דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

Not-So-Free-lancer

בכנס האחד במאי של ההסתדרות בשבוע שעבר, במושב על תעסוקת בני נוער וצעירים – דיברו על כך שאיך שנראה שוק העבודה שלהם – כך יראה שוק העבודה של העתיד.

תשלום מבוסס טיפים בענף המסעדנות, מנסה בעצם לצייר את המסעדה לא כמעסיק – אלא כמתווך בין העובד-המלצר כנותן שירות לבין הלקוח. ממש כמו רשת המוניות אובר – שבכמה וכמה מדינות הבהירו בתי הדין שהמודל העיסקי שלהם בנוי על ניצול.

יצירת מודלים של העסקה בלא יחסי עובד-מעביד, כאלו המנסים ליצור מצג שווא של יחסי 'ספק-לקוח' היא למעשה יצירה מתוחכמת של צורת העסקה קבלנית חדשה, שקשה אולי לזהות משום שאין 'קבלן' מובהק. מה שעוד אין זה זכויות סוציאליות, חוקי מגן, ביטחון תעסוקתי, זכות התארגנות…

והנה, אנחנו רואים עוד ועוד ענפים שבנויים על המודל העקום הזה, או על מודלים דומים. תיאטרון – ואמנויות בכלל. גם מטפלים באומנות, מוסיקה ובעלי חיים אמרו לי שכמעט ואי אפשר למצוא עבודה שלא במודל 'פרילנסרים' – באמצעות קבלות ובלא תלושים. חוגים במתנ"סים. היתה לי חברה שסיפרה לי שבאחד ממרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית מעסיקים ככה. גם בעיתונות לא חסר – חלק ניכר מהכתבים, וודאי בתקשורת המקומית (רק לפני שבועיים פרסמנו על הלנות השכר של הפרילנסרים בהדף הירוק), הרוב המוחלט של הצלמים, וכמובן רבים מתחומי ההפקה. תאמינו או לא – אבל נמצאה אפילו מנהלת ברשות ממשלתית שהועסקה במתכונת פרילנס, ובית הדין קבע כי למעשה – היתה עובדת קבלן שקופחה בזכויותיה. בחנו את עצמיכם – האם אתם פרילנסרים פיקטיביים?

האתגרים האלה שנראים כרגע בשולי שוק העבודה – עומדים לפתחם של האיגודים המקצועיים. נראה שלצד תהליכי מיכון וגלובליזציה של תהליכי הייצור – אופני התעסוקה ה'יצירתיים' הולכים לצבור עוד ועוד תאוצה, כמעסיקים בתחפושת של אפליקציות או באמצעות חוזי העסקה המתחזים להתקשרות עם ספקים.

האיגודים המקצועיים יצטרכו לתת עליהם את דעתם, כי אופן פעולתם המסורתי אינו הולם תצורות העסקה אלו, שחלק ממטרותיהם הן לפגוע בתודעתם של העובדים ולהציב אותם רק כמתחרים זה בזה שאינם יכולים לשתף פעולה. בקרב הזה, יזדקקו האיגודים המקצועיים לחשיבה יצירתית ורעננה: דחיפה להעסקה ישירה, תחימה והצבת גבולות להתרחבות התופעה, לצד צורות חדשות של ארגון ויצירת כוח ארגוני – הסכמים קיבוציים בדמות 'חוזים סטנדרטיים', מאבקים משפטיים – ואולי אפילו – החייאת רעיון הקואופרציה מחדש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!