דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הכנסת

סיכום ביניים / החוקים, הסערות, חילופי התפקידים והעלאות השכר: הכנסת מסכמת מושב חורף

חוק הגיוס וחוק המרכולים שעברו | החוק לציון רצח העם הארמני שלא עבר | יוזמת החקיקה להכרה בתא משפחתי בו יותר משני הורים, הצפוייה לעורר סערה | חזן, שפיר ובירן שננזפו | דודי שהחליף את דוד | והמוסלמי הראשון בוועדת חוץ וביטחון - סיכום מושב

מליאת הכנסת בזמן דקת דומיה לזכר יצחק רבין ז"ל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
מליאת הכנסת בזמן דקת דומיה לזכר יצחק רבין ז"ל (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90).
שי ניר

מושב החורף של הכנסת מסתיים היום (ראשון) וזהו זמן טוב לסכם, לפחות סיכום ביניים. פעילות הכנסת מתרחשת הן בוועדות, בחדרי חדרים ובחשבונות הרשתות החברתיות של הח"כיות והח"כים – אך כפי שהציע לנו בשבוע החולף פרופ' עודד בלבן, נבחן את פעילותה של הכנסת לפי מעשיה, פחות על פי מילותיה.

חקיקה

לאחר ימים ארוכים של חוסר ודאות, מידע סותר ושמועות רבות – נמנעו בשבוע שעבר מפלגות הקואליציה מבחירות, והסכימו על מתווה ראש הממשלה בנסיון להימנע מבחירות, ufl כלל ההצעות לפיזור הכנסת נדחו. חוק גיוס החרדים אושר ברוב של 59:38. כשבין המתנגדים, חברי הכנסת של 'ישראל ביתנו' והשרה סופה לנדבר בתוכם. בהסכמת סיעות הקואליציה, הוחלט כי בתחילת מושב הקיץ יגיש שר הביטחון את הצעת מערכת הביטחון לחוק הגיוס, וזו תשולב עם יוזמת החקיקה של ח"כ יואב בן צור (ש"ס). עפ"י הערכות שונות במערכת הפוליטית' נראה כי המשבר הקואליציוני בשל חוק הגיוס נדחה לתקופת הקיץ.

חרדים מפגינים מחוץ ללשכת הגיוס בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).
חרדים מפגינים מחוץ ללשכת הגיוס בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש90).

הכנסת דחתה את הצעת החוק לציון יום רצח העם הארמני, אותה קידם יו"ר מפלגת 'יש עתיד' ח"כ יאיר לפיד ברוב של 42 מתנגדים לעומת 21 שהצביעו בעד. כדאי להזכיר כי יוזמת החקיקה של ח"כ אריה אלדד משנת 2012 לא קודמה בידי הממשלה בה לפיד כיהן בהיותו שר בכיר בקואליציה. הצעת החוק נועדה להכריז על תאריך ה-24 באפריל כעל יום הזיכרון לציון רצח העם הארמני, יום בו יקבעו פעילויות חינוכיות שייוחדו לזיכרון רצח העם וראש הממשלה המכהן יוסמך להורות על קיום עצרת מרכזית לציון יום הזיכרון לרצח העם הארמני.

'חוק המרכולים', השנוי במחלוקת, לפיו שר הפנים יוכל להתערב בהחלטת רשות מקומית לפתוח חנויות בשבת, אושר סופית במליאת הכנסת. החוק שיזמה סיעת ש"ס, והוביל למשבר חריף בין סיעות הקואליציה, אושר ברוב דחוק של 58 נגד 57. לאישור קדם מרתון דיונים לילי, שכלל הצבעה על מאות הסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה ו'דרמות' עקב תקלות טכניות ותקלות הצבעה של חלק מהח"כים. במהלך ההצבעות לקריאה שנייה אישרה המליאה את הסתייגותו של יו"ר ועדת הפנים ויו"ר הקואליציה ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) לפיה יוחרגו מהחוק חנויות הנוחות בתחנות הדלק שנמצאים בהן מרכז ההפעלה וקופת התשלום של התחנה.

דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)
דיון במליאת הכנסת בנושא חוק המרכולים (יצחק הררי, דוברות הכנסת)

יוזמת חקיקה מענייינת ופורצת דרך הונחה על שולחן הכנסת בתחילת החודש – וברצונה לאפשר הכרה משפטית בתאים משפחתיים שבהם יותר משני הורים. יוזמת החקיקה עליה חתומים חברי הכנסת יואל חסון ומרב מיכאלי (המחנה הציוני), מירב בן ארי (כולנו) ושרן השכל (הליכוד), מבקשת להכניס תיקון בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות האומר כי, "בית המשפט רשאי, אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין, להכיר ביותר משני הורים לקטין; הורה בית המשפט כאמור – בכל מקום שבו מדובר בשני הורים, יראו כאילו מדובר ביותר משני הורים." בדברי ההסבר של החוק נכתב כי ראוי שבית המשפט יכיר במעמדו המשפטי של הורה בהורות משותפת כל עוד מילא תפקיד חיובי ותורם בחייו של הילד, גם אם הוא אינו ההורה הביולוגי. חשוב להדגיש כי מדובר ביוזמת חקיקה פרטית שרק הונחה על שולחן הכנסת וקשה לראות איך ועדת השרים לענייני חקיקה תאשר אותה בהרכב הממשלה הנוכחי. יחד עם זאת, החוק מבטא מגמה הולכת ומתרבה בחברה הישראלית של מודלי הורות שהם יותר מזוג הורים, כמו למשל זוג הומואים שהביאו ילד לעולם יחד עם אישה, ונראה כי המגמה תמשך עד לכדי הכרה של המדינה, גם אם ההליך הפרלמנטרי יקח שנים.

משמעת

"סטאלין" כך השתלח חבר הכנסת אורן חזן (הליכוד) בחברו לסיעה יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין בנאומו האחרון, מעל לבימת הכנסת, לפני שהחל בריצוי השעייתו מפעילות בכנסת. על אף התנצלותו על "פליטת הפה", מספר שעות מאוחר יותר – בראיון בערוץ 20, הטיל חזן ספק בהיותו של אדלשטיין אסיר ציון כשאמר, "אני לא בטוח שהוא אסיר ציון. צריך לבדוק את זה". אמירותיו של חזן טבולות בשחצנות אנטי-ציונית ויהירות שרק בן הארץ יכול לאחוז בהן, שאינו מכיר את תלאות אחיו העולים שלא שפר עליהם גורלם להיוולד במדינת ישראל וכי זכותם להיות ציונים הייתה כרוכה במאבק של זהות והגדרה עצמית אל מול שלטונות עויינים, תוך תשלומי מחיר אישים ומשפחתיים גבוהים מאוד. להבא, כדאי אולי להזכיר ולהיזכר מי הם אסירי ציון.

אותו חזן הורחק מהכנסת לחצי שנה בעקבות החלטה של ועדת האתיקה, לאחר שזו דנה בהצטברות של תלונות נגד חזן. במסגרת ההרחקה ייאסר על חזן להשתתף בדיונים במליאה ויישלל ממנו שכר של שבוע אולם הוא יוכל להשתתף בהצבעות. זוהי ההשעיה הארוכה ביותר של חבר כנסת בכל תולדותיה.

בובות החינוכית וח"כ אורן חזן (ללא קרדיט)
בובות החינוכית וח"כ אורן חזן (ללא קרדיט)

ועדת האתיקה של הכנסת החליטה גם להרחיק לשבוע את חברות הכנסת סתיו שפיר ומיכל בירן, שתיהן מסיעת המחנה הציוני, ממליאת הכנסת ומישיבות ועדות הכנסת. זאת בשל התבטאויות שהפנו נגד חברי כנסת מהליכוד במהלך דיוני ועדת הכספים, בה חברות השתיים.

שפיר הורחקה בעקבות תלונה של ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), לאחר שבדיון בוועדת הכספים קראה לו "מושחת". התלונה הוגשה גם נגד ח"כ חיים ילין שחזר בו מהביטוי, שפיר סירבה לחזור בה ולכן ועדת האתיקה הטילה עליה עונש.

בירן הורחקה בעקבות תלונה של ח"כ אורן חזן, על כך שבדיון בוועדת הכספים כינתה אותו "סרסור". זאת לאחר חילופי דברים בין חזן לחברות הכנסת שנכחו בדיון. בירן גם הגישה תלונה נגד חזן בעקבות דברים שאמר באותו דיון. ועדת האתיקה קבעה כי "לאור העובדה שח"כ בירן מסרה לוועדה כי בכוונתה להמשיך ולכנות את ח"כ חזן בכינוי פוגעני זה, יש להחמיר את באופן משמעותי את הענישה בתקווה כי תהיה זו הפעם האחרונה שבה הוועדה נאלצת לעסוק בקובלנה שעניינה השמעת כינוי זה כלפי ח"כ חזן". הוועדה הרחיקה את ח"כ בירן למשך שבוע.

שכר

ועדת הכספים אישרה שרים או סגני שרים שיבקשו לוותר על עדכון שכרם, יהיו זכאים לעשות כן, לאחר שלפני כשבועיים אישרה הממשלה את עדכון שכר השרים, מהלך שזכה לתגובות חריפות. עיקר הביקורת הייתה על רקע אי מילוי הבטחת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להעלות את קצבאות הנכים בתחילת השנה. הדיון בוועדת השרים התקיים, כאמור לאחר ששרים שביקשו לוותר על עדכון שכרם נענו בשלילה על-ידי החשבוּת של משרד ראש הממשלה, שהיא זו המשלמת את שכר השרים.

יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: פלאש 90)
יו"ר הקואליציה לשעבר דוד ביטן במליאת הכנסת. ארכיון (צילום: פלאש 90)

מינויים

ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) התמנה לתפקיד יו"ר הקואליציה לאחר שחברו לסיעה ח"כ דוד ביטן ביקש מראש הממשלה לסיים את תפקידו. ביטן הנחקר באזהרה בפרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון חשוד בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.

בתחילת מושב החורף ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) התמנה לחבר וועדת החוץ והביטחון של הכנסת. פרריג' אינו החבר הערבי הראשון בוועדה, אך ניכר כי נציגי החברה הערבית במשכן נמנעים מלקחת בה חלק. חבר הכנסת לשעבר, מטעם סיעת רע"ם-תע"ל, טאלב א-סאנע, כיהן למשך מספר שבועות במהלך הכנסת ה-17 כחבר בוועדה. קדם לא-סאנע חבר הכנסת לשעבר, מטעם סיעת היחיד אחדות לאומית – הברית הלאומית המתקדמת, האשם מחמיד, שהיה חבר בוועדה במשך כל הקדנציה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!