דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

גם קרן סל לא תעזור: עיתונאי הקריפטו מנבא שב-2024 השוק ימשיך לדעוך

דייויד ג'רארד, עיתונאי הקריפטו הבריטי, מכנה את השוק "מכרה זהב לפאדיחות", ומאמין שמגמת הקריסה שהתחילה ב-2022 תימשך גם בשנה הבאה: "משקיעים קיימים מזיזים את הכסף בתוך המערכת, אבל דולרים טריים כבר לא באים לביטקוין"

צניחה בשער מטבעות הקריפטו (אילוסטרציה: Photo Illustration by Thiago Prudencio/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
צניחה בשער מטבעות הקריפטו (אילוסטרציה: Photo Illustration by Thiago Prudencio/SOPA Images/LightRocket via Getty Images)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"ברגע שקנית קריפטו בכסף רגיל", אומר דייויד ג'רארד, עיתונאי הקריפטו הבריטי, "שדדו אותך". לג'רארד שני ספרים על קריפטו, תחום שהוא מכנה "קומדי גולד" או "מכרה זהב לפאדיחות". 2022 הייתה שנת ההתפוצצות של בועת הקריפטו. מיליוני אנשים הפסידו מיליארדי דולרים. אבל ג'רארד נוהג לומר שמדובר בהכרה מאוחרת לגבי מה שמתרחש באמת.

ב-2023 זינקו מחדש מטבעות הקריפטו במאות אחוזים, אך עדיין לא הגיעו לשיא הקודם של נובמבר 2021. לפי ג'רארד, אי אפשר לסמוך על שערי המטבעות כאינדיקציה אמינה למצב השוק. לדעתו, גם ב-2023 הקריסה בתעשייה המשיכה, ועליות השערים היו רק מקסם שווא של שוק לא עמוק שקל לבצע בו מניפולציות. בראיון ל'דבר', ג'רארד מסביר ש-2023 הייתה השנה שבה הרגולטורים האמריקאים שינו מגמה לרעת הקריפטו, ומנסה לחזות איך השלכות השינוי יימשכו גם בעתיד.

התעניינות בקריפטו בעולם (מקור: גוגל טרנדס)
התעניינות בקריפטו בעולם (מקור: גוגל טרנדס)

אחרי הקריסה הגדולה ב-2022, מה קרה בתחום הקריפטו ב-2023?
"העניין בקריפטו די נעלם. הקריסה מ-2022 נמשכת. אנשים רואים מה קרה לסם בנקמן פריד. היה ברור שהבחור הזה פשוט יילך לכלא, ואז הוא הלך לכלא. המושבעים גילו שהוא אשם תוך 5 שעות, שזה זמן התדיינות קצר למושבעים, אבל ברור שהוא היה נוכל.

"מה שמעניין הוא שהרגולטורים נכנסו לאירוע, בעיקר בארצות הברית, כי זו המדינה שבאמת משנה – כולם רוצים דולרים אמריקאיים, אז זו הרגולציה הכי חשובה. אני חושב שהם ידעו שזה יתרסק, אבל הפוליטיקאים לא היו שם בגלל הלובי של הקריפטו.

סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)
סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)

"ההתרסקות הייתה כה חמורה, וכל כך הרבה אנשים איבדו כסף ונשדדו, אז הרגולטורים התערבו. החוקים נוקשים יותר, והרגולציה עוד תוגבר. ה-SEC (רשות ניירות הערך האמריקאית) תבעה הרבה מאוד חברות כמו קוינבייס וביננס, וגם רגולטורים אחרים פעלו.

"ארצות הברית רצינית מאוד לגבי סנקציות על טרוריסטים. במיוחד בעניין הזה. יש פוליטיקאים בעד דה-רגולציה ושוק חופשי, אבל אף פוליטיקאי לא יגיד שלא צריך לאכוף הפרת סנקציות. הכוח של ארצות הברית הוא דולרים. הם מודים בזה: 'אנחנו שולחים דולרים במקום חיילים'. אז הדולר הוא ממש חלק ממוטת הכוח האמריקאית. עקיפת סנקציות פוגעת בזה. הם לא רוצים לשלוח דולרים לצפון קוריאה, למשל. הם תקפו את ביננס בעניין הזה. הם אמרו לאחרונה לתת'ר (מנפיקת הטוקן USDT, שמספק את רוב הנזילות בשוק הקריפטו) לשים לב לסנקציות. הם מאשימים הרבה חברות בהפרת סנקציות.

"ה-SEC מגישה אישומים נגד בורסות בקריפטו, בטענה שאי אפשר לעשות את כל הפונקציות בזירה אחת. סוכן הבורסה, עושה השוק והמשמורן צריכים להיות אנשים שונים. בקריפטו נהוג שעושים הכול ביחד, וזה תמיד היה מפוקפק חוקית, אבל עכשיו אוכפים את זה. החוקים האלה קיימים מסיבות טובות. קריפטו הוא לא באמת חדש, יש כבר חוקים לכלים כאלה".

איך מחליטים אם נכס קריפטו הוא נייר ערך?
"ההגדרה של ניירות ערך בחוק האמריקאי רחבה מאוד. זה לא כך בבריטניה. אף מדינה אחרת לא ממש משמעותית. אולי סין, אבל היא שונאת קריפטו".

"ה-SEC מגישה אישומים נגד בורסות בקריפטו, בטענה שאי אפשר לעשות את כל הפונקציות בזירה אחת. סוכן הבורסה, עושה השוק והמשמורן צריכים להיות אנשים שונים. בקריפטו נהוג שעושים הכול ביחד, וזה תמיד היה מפוקפק חוקית, אבל עכשיו אוכפים את זה"

מה קרה שם?
"מ-2017 עד 2021 היה שם תהליך של הטלת איסורים על הקריפטו. היא לכאורה מדינה סמכותנית, אבל עובדה שהיה צריך לשכנע אנשים במשך תקופה ארוכה כדי לסגת מקריפטו. בכל מקרה, ב-2023 רגולטורים לא מסכימים לזה יותר. הייתי מצפה שתהיה בועה חדשה, שלוש-ארבע שנים אחרי הקודמת, אבל אני לא חושב שהרגולטורים רוצים לאפשר את זה, כי הרבה אנשים יישדדו".

למה הרגולטורים האמריקאים לא מוטטו את ביננס, אחרי כל כך הרבה הפרות חוק?
"הסדר הציות של ביננס, שכולל קנס של כמה מיליארדי דולרים, נראה זול לעומת הסכומים שהם הרוויחו, אבל עיקר העונש הוא לא הקנס, אלא שנים של מעקב צמוד בתחומי ציות לחוק. דיברתי עם איש ציות ארגוני, שאמר לי שזה הליך מאוד נורמלי ורגיל לבנק, אבל כשבנק עובר הסדר כזה, הוא צריך לשכור מחלקה שלמה חדשה כדי לנהל את זה. יש להם עסק של ממש שאינו פלילי. בקריפטו מקרה השימוש היחידי הוא לחמוק מרגולציה. ביננס תגלה שקשה מאוד לציית לחוק ולשמור על בסיס הלקוחות שלהם.

"אז מה שהממשל רצה מההסדר הזה, הוא לא רק סילוק של כל לקוח של ביננס שמפר חוקים כעת, אלא גם דיווח על הפרות בעבר. זו כבר תיבת אוצר של מידע לרשויות. הם יודעים שביננס היא במקרה הטוב רשלנית. אז אם הלקוחות שלה הם כנראה אנשים שמעניינים את הרשויות – זה המון מידע. לביננס אין שום ניסיון בציות לחוק. לבנק יש פעולות ציות משמעותיות. חברות קריפטו מעמידות פנים שאפשר להתעלם מזה".

איך אתה מסביר את הזינוק השנה בשער הביטקוין?
"יש מי שיגידו שבשבוע שעבר כמה אנשים החליטו שביטקוין זה ממש טוב, וקנו ביטקוין. לי יש הסבר אחר. מספר התת'ר עלה ב-6 מיליארד תוך זמן קצר. אנחנו די בטוחים שהם לא מגובים בכלום. הם הודו שהם מדפיסים USDT תמורת הלוואות. בנקים מדפיסים כסף, ולכן יש עליהם רגולציה כבדה. משם נוצר רוב הכסף בימים אלו. תת'ר הם לא בנק. אין להם רישיון ואין עליהם רגולציה. הם בוראים מטבעות ואומרים שיש לזה גיבוי בדולרים. אם היו לך 5 מיליארד דולר מזויפים, כמה גבוה יכולת להעלות את שער הביטקוין? די גבוה. לא יותר מדי גבוה, כי אז מחזיקים אחרים ינסו למכור תמורת דולרים אמיתיים.

 

"לתת'ר כבר אין ממש ערך, כי אמרו להם בשירות החשאי האמריקאי וב-OFAC (יחידה במשרד האוצר האמריקאי לאכיפת סנקציות) וב-FBI שצריך לנטר אותם. אז בתת'ר אמרו שהם מתנדבים לעשות את זה. לדעתי אין להם ברירה, כי אמרו להם שאחרת הם ילכו לכלא. אם אתה מפר סנקציות אמריקאיות ונגעת בדולר, הם יגיעו אליך".

"תת'ר הם לא בנק. אין להם רישיון ואין עליהם רגולציה. הם בוראים מטבעות ואומרים שיש לזה גיבוי בדולרים. אם היו לך 5 מיליארד דולר מזויפים, כמה גבוה יכולת להעלות את שער הביטקוין? די גבוה. לא יותר מדי גבוה, כי אז מחזיקים אחרים ינסו למכור תמורת דולרים אמיתיים"

זו לא חברה אמריקאית. בכיריה לא נוחתים שם. מאיפה הסמכות להתעסק איתם?
"כל דולר בעולם עובר דרך ניו יורק, וזה מבחינת האמריקאים כניסה לשטח השיפוט שלהם. אני משער שהם פחדו שיפילו עליהם את הפטיש. אז תת'ר עכשיו מנוטרים. רואים שהרבה ארנקי USDT פתאום מוקפאים, כי הם עברו דרך ישויות תחת סנקציות. זה אסון לתת'ר, כי הקטע בקריפטו הוא להתחמק מרגולציה, ופתאום זה לא טוב".

זה המצב בכל התעשייה?
"בסירקל, שמנפיקה את הטוקן USDC (צמוד דולר אמריקאי), התנהגו הרבה יותר יפה, כי זו תמיד הייתה ישות אמריקאית, ואם משרד האוצר אומר משהו – הם מצייתים מייד. יש להם פחות בעיות עם סנקציות, כי יש להם פידיון בכסף ממשי. לתת'ר אין. USDC יותר פופולרי ב-DEFI (מסחר אוטומטי בקריפטו באמצעות תוכנות) מאשר USDT. אף אחד לא יכול לממש USDT. יש אולי עשרה לקוחות ישירים שרשאים להמיר אותם לדולרים רגילים. אנשים רגילים לא יכולים, אבל כנראה יכולים לקבל דולר תמורת USDC. לפחות כל עוד הכול בסדר עם סירקל. זו הבעיה עם כסף בהנפקה פרטית, קשה לסמוך על זה".

מה צפוי בקריפטו בשנה הקרובה?
"שותפתי לכתיבה, העיתונאית האמריקאית איימי קסטור ואני, משערים שהדעיכה תימשך. אנחנו מצפים שביננס ייכשלו בנושא הציות, ואני לא יודע מה יקרה אחר כך. כשבנק נמצא תחת הסדר ציות, הוא בדרך כלל מאוד מתאמץ לעמוד בו, כי הוא רוצה להציל את העסק שלו. במקרה של ביננס – אני לא יודע מה הם רוצים".

החדשות על אישור קרוב של קרן סל על ביטקוין לא יביאו לפריחה?
"במשך כמעט עשור, מאז הבקשה הראשונה לקרן סל על ביטקוין, ה-SEC אמרה לא, כי השוק הוא זבל מניפולטיבי, ולא חשבו שזה דבר ראוי לערבב בזה משקיעים רגילים. הבעיה הייתה שב-2021 הם אישרו קרן סל של חוזים עתידיים על ביטקוין".

למה זה אושר?
החוזים הללו נסחרים ב-CME, בורסת סחורות בשיקגו, עם הרבה מאוד רגולציות שקיימות כ-100 שנה. ה-SEC אמרה לזה כן. אני מאוד הופתעתי מזה, אבל חשבתי שיהיה להם קשה לסרב, כי CME מצייתת לחוק, וחוזים עתידיים היו מאושרים על ידי ה-CFTC (הרשות האמריקאית לסחר בסחורות), שמפקחת על ה-CME, אז היה קשה לסרב לזה.

"ואז חברת גרייסקייל שאלה: 'למה לנו ה-SEC מסרבים ולהם לא?' הם תבעו את ה-SEC, ואז בית המשפט אמר ל-SEC שהם צודקים, והסירוב הזה שרירותי. זה היה באוגוסט – וה-SEC אמרו שצריך לחשוב על זה שוב.

"אז עכשיו אני חושב שיש סיכוי גדול מאוד שה-SEC יאשרו קרן סל על ביטקוין, אבל הטריק הוא שלא יאפשרו להפקיד ולמשוך ביטקוין, אלא רק פעולה על בסיס מזומן. יש הרבה דברים משונים שנוגעים לקרן הנאמנות הקיימת של גרייסקייל לביטקוין בשם GBTC, שמרשה להפקיד ביטקוין ישירות. שמעתי מאנשים שמאז 2020 כל ההנפקות שלהם הן מביטקוין, לא מדולרים. כיום אין כבר הנפקות חדשות של GBTC".

ברגע שתהיה קרן סל, משקיעים מוסדיים יוכלו להזרים מיליארדי דולרים כדי להמר על ביטקוין.
"אני לא חושב שיש משקיעים מוסדיים שרק מחכים לקפוץ. החלום של תעשיית הקריפטו הוא מקור חדש של דולרים טריים. המשקיעים הוותיקים לא יכולים לממש אחזקה בביטקוין בלי משקיעים חדשים שמביאים דולרים. זו הדרך היחידה לממש ביטקוין – כסף חדש ממשקיעים חדשים. אני לא חושב שקרן סל תספק את זה. יש אנשים שאמרו שהם ייכנסו – אבל יועצי השקעות אומרים שאלו אנשים שכבר חשופים לקריפטו, והם מזיזים את הכסף בתוך המערכת. אני לא חושב שזה ימשוך דולרים חדשים שלא היו שם כבר. דולרים טריים לא באים לביטקוין".

איך אתה יודע?
"זירת הקריפטו קוינבייס מדווחת ל-SEC, ושם רואים שהעמלות שלה הן שמינית ממה שהיו בשיא הבועה בסוף 2021. רוב העסקים יידרדרו ממש אם ההכנסות שלהם יאבדו שבע שמיניות. זרם הדולרים נעצר כמעט לגמרי".

מה לגבי חברות הכרייה של ביטקוין?
"היה להן טריק בזמן הבועה. הן הפכו לחברות ציבוריות, ואז פתאום יש היה להן הרבה יותר גישה להלוואות מאשר קודם. הן השיגו הלוואות. כיום, אפילו בנקים כמו סילברגייט, שלקחו ביטקוין כעירבון, שזה ממש מטופש, כי אם הם יממשו את העירבון, ביטקוין יקרוס. זה מה שהרג את הבנק.

"לפי מה ששותפתי איימי חשפה, החברות האלו הוקמו עבור משקיעים שהיו צריכים לדעת טוב יותר, כדי לא לשים כסף בביטקוין, ובטח לא במניות כרייה. הן נוקטות חשבונאות מאוד מפוקפקת, וחלק מהן קרסו, אחרי ששילמו בונוסים של עשרות מיליוני דולרים לשכבת המנהלים. מבחינת דולרים – הן אגרו ביטקוין, כי אי אפשר למכור אותם, אבל בדו"חות הכספיים סימנו אותם בשווי שוק. זו שיטה מאוד מקובלת, בהנחה שהסחורה נזילה, אלא שהיא לא. אם יש לך 10,000 ביטקוין, לא בטוח שתוכל למכור את כולם, בטח לא בשווי הנוכחי. יש חברות שקרובות לקריסה, יש שמנסות רפורמות, אבל הן מפסידות כסף. זה לא פוגע בהכנסות המנהלים. בדיוק בשביל זה יש מבנה תאגידי".

דיוויד ג'רארד. "אני בטוח שקריפטו ימשיך להיות מכרה זהב לפאדיחות. זה יהיה מבדר מאוד, ויהיה לי הרבה על מה לכתוב" (צילום: פאולין מרטינדייל)
דיוויד ג'רארד. "אני בטוח שקריפטו ימשיך להיות מכרה זהב לפאדיחות. זה יהיה מבדר מאוד, ויהיה לי הרבה על מה לכתוב" (צילום: פאולין מרטינדייל)

חברות כאלה צריכות להחזיר הלוואות, לשלם חשבון חשמל ולרכוש ציוד בדולרים ממש, לא בביטקוין.
"יש להן הלוואות ואשראי. כשיש הלוואה ענקית של מאות מיליוני דולרים שאי אפשר להחזיר – לא להם תהיה בעיה, אלא לבנק. הם בהחלט לא רוצים את הביטקוין, למרות עליית השער השנה. הסיבה היא שאני לא בטוח שיש שם מספיק דולרים כדי לממש רווחים כאלה. אין לי מידע פנימי, אבל אני לא חושב שהם מצליחים למכור מספר גדול כמו מה שהם צריכים".

אתה מצליח להתפרנס מכתיבה על קריפטו?
"יש לי משרה בניהול מערכת מחשוב. הכתיבה על קריפטו משנית. אני בטוח שקריפטו ימשיך להיות מכרה זהב לפאדיחות. זה יהיה מבדר מאוד, ויהיה לי הרבה על מה לכתוב. איימי ואני כותבים ביחד מאז קריסת הקריפטו. גילינו שאנחנו עובדים טוב ביחד. יש לנו שתי שיחות זום בשבוע".

האם כלי תקשורת של הזרם המרכזי פונים אליכם יותר מאז הקריסה?
"הם פונים בעיקר לגורמים מתעשיית הקריפטו. אני לא מקבל טלפונים כמו שציפיתי, אבל זה לא מפריע לי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!