דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

לא לגברים בלבד / כדורגל הנשים בעולם מתפתח, אז למה ישראל נשארת מאחור?

ההתגייסות של המועדונים הגדולים, הספונסרים שנכנסו לתמונה והתקשורת שהתחילה לשדר את המשחקים, איפשרו לכדורגל הנשים בעולם לפרוץ את תקרת הזכוכית | האם השינוי המתבקש יגיע גם לישראל?

שחקניות ליון בגמר ליגת האלופות 2018 (AP Photo/Laurent Cipriani)
שחקניות ליון בגמר ליגת האלופות 2018 (AP Photo/Laurent Cipriani)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

כדורגל הנשים תופס תאוצה אדירה בשנים האחרונות ושובר שיאים על המגרש ומחוץ לו. בשנה האחרונה ראינו עוד ועוד מועדוני כדורגל גדולים בליגות הבכירות באירופה מקימים קבוצות נשים בקרבם, בעקבות זאת הקהל המסורתי של קבוצות הגברים החל לפתח עניין רב בקבוצות הנשים שלהם ומגיע בהמוניו למגרשים.

גם חברות מסחריות מגלות עניין בגל החדש וחותמות על הסכמי חסות גדולים עם קבוצות הנשים. בשנה האחרונה החלה התקשורת העולמית לגלות עניין ולשדר משחקים של קבוצות נשים בערוצי הטלוויזיה המרכזיים – שינוי שאירע בעיקר בעקבות טורניר יורו הנשים שהתקיים בשנה שעברה בהולנד שחצה במספר מדינות את מספר הצופים שראו את נבחרתם.

למרות השינויים המבורכים, רוב הליגות בעולם לא נחשבות מקצועניות והשחקניות לא יכולות להשתכר בכבוד מהיותן שחקניות כדורגל. השנה נרשמו כמה מאבקים חשובים בנושא של שחקניות שדרשו שיוויון בשכר בנבחרות הלאומיות והשיגו זאת. אצלנו בישראל עדיין לא רואים את ניצני המהפכה העולמית למרות עלייה ברמה של ליגת העל המקומית ושל נבחרות הנשים של ישראל בדגש על הנבחרות הצעירות שהעפילו לשלבי העילית של אירופה. לאחרונה ראינו שחקניות כמו לי פלקון ואשרת עיני כבר מככבות באולפני המונדיאל ומצליחות לפרץ אל קהל אוהדי ואוהדות הספורט בישראל.

השינוי בישראל חייב להיות מעמיק ורציני, שינוי שדורש תקציב גבוה והתגייסות של קברניטי הכדורגל והספורט בארץ שייקחו את הנושא כפרויקט, יעלו את ישראל על המגרש העולמי ויצליחו לתת תקווה לילדות ונערות רבות שחולמות להיות שחקניות כדורגל. הדרך תהיה ארוכה ולשם כך כדאי לקחת דוגמא ממה שנעשה בעולם בשנים האחרונות.

נבחרת ישראל מול סרביה (ההתאחדות לכדורגל בישראל)
נבחרת ישראל מול סרביה (ההתאחדות לכדורגל בישראל)

מועדון אחד לגברים ונשים

לפני שנתיים בלבד הקימו 16 מתוך 18 קבוצות ליגת הגברים במקסיקו קבוצות נשים ופתחו ליגה מקצוענית שמשכה את קהל האוהדים של קבוצות הגברים למשחקים המכריעים בליגת הנשים. הליגה במקסיקו מנוהלת כמחלקה של ליגת הגברים ואף קבוצה חובבנית לא יכולה להצטרף לליגה, מתוך הבנה שמי שאחראי על הבאת האוהדים ופרסום הליגה הם מועדונים המקצועניים, וכי למרות החלוקה לגברים נשים וילדים, המועדון הוא אחד.

תפיסת עולם זו הגיעה גם לאירופה במרבית הקבוצות הגדולות ביבשת מפעילות בשנים האחרונות מחלקות נשים אחראיות על הניהול והפרסום של הקבוצות. דוגמא לכך היא יובנטוס שהקימה קבוצת נשים רק לפני שנה קבוצה וכבר זכתה באליפות האיטלקית, לאחר הצלחה המקומית וההד התקשורתי. הצטרפו אליה הקבוצות מילאן ורומא אשר החליטו להקים גם כן קבוצת נשים משלהן.

שחקניות קבוצת יובנטוס במשחק נגד ברסקיה קאלציו (צילום: Daniele Badolato – Juventus FC/Juventus FC via Getty Images)
שחקניות קבוצת יובנטוס במשחק נגד ברסקיה קאלציו (צילום: Daniele Badolato – Juventus FC/Juventus FC via Getty Images)

קבוצות ליון ופ.ס.ז' הצרפתיות הן כיום בעלות התקציב הגדול ביותר בכדורגל הנשים עם תקציב שמגיע לבערך כ-10 מיליון יורו כ"א, לא כולל תשלום על השימוש במתקנים של קבוצת הגברים. במקביל  קבוצות ברצלונה, באיירן מינכן, מנצ'סטר סיטי, ארסנל וצ'לסי מגדילות באופן משמעותי את תקציבי קבוצות הנשים שלהן ואת החיבור הישיר לקבוצות הגברים.

גם באנגליה החליטו לקחת את המגמה צעד אחד קדימה, במטרה להבטיח לעצמם את השליטה בכדורגל האירופאי. מהעונה הקרובה תקום ליגה מקצוענית כשכל קבוצה נדרשה לעבוד עם תקציב מינימום אחיד ובנוסף לכך, נדרשה להקמת אקדמיה לנערות. 

קבוצת הנשים של מנצ'סטר יונייטד נפתחה השנה, לאחר שנסגרה לפני 13 שנה, כבר ממשחקה הראשון מול ליברפול יצרה עניין בתקשורת האנגלית שהחליטה לשדר את המשחק למרות שהיא משחקת רק בליגה השניה באנגליה. מדהים לראות את העניין הרב שיצרה הקבוצה וזאת רק דוגמה לכוח של כדורגל הנשים למביא קהל גדול עם זהות למגרשים.

את ניצני ההשקעה האנגלית ראו כבר השנה, כשלראשונה בהיסטוריה הגיעו שתי קבוצות אנגליות לחצי גמר ליגת האלופות, אם כי באותו המעמד שתי הקבוצות גם הודחו על ידי שתי קבוצות הנשים החזקות והעשירות באירופה – ליון הצרפתית וולפסבורג הגרמנית. המטרה של הקמת הליגה המקצוענית היא שהקבוצות האנגליות יהפכו לאיכותיות יותר ותוך כמה שנים ישלטו בליגת האלופות לנשים. 

שחקניות צ'לסי חוגגות לאחר ניצחון בגביע האנגלי (צילום: Michael Zemanek/BPI/REX/Shutterstock ).
שחקניות צ'לסי חוגגות לאחר ניצחון בגביע האנגלי (צילום: Michael Zemanek/BPI/REX/Shutterstock ).

שיאי צופים במגרשים ובבית

בחודש מרץ זכתה קבוצת טייגרס באליפות מקסיקו בכדורגל נשים לאחר שניצחה בפנדלים את קבוצת מונטריי מול שיא עולם חדש למועדוני נשים של 51,211 צופים במגרש הביתי של מונטריי. זה בלתי נתפש שרק לפני שנתיים אותן השחקניות בדיוק שיחקו בליגה המקסיקנית החובבנית מול כמה מאות אוהדות ואוהדים במקרה הטוב. באותו השבוע, באנגליה הגיעו יותר מ-45 אלף צופים וצופות לראות את משחק גמר הגביע בין צ'לסי לארסנל שנגמר בניצחון של צ'לסי.

הגידול בחשיפה ויצירת עניין של כדורגל הנשים באנגליה, הביא לכך שבמשחק חצי גמר היורו שהתקיים בקיץ מול נבחרת דנמרק, צפו 4 מיליון אנגלים. רשת BBC הבינה את הפוטנציאל הגדול של משחקי הגביע ולראשונה שידרה את משחקי חצי הגמר והגמר בשידור חי.

כניסה של ספונסרים גדולים

בקיץ האחרון הכריזה ברצלונה על הסכם חסות חסר תקדים עם חברת "סטנלי בלק אנד דקר" תהיה הספונסר הראשי של קבוצת הנשים של המועדון. ההודעה על הסכם המימון בין הצדדים, שנחתם לראשונה בתולדות המועדון, באה במהלך מסע משחקים משותף לקבוצות הגברים והנשים בארה"ב, אירוע המתקיים לראשונה גם הוא.

https://twitter.com/BarcaUniversal/status/1023218441640001537

גם חברת הנעליים "נייקי" החליטה להגדיל את העניין שלה בכדורגל הנשים הבריטי, החברה כבר מתגאה בכך שהיא חתומה על חוזה פרסום מול מספר שחקניות אנגליות בכירות, כאשר הראשונה לחתום על החוזה עם "נייקי" הייתה סטף הווטון, קפטנית מנצ'סטר סיטי, בשנת 2014. דוברת נייקי בריטניה קלייר פאנל, תיארה בשבוע שעבר בעיתון האינדפנדנט הבריטי את תמיכת החברה בכדורגל הנשים והרצון שלהם להיות אחת מהספונסריות המרכזיות במונדיאל הנשים שיערך בקיץ 2019 בצרפת: "בנייקי אנחנו אוהבים לתמוך בכדורגל מבריק ואין שום ספק שנשים משחקות כרגע כדורגל מבריק. ולכן אנחנו תומכים בגדילתו של כדורגל הנשים".

דרישה לשיוויון בשכר

הסיבה המרכזית שכדורגל הנשים נכנס לתודעה העולמית וממשיך לצמוח בקצב מסחרר קשורה למאבק הממושך של שחקניות הכדורגל אשר נלחמות ליצירת שוויון בשכר בין הנבחרות הגברים לנשים או בדרישה להגדלת החשיפה בתקשורת כלפי הקבוצות והנבחרות שמשחקות ברמות הגבוהות ביותר.

בנבחרת כדורגל הנשים של דנמרק החליטו השחקניות לקחת את המאבק לשוויון בשכר. לאחר שהצליחו להגיע באופן מפתיע עד גמר היורו, ניסו השחקנית לשכנע את ראשי התאחדות להעניק להן זכויות סוציאליות בסיסיות ולהשוות את שכרן לשכרם של שחקני נבחרת הגברים.

לאחר שהמו"מ נכשל הכריזו שחקניות הנבחרת הדנית על שביתה בגללה בוטל משחק הידידות מול אלופת אירופה הולנד והמשחק הקריטי במוקדמות אליפות אירופה מול שבדיה. לאחר שהשחקניות זכו באהדת הציבו,  ניצחו שחקניות הנבחרת במאבק והשיגו את תנאי ההעסקה שדרשו. הן יקבלו תנאים סוציאליים בסיסיים ותקציב שנתי שווה לנבחרת הגברים על סך כ-650 אלף דולר בשנה.

נבחרת דנמרק בכדורגל נשים (AP Photo/Patrick Post)
נבחרת דנמרק בכדורגל נשים (AP Photo/Patrick Post)

הנה זה בא גם אצלנו?

בישראל כדורגל הנשים עדיין רחוק ממה שקורה בעולם. לפי שעה קיימות רק 8 קבוצות בליגת העל הישראלית שמושכות קהל מצומצם מאוד למגרשים. אלופת המדינה בשנתיים האחרונות מ.ס קרית גת השתתפה במהלך חודש אוגוסט, בשלב הבתים של ליגת האלופות ולא שודרה בשום אמצעי תקשורת. ההשקעה בכדורגל המקומי היא קטנה מאוד ואף קבוצת גברים לא מחזיקה קבוצת נשים. למרות ההשקעה הספורטיבית החשובה של שחקניות הכדורגל עצמן, החשיפה לכדורגל הנשים בישראל היא נמוכה מאוד וכדי להתקדם, חשוב שגם אצלנו יאמצו חלק מהמודל האירופאי המתגבש. הפוטנציאל קיים, עכשיו צריכה לבוא ההשקעה.

_____________________________________________________

ב-14.9 יתקיים באצטדיון "סמי עופר" בחיפה כנס השמיני לשלום הילד בספורט, והשנה בסימן נשים בספורט ובמהלכו יתקיים פאנל ייחודי שיעסוק בכדורגל הנשים בעולם ובארץ, בהשתתפות שחקניות הכדורגל הבכירות בישראל: אשרת עיני, לי פלקון, קארין סנדל, מור אפריים ושי שדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!