דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

הסכמי סחר / טראמפ הודיע על הסכם סחר חדש עם מקסיקו, בינתיים בלי קנדה

לטענת הנשיא האמריקאי ההסכם החדש, שיחליף את NAFTA לו שותפות שלוש המדינות, הוא "אחד הגדולים ביותר אי פעם" | חילופי השלטון במקסיקו מחייבים את הממשל להגיש את ההסכם לאישור הקונגרס עד יום שבת

נשיא ארצות הברית במהלך שיחת הטלפון שלו עם נשיא מקסיקו (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארצות הברית במהלך שיחת הטלפון שלו עם נשיא מקסיקו (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
יונתן קירשנבאום

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הודיע ביום שני על ביטול הסכם הסחר החופשי הצפון אמריקאי (NAFTA), בו היו שותפות ארה"ב מקסיקו וקנדה, והחלפתו בהסכם סחר חדש עם מקסיקו בלבד. "אני מסיים את ההסכם הנוכחי ומתחיל הסכם חדש" אמר טראמפ במסיבת עיתונאים שערך בחדר הסגלגל, "אני חושב שזה אחד ההסכמים הגדולים ביותר שנעשו, אולי הגדול ביותר".

טראמפ הבהיר שארה"ב תקיים משא ומתן עם קנדה על הסכם סחר נפרד. "נתחיל משא ומתן עם קנדה בקרוב. אנחנו מאד רוצים להיכנס למשא ומתן", אמר. עם זאת, איים הנשיר להטיל מכסים על ייבוא מקנדה במידה וזו לא תקבל את תנאי ההסכם החדש שיוצעו. "בדרך כזו או אחרת אנחנו נשים הסכם עם קנדה" הסביר, "או שאלו יהיו מכסים על מכוניות, או שזה יהיה הסכם סחר. האמת היא שמכסים על מכוניות היא קלה בהרבה, אבל יכול להיות שהדרך השנייה עדיפה לקנדה".

נשיא מקסיקו אמר שהוא מקווה שקנדה תצורף להסכם בקרוב. "אנחנו מעוניינים לראות את קנדה שותפה להסכם. אני מניח שאתם הולכים להתחיל משא ומתן על הנקודות הרגישות בין שתי המדינות", אמר. לכך השיב הנשיא טראמפ כי ארה"ב "עוד לא התחילה משא ומתן עם קנדה. רצינו לעשות את מקסיקו קודם, ולראות מה אפשר לעשות".

הסכם הסחר החדש מחייב 75% משווי המכוניות המיוצרות בין שתי המדינות ייוצרו בארה"ב, זאת לעומת 62.5% כפי שנקבע במסגרת NAFTA. סעיף נוסף בהסכם דורש שלפחות 40% מהעבודה תיעשה על ידי עובדים ששכרם לא נמוך מ-16 דולר, שכר שנחשב גבוה מאד במקסיקו, ולכן אותם עובדים יהיו ככל הנראה אמריקאים.

עם זאת חשוב לציין כי על מנת להפוך את ההסכם אליו הגיעו הנשיא טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנייה נייטו למחייב, יהיה על הממשל לעבוד מהר. על פי החוק האמריקאי, על הנשיא להעביר לאישור הקונגרס כל הסכם סחר עליו הוא מעוניין לחתום 90 יום לפני מעמד החתימה הסופי בין המדינות. מאחר וכהונתו של נשיא מקסיקו מתקרבת לסיום, יהיה על הנשיא להעביר את ההסכם לאישור הקונגרס עד יום שישי הקרוב. באם לא יעשה זאת, יעבור ההסכם לאישורו של אנדרס מנואל לופס אוברדור, שיחליף את פנייה נייטו, שכלל לא ברור אם יחתום על ההסכם במתכונתו הנוכחית.

מאז תחילת המירוץ לנשיאות ב-2016 התבטא טראמפ נגד מדיניות הסחר החופשי, אותה הובילה ארה"ב בעשורים האחרונים. אחד הצעדים הראשונים בהם נקט בתור נשיא היה לבטל את השתתפותה של ארה"ב בהסכם הסחר החופשי "השותפות הטראנס-פסיפית" (TPP). מאז כניסתו לתפקיד פתח טראמפ במתקפה נגד הסכמי הסחר האמריקאים עם סין. בחודש שעבר החל טראמפ להטיל מכסים על ייבוא מוצרים סיניים, שגררו איום לתגובה סינית בדמות מכסים נגדיים. טראמפ גם דרש לפתוח מחדש NAFTA, אותו כינה "הסכם הסחר הגרוע בהיסטוריה".

מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיקו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).
מפגש פסגה של ארה"ב קנדה ומקסיקו בכנס 20 שנה לנפט"א – הסכם הסחר החופשי בין שלושת המדינות. (צילום: AP).

NAFTA, שנחתם על ידי הנשיא ביל קלינטון ב-1994, הביאה לעלייה גדולה בהיקף המסחר בין שלושת המדינות. המסחר של ארה"ב עם שכנותיה זינק מכ-300 מיליארד דולר ב-1993, ללמעלה מטריליון דולר היום. בנוסף, ההון האמריקאי המושקע במקסיקו עלה לכ-100 מיליארד דולרים. לפי אחת ההערכות בארה"ב, ההסכם שווה לכלכלה האמריקאית כמיליון דולר בדקה.

עם זאת, NAFTA זכה לביקורת רבה לאורך השנים. הטענה המרכזית של מתנגדיה, אותה חוזר ומדגיש טראמפ בהתייחסויותיו אליה, היא שההסכם מוריד את השכר של העובדים בארה"ב. ללא מכסים המגנים עליהם, נמצאים העובדים האמריקאים בתחרות ישירה עם עובדי מקסיקו. זאת מכיוון שבעלי ההון האמריקאים, המעוניינים למקסם רווחים, יכולים להעביר בקלות מפעלים מארה"ב, שם שכר העובדים גבוה, למקסיקו, בה שכר העובדים נמוך. כל זאת מבלי לשלם מחיר נוסף כשהמוצרים הסופיים ימכרו חזרה בארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!