דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בין סגירה להטעיה / חיפה כימיקלים צפון: סוגרים את המפעל או מתחמקים מתשלום פיצויים?

המפעל הצפוני אינו פעיל כבר יותר משנה, ורגע לפני דיון על פיצויים לעובדים הנמצאים בחל"ת פורסמו מסמכים מהם עולה לכאורה כי הפעם באמת מתכוונים לסגירה סופית | העובדים משוכנעים: מדובר במצג שווא

הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים צפון, אוגוסט 2017 (צילום: כח לעובדים)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סוגרים את המפעל או מנוף לחץ נוסף? יומיים לפני דיון נוסף בעניין מצבם של עובדי חיפה כימיקלים המושבת, פורסמו אתמול (ראשון) מסמכים, מהם עולה לכאורה כי המפעל עומד לקראת סגירה סופית. אלא שהעובדים טוענים שמדובר במצג שווא, שכל תכליתו היא מנוף לחץ על בית הדין לעבודה שלא לפסוק לעובדים פיצויים על 'פיטורים פיקטיביים ופוגעניים', כפי שהם תובעים. המסמכים שהוצגו אתמול אינם עונים כלל על הדרישות של המשרד להגנת הסביבה בעת סגירת מפעל, המחייבות תהליך פירוק וניקוי ממושך בעלות גבוהה שאותו החברה איננה ששה לשלם. האם הרגולטורים והשרים ילמדו לקח בהתמודדותם עם תאגיד הדשנים ?

מפעל חיפה כימיקלים הצפוני מושבת כבר למעלה משנה, כשבחודשים האחרונים נמצאים 250 עובדי במפעל בחופש ללא תשלום. מהמסמכים שפורסמו עולה כי הנהלת המפעל ביטלה את כל בקשותיה לקבל היתרי בנייה מעיריית חיפה, בניסיון להסדיר את אספקת האמוניה למפעל הוותיק בעיר. לכאורה ניתן לראות בכך שלב בדרך לסגירה סופית של המפעל, אבל מדובר בשלב הפיך שאינו בהכרח מהווה הצהרת כוונות אמתית מצד ההנהלה. מטה החברה יישאר בכל מקרה בחיפה נכון לעכשיו, וגם מספר עשרות עובדים במפעל הצפוני המושבת ימשיכו להיות מועסקים – חלקם הכרחיים לתחזוקת האתר וחלקם מנהלי מתקנים, המושבתים כעת, והעסקתם מהווה מעין עתודה אסטרטגית בתקופה של היעדר ייצור בצפון.

אין בהכרזה על ביטול הבקשות הללו כל חדש לגבי הסטטוס של המפעל עצמו, וניתן להגישן מחדש אם תרצה החברה. הזיקה לחיפה נחלשה ממילא, באשר "חיפה כימיקלים" היא תאגיד גלובלי בבעלות זרה, שהחזיק 2 מפעלים בישראל, מפעל נוסף בצרפת ועשרות זרועות שיווקיות במדינות רבות. חיפה כימיקלים הודיעה כי היא “בוחנת חלופות להפעלתו במתכונת שונה”, אך לא פירטה במה מדובר.

מדוע "סוגרים" מפעל סגור ?

ביום חמישי האחרון ביטלה הנהלת החברה פגישת מו"מ עם ועד העובדים אשר נמצאים בחופשה ללא תשלום, בנושא תביעתם לפיצויים. ביום שלישי אמור להתקיים דיון נוסף בבית הדין לעבודה בנושא, וייתכן כי ההכרזה הזו נודעה להשפיע על הדיון המשפטי, שיעסוק בין השאר בפיצויים אותם אמורה לשלם החברה לעובדים המפוטרים.

המפולת המשפטית של "חיפה כימיקלים" החלה בפברואר 2017, בהחלטה לסגור את מיכל האמוניה תוך 10 ימים, בשל מסוכנותו. החברה ערערה על הפסיקה ויצאה למסע משפטי מסועף. רוב פעילות הייצור במפעל הושבתה כבר באפריל שעבר, עת כמות האמוניה ירדה מתחת לקו ספיקת המשאבות במיכל, כאשר פסיקת בית המשפט העליון באוגוסט על ריקון סופי של המיכל וביטול היתר הרעלים של המפעל, השביתה גם את קווי הייצור הקטנים, שלא נזקקו לאמוניה. החלטות אלו, לצד התנגדות עיריית חיפה לחידוש אספקת אמוניה בכל שיטה שמבוססת על ריכוז של אלפי טונות אמוניה באתר ספציפי במפרץ חיפה, הובילו את אלכס קוגן, שופט בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, לקבוע כי המפעל סגור בפועל, וניתן להוציא את כל עובדיו לחל"ת, בעבור האפשרות התיאורטית שייפתח מחדש.

בפועל כבר מזמן לא מדובר ב-250 עובדים, אלא במחצית מכך ואולי אף פחות, אך העובדים שננטשו מצוידים בטענות משפטיות, הכוללות גם את פסיקת בית המשפט העליון, לפיה ההנהלה היא האחראית למחדל של סגירת מיכל האמוניה ללא חלופה זמינה, והם מעוניינים בפיצויים של 9.5 מליון שקלים בגין "פיטורים פוגעניים ופיקטיביים". המכתב הבודד שפורסם כעת, אמור לתמוך בטענה שלא מדובר בפיטורים פיקטיביים, אלא הכרחיים. גם ללא המכתב, "חיפה כימיקלים" לא תתקשה להראות קשיים רבים מספור להפעלת המפעל מחדש, גם בחלופת מיכלי האמוניה הקטנים – איזוטנקים – עליהם המליצו פעילים חיפאיים וקבוצות מדענים. הבקשות שבוטלו נסבות על מתקנים להפחתת פליטות, הכשרת שטח לקליטת איזוטנקים והנחת קו לגז טבעי, אך הן לא מהוות "סגירת מפעל" רשמית, אשר במציאות, סגור כבר מזמן.

בדיון בעתירת עובדי המפעל, הסביר מנהל מחוז צפון במשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ,  כי סגירת מפעל תעשייתי מחייבת דיווח ספציפי על הכוונה לסגור, שלאחריו המשרד יחייב את החברה בעריכת סקר קרקע, לקראת החזרת הקרקע לקדמותה. ככל הידוע עד כה, לא התקבלה הכרזה מסוג זה. בבית הדין לעבודה, נציגי החברה הודו שלמרות שהמפעל נסגר מבחינת פעילות הייצור, אין בכוונתם לנטוש את קרקע המפעל, אשר לה עשויים להיות שימושים אחרים. פעילי סביבה הכריזו אמש על שמחתם על סגירת המפעל, אשר היה גם גורם זיהום משמעותי במפרץ, לצד צערם על גורלם של העובדים. תגובה זו "בלעה" את המצג של החברה, כאשר השבתה בפועל קיימת מזמן, וסגירה פורמלית לא התרחשה.

מה סגור ומה פתוח ?

את הטענה לסגירת מפעל, אשר כבר סגור זמן רב, כדאי להבין על רקע טענותיה הקודמות של 'חיפה כימיקלים'. בדיון על סגירת המיכל, טענה החברה כי הוא בטוח, שהוא לא דלף מעולם (ואין ראיות הסותרות זאת), וכי סגירתו תפגע פגיעה רחבה במשק הישראלי, תגרום לאלפי מפוטרים, וכי למפעל יש חשיבות לאומית למשק הישראלי. לעומת זאת, כל הטענות על החשיבות הלאומית נגוזו כלא היו מעולם בדיון המשפטי בבית הדין לעבודה, בגין הזכות לפטר את העובדים. השופט קוגן התרשם מכך שהחברה הוסיפה לשלם שכר במשך מספר חודשי השבתה, ושעיריית חיפה מונעת ממנה לחדש את פעולת המפעל בשיטת היבוא המועדפת עליה וקבע שאין לחייב אותה להמשיך לשלם שכר, כדי למנוע מהחברה להמתין מספר חודשים לקראת פתיחה מחדש.

מה שעומד כרגע על הפרק הוא הדיון המשפטי על פיצוי לעובדים, ולא פתיחה או סגירה של "חיפה כימיקלים" במפרץ חיפה.  הבעיה היא במחול הרגולטורי שמקיימים אינספור רגולטורים, חברי כנסת, שרים וראשי רשויות ואפילו ראש הממשלה תוך הקדשה של אינספור שעות דיון ציבורי אשר היה יכול מוקדש לכיוונים שאינם מבוי סתום כמו עתיד 'חיפה כימיקלים' במפרץ חיפה. עד כה איש לא ניסה לעזור לעובדים ישירות, אלא אך ורק דרך ההנהלה, אשר בחרה להסתפק במספר חודשי העסקה ללא ייצור, ולא מעוניינת לפצות אותם או לסייע להם למצוא עבודות חלופיות. עובדי חברת חשמל אמורים לזכות לפיצוי הגון לגבי פיטוריהם, עד כה עובדי חיפה כימיקלים זכו רק להצהרות חיוביות, אך קברניטי המשק והמדינה רואים בהשלכתם רק אירוע טרגי, ולא מחדל אשר ניתן לתבוע מ”חיפה כימיקלים” לתקנו, או לפצות אותם לגביו.

מחברת חיפה כימיקלים נמסר כי "אתר היצור הצפוני סגור מזה למעלה משנה ומתקני הייצור בו דוממים, זאת בגלל שלילת רישיון העסק על ידי עירית חיפה. עירית חיפה מונעת במכוון מחיפה כימיקלים קבלת היתרי בניה ורישיון עסק שיאפשרו את חזרת המפעל על עובדיו,לפעילות סדירה".

מהחברה נמסר עוד כי "החזרת אתר הייצור הצפוני לפעילות עלולה לקחת זמן רב, וכי האתר לא יפעל יותר במתכונת בה עבד עד לפני שנה. וכן כי החברה בוחנת חלופות שונות להפעלתו, זאת משום שלא נמצאה דרך לכפות על עירית חיפה את מתן ההיתרים הנדרשים אשר יאפשרו את הפעלת אתר היצור הצפוני. חשוב לציין כי ועד עובדי חיפה כימיקלים קשר את גורלו ואת גורל מאות העובדים שאותם הוא מייצג למהלכים הפוליטיים של יונה יהב, ולפני כחודשיים הובהר לוועד העובדים כי המפעל לא צפוי לפעול בעתיד הנראה לעין, וכן כי התוצאה של התנהלות הוועד היא אחד הגורמים המרכזיים למצב שנוצר ואין לוועד אלא לבוא לעצמו בטענות".

תגובת וועד עובדי חיפה כימיקלים המאוגדים בכוח לעובדים להודעת חיפה כימיקלים על סגירת המפעל: "מדובר בלא פחות ממהלך מתוזמן ואכזרי לקראת הדיון שקבוע ביום שלישי בפני נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה, השופט אלכס קוגן. ההנהלה  ביטלה את הישיבה  שהיתה קבועה לשבוע שעבר עם נציגות העובדים ואף סרבה לקבוע אחרת עד הדיון ביום שלישי. והכל, כדי שהעובדים יתרשמו מההצגה ששודרה כעת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!