דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הביטקוין נסחר בקרוב ל-62,000 דולר ומגביר סיכונים לסביבה ולכלכלה

הביטקוין מתקרב לשיאו מנובמבר 2021, שעמד על קרוב ל-70,000 דולר | אישור קרנות הסל (ETF) למסחר בביטקוין בשוק ההון האמריקאי הזרים לשוק הבועתי 7 מיליארד דולר | חוקרים בבנק המרכזי האירופאי: "שווי השוק של ביטקוין הוא שיקוף של הנזק החברתי שייגרם כשמגדל הקלפים יתמוטט"

שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
שער הביטקוין (צילום: sutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הביטקוין נסחר בשווי של כ-62,000 דולר, ומתקרב לשיא של נובמבר 2021, שעמד על קרוב ל-70,000 דולר, מה שמגביר סיכונים לסביבה בשל כריית ביטקוין. לפי כלכלנים מהבנק האירופי המרכזי, הסיכון הנוסף הוא סיכון כלכלי, כאשר השווי של הביטקוין לא נתמך בשום הכנסה עתידית אפשרית, כמו בנכסים פיננסיים מקובלים. ככל שהמסחר בביטקוין מתרחב, גדל הנזק האפשרי לכלל החברה מהתרסקות שלו, כשאין שום מנגנון כלכלי שיכול לתמוך בשווי שלו, פרט לדינמיקת הבועה.

אישור קרנות הסל (ETF) למסחר בביטקוין בשוק ההון האמריקאי הן כיום הקטר שמושך את שער הביטקוין כלפי מעלה, ומקור אספקה ודאי של דולרים אמיתיים לשוק הקריפטו, שרווי טוקני קריפטו צמודי דולר מפוקפקים, שאי אפשר לדעת מה הגיבוי שלהם בנכסים דולרים אמיתיים.

כבר ביום שישי האחרון, המאזן המצרפי של קרנות הסל החדשות כלל תוספת של יותר מ-300,000 מטבעות ביטקוין תוספתיים בהשוואה למאזן בעת השקתן. מדובר בהזרמה של כ-7 מיליארד דולר חדשים לשוק. זה אומר שמחזיקי ביטקוין קודמים מכרו סכום כזה של מטבעות ויכלו לקבל תמורתו גישה לכסף אמיתי, ולא רק לטוקנים צמודי דולר בקריפטו.

פרט לכך, השוק הוצף בתוספת של מיליארדי טוקני קריפטו צמודי דולר, בעיקר מסוג USDT, שמאפשרים מניפולציות שער בקלות, ללא בדל הוכחה שהם מגובים בדולרים של ממש. מאז חודש אוקטובר, גדל סך ה-USDT בשוק הקריפטו ב-15 מיליארד טוקנים ועוד כ-3.4 מיליארדי טוקני USDC, שהגיבוי שלהם אמין יותר.

מדובר בחדשות טובות מאוד לחברות כריית הביטקוין, אך חדשות רעות מאוד לסביבה. מאז קריסת השוק בשנת 2022, חברות כריית הביטקוין "נתקעו" עם מלאי הולך וגדל של מטבעות ביטקוין וקושי הולך וגדל למכור אותם תמורת כסף רגיל, בשל שוק דליל ומיעוט של רוכשים חדשים. כעת, קרנות הסל מהוות את החילוץ שמאפשר לחברות הכרייה להקטין מלאי ולקבל דולרים אמיתיים בתמורה.

כריית ביטקוין היא הליך מזהם במיוחד מבחינה סביבתית, שפולט לאוויר זיהום וגזי חממה וגם מנצל כמויות הולכות וגדלות של מים, שנדרשים לקירור מכונות הכרייה הייעודיות. פרוטוקול התוכנה של ביטקוין מעודד שימוש מוגבר בחשמל, כאשר צריכת החשמל העצומה מוגבלת רק במגבלה פיזית: כמות המכונות שמחוברות לרשת.

חיבור המכונות מושפע בעצמו מהסכמי רכישת חשמל ומאילוץ כלכלי. הזינוק בשער הביטקוין מסיר את האילוץ הכלכלי. אם עלות הכרייה של ביטקוין אחד כיום קרובה ל-20,000 דולר, הרי שיש תמריץ כלכלי להגביר את צריכת החשמל של כלל הרשת עד פי 3. בנוסף, הגדלת תעשיית הכרייה פירושה נזק כלכלי לשאר מחזיקי הביטקוין, היות שתעשייה זו 'מנקזת' מהשוק דולרים אמיתיים בקצב הולך וגובר.

כלכלני ה-ECB: שווי השוק של ביטקוין הוא שווי הנזק החברתי שהוא יגרום

כלכלנים מהבנק האירופי המרכזי פרסמו לפני שבוע מאמר ביקורת חריף כנגד הביטקוין שכונה "בגדי המלך החדשים". המחברים, אולריך בינסל ויורגן שאף, מתריעים כי לובי הקריפטו הצליח להזניק בועה חדשה במסחר בביטקוין – נכס חסר כל הכנסות עתידיות נלוות ושוויו היסודי הוא אפס. לפי בינסל ושאף, "המספר המלאכותי של 'שווי השוק' של ביטקוין הוא שיקוף של הנזק החברתי שייגרם כשמגדל הקלפים יתמוטט".

הם מכנים את הביטקוין "המטבע של הפשע ורשע פיננסי" ומציינים כי הוא משמש למימון טרור, פשעים כמו הלבנת הון וסחיטת כספים מתאגידים באמצעות תוכנות כופרה, לרבות בתי חולים, בתי ספר ומשרדי ממשלה. תשלומי הכופרה הללו זינקו כמעט פי 2, מ-567 מיליון דולר ל-1.1 מיליארד דולר, ב-2023.

בינסל ושאף סוקרים את הרגולציות החדשות באיחוד ובארצות הברית בנוגע לביטקוין ומציינים כי אף אחת מהן לא עוסקת בצריכת האנרגיה של כריית הביטקוין וההשלכות השליליות שלו על הסביבה. לדעתם, מדובר במצב שגוי בו "ביטקוין אינו כפוף להתערבות רגולטורית חזקה, שרצוי להנהיג אותה עד רמת לאסור לגמרי על השימוש בו בפועל".

קביעותיהם מהדהדות את האזהרות של ארגון BETTER MARKETS, נגד אישור שהעניקה רשות ניירות הערך האמריקאית לגבי השקת קרנות סל למסחר בביטקוין. לטענת הארגון, "מדובר בטעות היסטורית", נכתב, "שתחשוף מיליוני עובדים אמריקאים ופנסיונרים לאותם נזקים שהרשות קיימת על מנת למנוע אותם".

דעתם של בינסל ושאף דומה לזו של הפרופסור הישראלי לכלכלה, עומר מואב. לדבריו, "אין לביטקוין מחיר נכון, ולמעשה כמעט הכל אפשרי. או בשפת הכלכלנים: יש כאן ריבוי שיווי משקל, כולם בועתיים. ולא צריך לדעת כלום על הביטקוין בשביל להגיע למסקנה הזו, חוץ מדבר אחד: מדובר בנכס שיש לו ערך אפס אם כולם חושבים שיש לו ערך אפס".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!