דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
24.5°תל אביב
  • 24.3°ירושלים
  • 24.5°תל אביב
  • 21.3°חיפה
  • 23.7°אשדוד
  • 29.4°באר שבע
  • 32.5°אילת
  • 29.3°טבריה
  • 21.7°צפת
  • 25.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוק הקריפטו על הכוונת של הרגולטור האמריקאי

דו"ח של הבית הלבן תובע רגולציה נוקשה יותר כלפי כלכלת הקריפטו | יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית הודיע שהשיטה ה'ירוקה' אליה עברה רשת המטבעות את'ר מסתמנת כהפצה של נייר ערך בלתי רשום, ולכן אינה חוקית

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית , גארי גנצלר הלך צעד קדימה לקראת הגדרת מטבעות קריפטו כניירות ערך (צילום: אוולין הוקשטיין/ AP)
יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית , גארי גנצלר הלך צעד קדימה לקראת הגדרת מטבעות קריפטו כניירות ערך (צילום: אוולין הוקשטיין/ AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח חדש של הבית הלבן בנושא 'פיתוח אחראי' של נכסים דיגיטליים קורא לרגולציה הדוקה על שווקי הקריפטו הפרועים. הדו"ח הוא התגובה הראשונה לצו הנשיאותי של הנשיא ביידן, שקרא לסוכנויות הממשל לגבש עמדה מסודרת לגבי 'חדשנות פיננסית אחראית' בכלל וכלכלת הקריפטו בפרט.

גם יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית, גארי גנצלר, אמר שמטבעות קריפטו הפועלים בשיטת 'הוכחת אחזקה' (PROOF OF STAKE) מהווים סמן חיובי לסיווג המטבע כנייר ערך.

מכיוון שאין מטבע קריפטו שמוסדר כנייר ערך חוקי, לסיווג עשויות להיות השלכות משפטיות שליליות על הפצה ואחזקות במטבעות כמו את'ר, סולנה וקרדנו ולחברות המציעות ללקוחות שירות STAKING נושא תגמול במטבעות קריפטו.

כלכלת הקריפטו זרועה בשקרים והטעיות וגניבות 

נייר העמדה של הבית הלבן מצטט מחקר לפיו רבע מהצעות אסימוני ומטבעות קריפטו לקו בדיווח שגוי ומטעה. לפי נתוני ה-FBI, ב-2021 ההיקף הכספי של ההונאות בתחום צמח ב-600% לעומת 2020.

הנייר קורא לרשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) לפעול באופן תקיף נגד הפרות חוק בתחום הנכסים הדיגיטליים, כמו גם להכפיל את מאמצי רשות הסחר ההוגן (FTC) לבדוק תלונות בנושא.

הוועדה לחינוך פיננסי (FLEC) נקראת ליידע את הציבור על הסיכונים הרבים בתחום. הוועדה לפיקוח על יציבות פיננסית (FSOC) תפרסם המלצות לשמירה על יציבות, תוך הסקת מסקנות מהתרסקות הקריפטו האחרונה, שהקריסה מספר חברות קריפטו גדולות, ופגעה בהמוני משקיעים קטנים.

פסל של שור דמוי רובוט, חיקוי של פסל השור בוול סטריט בכניסה לוועידת הביטקוין 2022 במיאמי, ארצות הברית (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Wilfredo Lee)
פסל של שור דמוי רובוט, חיקוי של פסל השור בוול סטריט בכניסה לוועידת הביטקוין 2022 במיאמי, ארצות הברית (צילום אילוסטרציה: AP Photo/Wilfredo Lee)

משרד המדע והטכנולוגיה, בשיתוף עם איגוד המדע האמריקאי, יעצבו מדיניות למחקר ופיתוח נכסים דיגיטליים, בתחומי האבטחה, פרטיות, הצפנה וכסף מתוכנת. הם יידרשו גם לדרכים בהם ניתן לצמצם את ההשפעה הסביבתית השלילית של נכסים דיגיטליים. משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה יידרשו לעקוב אחר ההשפעה הסביבתית וקביעת סטנדרטים בתחום זה, ולצייד רשויות מקומיות בכלים לפיקוח ואכיפה בתחום זה.

הנייר מציין את המקרה בו האקרים צפון קוריאנים גנבו קריפטו בשווי מאות מיליוני דולרים והסוו העברות אלו באמצעות המיקסר "טורנדו.קאש" בטרם הוטלו עליו סנקציות אמריקאיות. עוד מוזכרים הגברת הסחר בסמים, מימון טרור, תוכנות כופרה והלבנת הון לארגוני פשע בעזרת מטבעות קריפטו.

על משרד האוצר מוטל לדווח עד פברואר 2023 על הסיכונים מתחום הכלכלה הפיננסית המבוזרת (DEFI) באמצעות מטבעות קריפטו.

בסך הכל, מדובר בנייר חיובי יחסית בעבור תעשיית הקריפטו, שכן הוא מציג לא רק 'מקל' אלא גם 'גזר' – לגיטימציה לתעשייה עצמה ביחד עם הגבלות על ניצול שלה לרעה, בהנחה שהיא לא בנויה מראש לטובת פשע ועבירות פיננסיות אחרות, בשונה מהגישה בסין, שבחרה לאסור כל פעילות בקריפטו.

שני מודלים להפצת מטבעות קריפטו  

כאמור, יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית, טען בשבוע שעבר ששימוש בשיטת 'הוכחת אחזקה' (POS) הוא סממן של נייר ערך. ההכרזה נעשתה על רקע המעבר של מטבע האת'ר לשיטה זו, משיטת 'הוכחת עבודה' (POW), שמעודדת צריכת חשמל מרבית.

מטבעות קריפטו מופצים באמצעות 2 מודלים. במודל הראשון והפופולרי, 'הוכחת עבודה', מחשבים מתחרים זה בזה על השמדת משאבי אנרגיה, כשמי שמקדיש הכי הרבה חישובים שצורכים הכי הרבה חשמל, זוכה בהכי הרבה מטבעות קריפטו חדשים.

צריכת האנרגיה מתוארת כנדרשת ל'אבטחת הרשת', אלא שהיא לא מונעת פריצות מרובות לארנקי קריפטו. פורצים נוטים לעקוף את שכבת האבטחה היקרה מסביב ותוקפים בשיטות אחרות כמו פישינג ופריצות לזירות מסחר.

חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)
חוות מחשבים (צילום: AP Photo/Steve Helber)

בתיאוריה, מדובר בתמריץ להשמיד אנרגיה ללא כל גבול, אך מבחינה מעשית קיימים שני גבולות – שווי מטבע הקריפטו וקצב הייצור של מכונות הכרייה. ככל שערכו עולה, משתלם לצרוך יותר חשמל כדי להשיג מטבעות חדשים.

בשיטה זו פועל ביטקוין ועד השבוע שעבר גם המטבע השני בפופולריות – את'ר. שניהם יחד גרמו לצריכת חשמל שמוערכת ב-0.7% הצריכה העולמית, ולפליטה עצומה ביחס של גזי חממה.

הערכת סך הצריכה של ביטקוין חלקי מספר התשלומים שהוא מבצע, היא 1,400 קילו-וואט לשעה לתשלום בודד, שפולטים כמעט 800 ק"ג של פחמן דו חמצני ו-404 גרם של פסולת אלקטרונית. צריכת החשמל של את'ר, שהגיעה לבערך מחצית מזו של ביטקוין וקרוב לרבע מהפליטות היחסיות צרכה לקרוב לאפס; סביב מגה-ואט לשעה בלבד בשנה. 0.03 קוט"ש לתשלום, ו-20 גרם של CO2 בלבד.

כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
כריית ביטקוין (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

כורי האת'ר בעבר מנסים בימים האחרונים לעבור לכרייה של מטבעות אחרים שפועלים ב-POW, אך ההבדל בין שיטת ההצפנה בין מטבעות הדומים לאת'ר לבין ביטקוין, לא מאפשרים להם שום מטבע לכרייה שנסחר בשער גבוה, ולכן כרייה זו נוטה להיות הפסדית בימים האחרונים ולא תוכל להימשך לאורך זמן.

שיטת POS, הפופולרית פחות, מבוססת על מנגנון אחר, שלא צורך חשמל, אלא תובע ממחזיקי את'ר לבצע STAKING, כלומר להפקיד כמות מסוימת של את'ר ולבצע רישום ווידוא תקינות של תשלומים בין ארנקים דיגיטליים אחרים. מדובר במבנה תמריצים בו התנהגות בלתי הוגנת תסתיים בהשמדת ההפקדה והתנהגות הוגנת תזכה את המפקידים במטבעות את'ר חדשים, באופן יחסי לכמות המופקדת.

שיטה זו בהכרח יוצרת ריכוז עושר בידיים עשירות ממילא, אך גם דומה להפליא לנייר ערך כמו אגרת חוב, המבטיח ריבית על השקעות.

יו"ר רשות ניירות הערך האמריקאית, הלך צעד קדימה לקראת הגדרת מטבעות קריפטו כניירות ערך. הכרזה זו יכולה לשאת בעתיד משמעות פלילית, לאור העובדה כי שום מטבע קריפטו איננו מוסדר כנייר ערך רשום באופן חוקי.

גנצלר העיד בפני הועדה הפרלמנטרית לפיקוח על ניירות ערך וסחר בשבוע שעבר, שם הסביר שחברות שמבצעות שירות STAKING, עושות משהו שנראה מאוד דומה ללקיחת הלוואות בריבית. גנצלר הוסיף, שתגמול בקריפטו על מי שמבצע STAKING של אותו מטבע מסמן את אחד המאפיינים של נייר ערך לפי מבחן "האווי". מבחן רגולטורי אמריקאי שקובע שנייר ערך עומד בכמה אמות מידה: "השקעת כסף – במיזם משותף – עם ציפייה לרווח – שנגזר ממאמציהם של אחרים".

לובי הקריפטו נערך לקרב 

לפי פרשנויות מסוימות, גם POW וגם POS  אמורות לסווג את מטבעות הקריפטו כנייר ערך, אלא שPOS נחשבת למובהקת יותר, שכן שם התגמול הוא תוצאה ישירה של גודל האחזקה, ולא של 'עבודה מושקעת' (בזבוז כח חישוב) כמו ב-POW.

בשנים האחרונות תעשיית הקריפטו גייסה לובי בהיקף של מאות לוביסטים בשכר, חלקם רגולטורים בכירים לשעבר, וגם מימנה מספר פוליטיקאים כדי שיתמכו בעמדותיה. המאבק הנוכחי בו תומכת התעשייה, הוא קידום חקיקה שתקבע שמטבעות קריפטו הם 'סחורות', שנתונות לפיקוח של ה-CFTC שאחראית על סחר בסחורות ובחוזים עתידיים לגביהן, ולא 'ניירות ערך', בפיקוח ה-SEC.

מכשיר כספומט בו ניתן לסחור בביטקוין (צילום: AP Photo/Charles Krupa)
מכשיר כספומט בו ניתן לסחור בביטקוין (צילום: AP Photo/Charles Krupa)

בלי קשר לטבעם של מטבעות הקריפטו עצמם והדמיון בינם לבין סחורה או לנייר ערך, יש הבדל משמעותי בין שני הרגולטורים. בעוד ה-CFTC היא סוכנות קטנה יחסית, בעלת תקציב של 320 מיליון דולר ו-630 עובדים, ה-SEC היא סוכנות של כמעט 5,000 עובדים, כשבתקציבה האחרון קיבלה 2.6 מיליארד דולרים לפיקוח על שוק בגודל של 118 טריליון דולר.

ה-CFTC מבקשת 112 מיליון דולרים תוספת ל-3 השנים הראשונות בה תתבקש להיות הרגולטור של כלכלת הקריפטו, אך עדיין מדובר באפשרות הנוחה ביותר בעבור התעשייה.

הבדל חשוב נוסף בין הסוכנויות מעבר לפער העצום בגודלן, הוא הניסיון של ה-SEC בהגנה על משקיעים קטנים בשווקי המניות, לעומת ה-CFTC שמפקחת על שוק הסחורות ועובדת בעיקר מול ספקים ולקוחות גדולים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!