דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דיון מהיר בכנסת: הסיבות להתייקרות שירותי דואר ישראל בכמעט 50 אחוז

התייקרות המחירים בבנק הדואר פוגעת במיוחד בשכבות המוחלשות | בתוך כך מאיצים ברשות החברות את הפרטת הדואר, מה שצפוי לייקר את המחירים עוד יותר

תור מחוץ לסניף הדואר בחולון (צילום ארכיון: sutterstoke)
תור מחוץ לסניף דואר. "תוספת התייקרות על עליית המחירים האחרונה" (המחשה: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי זינוק מחירים של 47% לעומת חודש דצמבר 2022, נושא יוקר השירותים בדואר נדון אתמול (שני) בדיון מהיר בוועדת הכלכלה בכנסת ביוזמת ח"כ משה רוט (יהדות התורה).

לפי רוט, בחודש ינואר האחרון תעריפי פעולות בסיסיות בבנק הדואר קפצו מעל 50%, ובכללם תשלומי חשבונות, הפקדת שקים ומזומן, ואף עמלות על ניהול חשבון. גם שירותי הדואר התייקרו תוך הכבדה על עסקים קטנים ועצמאיים המשתמשים בשירותיו.

התייקרות המחירים בבנק הדואר פוגענית במיוחד לשכבות המוחלשות והנזקקות לנוכח היותו בנק במודל מעין-חברתי.

בנק הדואר משרת יותר מחצי מיליון לקוחות ואמור להציע שירותים בסיסיים במחיר נמוך לאוכלוסיה המדוברת. העובדה כי בחודשים הקרובים תקודם הפרטת דואר ישראל, צריכה לשמש נורת אזהרה לעליית מחירים פוטנציאלית נוספת ולהמשך פגיעה במוחלשים ביותר.

מרדדים שירות: 160 סניפים נסגרו

בבקשת הדיון, פירט רוט את ההתייקרות הנוכחית. "בול למכתב רגיל יעלה 3.6 שקלים – עלייה של 30 אגורות; משלוח דואר 24 שעות יעלה 8.3 שקלים – עלייה של 70 אגורות; דואר רשום יעלה 17.4 שקלים – עלייה של 1.1 שקלים; משלוח חבילה לסניף בארץ יעלה בין 26 ל-47 שקלים, תלוי במשקל – עלייה של בין 2-4 שקלים; דמי הניהול לחשבון בבנק הדואר יעלו ל-6.90 שקלים – עלייה תלולה של 2.4 שקלים, ותעריף הפקדת המחאה יעלה ל-5.9 שקלים – עלייה של 60 אגורות".

רוט הזכיר גם, כי "כבר לפני כשנה חברת דואר ישראל העלתה מחירים של שירותים בתוך הארץ, וגם של משלוח חבילות לחו"ל בעשרות אחוזים, כך שמדובר בתוספת התייקרות על עליית המחירים האחרונה".

הפיקוח על המחירים של שירותי הדואר הוסר כמעט לחלוטין ביוזמת משרד התקשורת ובחתימת שר התקשורת הנוכחי, שלמה קרעי (הליכוד), שחתם על רשיון הדואר החדש. כתוצאה מכך, לא רק שהדואר מייקר את מחיריו לציבור באופן דרמטי, הוא גם מרדד את השירות ואף סגר קרוב ל-160 סניפים מאז שנת 2022.

חברת דואר ישראל נמצאת במשבר ממושך, שנגרם בעיקר כתוצאה מדעיכה מהירה בתחום פעילותה העיקרי – שירותי דואר מסורתיים. דעיכה זו יצרה גרעונות הולכים וגדלים שאיימו על קיומה של החברה. תוכנית ההבראה שלה מבוססת על פגיעה בשירות וייקור מחירים לציבור, ולא על תמיכה מסודרת מטעם המדינה, כפי ששירותים ציבוריים אחרים זוכים לתמיכה, דוגמת תחבורה ציבורית.

בכך שהשר קרעי חתם על הרישיון החדש, הוא קיבל את עמדת משרד האוצר, לפיה יש לנתק בין דואר ישראל לתמיכות מתקציב המדינה, כך שהפתרון היחיד שנותר הוא גלגול העלויות על ציבור הלקוחות. כאמור, חלק גדול מלקוחות בנק הדואר הם אוכלוסיות חלשות, אך גם מתוכן, רק חלק קטן של מקבלי קצבאות זכאי לתעריפים מופחתים בחלק מהשירותים.

לפי בדיקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בחודש ינואר התייקרו במיוחד שירותי הדואר ב-18.3%, זאת לאחר ייקור של 24.5% בשנה שעברה, שהם 47% בשני עדכונים עוקבים.

"לא מדובר בהתייקרות גורפת, אלא במספר שירותים שמרביתם מושפעים באופן ישיר מהתייקרות הוצאות התפעול של מאות סניפים ברחבי הארץ, בעיקר בהשפעת הסכמי השכר במשק, ומהתייקרות עלויות שרשרת האספקה בארץ ובעולם", נמסר מחברת דואר ישראל לגבי ההתייקרות האחרונה. "לצד זאת, בשנה האחרונה הורחב היצע השירותים הדיגיטליים בדואר ובבנק הדואר, שמציעים ברובם תעריף זול מהשירות הפרונטלי, זאת ללא צורך להגיע לסניף".

גם בעת מלחמה, ההכנות להפרטת הדואר נמשכות

דואר ישראל נמצא במצב רגיש מאוד. אחרי שלושה רבעונים מתוך ארבעה בשנת 2023, הדואר עבר לרווחיות מתונה של כ-30 מיליון שקלים, עם הכנסות של 1.275 מיליארד שקלים. זאת לצד רווח הון של 146 מיליון שקלים, שנובע מהמבנה הייחודי של בנק הדואר – לבנק יש יכולת לקבל הפקדות, אך הוא אינו רשאי להעניק ריבית על פקדונות ולתת הלוואות. בתקופה זו של ריבית גבוהה, לבנק יש יכולת לקבל בעצמו ריבית על כספי הלקוחות שמופקדים אצלו. לעומת זאת, ברבעון הרביעי צפויים הפסדים משמעותיים בשל המלחמה, כאשר הירידה בהכנסות היא של כ-30%.

הממונה לשעבר על הדואר במשרד התקשורת, עו"ד יגאל לוי, קרא לשר התקשורת לעצור את תהליך הפרטת הדואר עד סיום המלחמה, אך השר הודיע לאחרונה כי תהליך ההפרטה יימשך.

בשבוע שעבר החל שלב ה"רואוד-שואו" (הליך שיווקי שבו מציגות חברות את כוונות גיוס ההון שלהן בפני משקיעים – א"ר) למתעניינים ברכישת החברה. נציגי תשע הקבוצות המשתתפות בהליך ההפרטה שמעו בשבוע שעבר מממלא מקום מנכ"ל רשות החברות, ינקי קווינט, על כוונתו להאיץ את ההפרטה כך שהצעות המחיר יוגשו עד סוף חודש אפריל. המתעניינים הם קרן אייפקס; קרן פורטיסימו; תאגיד התחבורה דן; חברת אפריקה ישראל; חברת דלק ישראל; חברת מילגם של משפחת וייל יחד עם הפניקס; חברת ניאופרם של משפחת פורר; יעקב אנגל, והחברות אמיליה פיתוח יחד עם אוברסיז קומרס.

מדואר ישראל נמסר: "בבנק הדואר אין כל שינוי בתעריפים המסובסדים לאוכלוסיות נתמכות קצבה, והן ימשיכו לקבל תעריף מסובסד הנמוך ביותר מ-50% מהמחירון של שירותי ניהול חשבון. חלק מתעריפי ניהול חשבון לכלל הלקוחות יעלו ועדיין יישארו אטרקטיביים בהשוואה לבנקים מסחריים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!