות החשש מפגיעה בזכויותיהם.

יו"ר ועדת העובדים הזרים ח"כ אליהו רביבו (הליכוד) דרש בחודשים האחרונים להגדיל את פעימות הניכוי הראשונות, כדי להגביר את התמריץ ליציאת העובדים מהארץ. משרדי הממשלה הציגו חשש שניכוי גבוה מדי בחודשים הראשונים עלול להיות לא מידתי. בנוסח שעבר בוועדה היום הוגדלה פעימת הניכוי השנייה, כך שחודשיים של עיכוב ביציאה מהארץ יעלו לעובד ב-15% מכספי הפיקדון (לעומת 7.5% בנוסח ההצעה הקודמת).

חודשי עיכובהמנגנון שפס"ל בג"ץההצעה הקודמתהנוסח שעבר בוועדה
115%3.75%3.75%
225%7.5%15%
325%11.25%18.75%
450%15%22.5%
565%22%26.25%
6100%30%30%
737.5%37.5%
845%45%
952%52%
1060%60%
1167.5%67.5%
1275%75%

כך, לאחר חודש אחד של עיכוב ינוכו לעובד 3.75% מכספי הפיקדון, ולאחר חודשיים ינוכו לו 15% מכספי הפיקדון. לאחר מכן ינוכו לו מדי חודש 3.75% נוספים לאורך ארבעה חודשים עד לעיכוב של חצי שנה ביציאה מהארץ, ובכל חודש נוסף לאחר חודש העיכוב השישי ינוכו לו עוד 7.5% עד לניכוי של 75% מכספי הפיקדון בחלוף שנה מהמועד בו אמור היה לצאת את ישראל.

"עובדים שסעדו מבוגרים שנים מרגישים שמגיעה להם תושבות"

"המנגנון הקיים מייצר עיוותים" טען נציג 'קו לעובד' עו"ד אלעד כהנא, "למשל, על אותה העבירה של איחור בחודשיים ביציאה מהארץ יהיה עונש שונה, וחמור יותר דווקא ביחס למי שעבד בישראל כדין תקופה ארוכה יותר". כהנא מתייחס לכך שגובה הניכוי נקבע כאחוז מהפיקדון, ולא כקנס בסכום קבוע לפי העבירה.

לדבריו, דווקא עובד שעבד כחוק במשך שנתיים וצבר סכום כסף גדול בפיקדון שלזכותו יסבול יותר מאשר עובד שעבד רק חודשיים באופן חוקי בישראל ונשאר לעבוד שלא כחוק במשך מספר שנים. הוא אמר שגם בקנס שלא תלוי בגובה הפיקדון ניתן לעשות "מדרגים" בהתאם למשך העיכוב ביציאה מהארץ.

עו"ד אפרת לב ארי מרשות האוכלוסין וההגירה הסבירה שהמדינה מעוניינת לתמרץ יותר דווקא את יציאת אותם עובדים שנמצאים בישראל שנים ארוכות. "עובדים כאלה  מרגישים לפעמים ש'מגיע להם' להישאר פה. שהם עובדים פה הרבה שנים, סעדו פה אנשים מבוגרים ולכן מגיע להם מעמד תושבות. אבל זו לא מדיניות ההגירה של ישראל".

עו"ד לינא סאלם ממחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים הדגישה שבג"צ לא פסל את מנגנון הניכוי האחוזי, אלא רק קבע כי המנגנון שהיה קיים בעבר לא היה מידתי.

יו"ר הוועדה, ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה): "מדובר במנגנון מאוזן שתכליתו ראויה. אנחנו רוצים שכל עובד ידע ויקבל את מה שמגיע לו, ולצד זאת שינהג באחריות ויעזוב בזמן. חשוב מאוד לוודא שלא יעשה עוול לשום עובד, ולשם כך יש לתת לעובדים את כל המידע בצורה נגישה, בשפות ובפלטפורמות הזמינות להם, כדי שאף אחד לא ייפול בין הכיסאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!