דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

עבודה מסוכנת / פועל כבן 30 נהרג לאחר שנפל מגובה באתר בנית אולם ספורט בת"א

הפועל פונה לביה"ח איכילוב לאחר שנפל מגובה של כ-8 מטרים במהלך עבודות בניה של אולם ספורט בבית הספר נופי ים בתל אביב | בבית החולים נאלצו לקבוע את מותו | מדובר בהרוג ה-29 באתרי בניה מאז תחילת השנה

אתר תאונת הבנייה ברחוב יצחק בשביס זינגר בתל אביב (צילום: מד"א)
אתר תאונת הבנייה ברחוב יצחק בשביס זינגר בתל אביב (צילום: מד"א)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובד בניין כבן 30 נפל מגובה כ-8 מטרים במהלך עבודות בניה של אולם ספורט בבית הספר נופי ים בתל אביב, היום (רביעי) אחרי הצהריים. העובד פונה לבית החולים איכילוב שם נאבקו הרופאים על חייו, אולם בסופו של דבר נאלצו לקבוע את מותו.

מדובר באתר שהיזמית בו היא עיריית תל אביב, והקבלן המבצע הוא חברת ליאם הנדסה. בקבוצה למאבק בתאונות בניה הדגישו כי במרץ השנה נהרג העובד גביד דלשד מפגיעת ארון בטון באתר בניה ביוזמת העירייה וחברת נתיבי איילון ליד הקריה, ובחודש שעבר תועדו פועלים עובדים בצורה מסוכנת בגובה באתר לבניית בית הספר במתחם שרונה – אף הוא ביוזמת העירייה ומדינת ישראל. כזכור, במרץ האחרון פנה מינהל הבטיחות התעסוקתית לרשויות המקומיות והבהיר להן כי פקודת העיריות מחייבת אותן לפקח על הבטיחות בבניה בתחומן, ולחייב מתן אישורי בניה ברישום האתר במינהל ובקיומה של תוכנית בטיחות. מרכז השלטון המקומי דחה מחוייבות זו וטען כי מדובר בניסוח ארכאי של הפקודה שאינו משקף את המציאות החוקית כיום.

דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).
דרישות הבטיחות שדורש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה שיעוגנו בהיתרי הבנייה של הרשויות המקומיות (גרפיקה: אידאה).

בארגון קו לעובד המנהל רישום ומעקב אחר תאונות בענף הבניין נמסר כי מאז תחילת השנה נרשמו אצלם 215 עובדים שנפגעו בתאונות בענף – כש-143 מהם נפלו מגובה. לדבריהם 66% מתאונות הבניין שהובילו לפגיעה חמורה בעובדים השנה: מוות או פציעה קשה או בינונית – התרחשו כתוצאה מנפילה – זאת בשעה שהקפדה ראויה על כללי ונהלי הבטיחות הבסיסיים מונעת באופן כמעט מוחלט את היתכנותה של נפילה שכזו. "נתון זה משקף באופן הישיר ביותר את ההפקרות הבוטה של בטיחות העובדים בענף הבניין" מסרו. רק אתמול דנה ועדת המשנה לוועדת העבודה בכנסת בנושא עבודה בגובה ופיגומים, ומשרד העבודה והרווחה הצהיר כי בעוד שתקן בינלאומי חדשני לפיגומים בטוחים קיים – הוא מהווה היום בישראל תקן וולנטארי בלבד, שאינו מחייב, ואינו נמצא בחוק ובתקנות – כשהתקנות הקיימות בישראל כיום נכתבו לפני כשלושים שנה.

אתר תאונת הבנייה ברחוב יצחק בשביס זינגר בתל אביב (צילום: מד"א)
אתר תאונת הבנייה ברחוב יצחק בשביס זינגר בתל אביב (צילום: מד"א)

ביום שני האחרון נהרג אשרף ח'טאב בן 29 מאיזור טול כרם מפגיעת מטען כבד שהונף על ידי מנוף בשכונת הדר יוסף בתל אביב. חט'אב ז"ל הוא ההרוג ה-28 באתרי בניה מאז תחילת השנה. הוא הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים קטנים. לאתר שבו נהרג, אתר תמ"א 38 שבוצע על ידי חברת שמי אשקלוני בע"מ, הוצא על ידי מינהל הבטיחות צו סגירה בן יומיים כמתחייב על פי חוק ונפתחה חקירת משטרה.

לפני כשבוע נפטר מפצעיו דניאל אהרון (26) אשר התחשמל במהלך עבודות להקמת חווה סולרית בגוש עציון. נזכיר כי מינהל הבטיחות והבריאות אינו אוכף את חוקי הבטיחות בעבודה מעבר לקו הירוק, ואף אינו מונה את ההרוגים והפצועים שם בדו"חותיו. מבדיקת דבר ראשון עלה כי גם המינהל האזרחי אינו רואה עצמו אחראי לבטיחותם של העובדים בשטחים.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה כי "העירייה מביעה צער על המקרה החמור. לא ניתן להעביר את האחריות לנושא לרשויות המקומיות מבלי שיש להן תשתית, אמצעים ותקציבים הנחוצים לעשות כן – לא מדובר בבעיה תל אביבית כי אם בסוגיה כלל ארצית, והמכתב המדובר נשלח על ידי ראשי השלטון המקומי אשר עמדתם ברורה. אכן קיימת בעיה כלל ארצית בנושא הפיקוח על אתרי בנייה כאשר האחריות על הבטיחות באתרים הינה בסמכות ממשלתית במשרד העבודה והכלכלה. על הממשלה לממש את אחריותה ולטפל בנושא בצורה מערכתית".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!