דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בזק

ענקית במשבר / דו"ח הרבעון הראשון של בזק: מפטרת עובדים ועולה ברווחיות

העלייה הקלה ברווחים נרשמה למרות צניחת המניה בבורסה | במקביל טוענים עובדי פלאפון ובזק בינלאומי לנסיגה מההבנות איתם, והקפיאו את שיתוף הפעולה עם מאמציה של בזק לאחד את החברות

בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
בניין בזק בתל אביב (צילום: דבר)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

למרות ירידה של 4.4% בהכנסות 'בזק' ברבעון הראשון של 2019, החברה הצליחה להגדיל את הרווח הנקי שלה ב-15.4% – כך עולה מדו"חות הקבוצה שפורסמו היום (חמישי). לפי הדו"חות, הכנסות 'בזק' ברבעון הראשון הסתכמו בכ-2.26 מיליארד שקלים, אך הרווח הנקי של החברה הסתכם בכ-300 מיליון שקלים. העלייה ברווחיות קשורה להתייעלות בקבוצת בזק ובראשה הסכמי פרישת עובדים בבזק וב-YES. אפיק התייעלות נוסף קשור לסינרגיה בין החברות הבנות פלאפון, בזק ו-YES, הקשורה בשיתוף מידע ביניהן, הצעות שיווקיות משותפות כמו חבילת הטריפל של בזק בינלאומי, צמצום משמעותי במספר עובדי ההנהלה ורכש משותף.

בחודשים האחרונים נמצאת בזק בסכסוך עבודה עם עובדי החברות הבנות שלה בזק בינלאומי ופלאפון, שוועדיהן טוענים לנסיגה מסיכומים עימם לגבי תכנית הסינרגיה וההתייעלות בחברות הבנות, ואף הקפיאו את פעולות הסינרגיה בין החברות. אף שהעובדים לא פירטו את המחלוקות הספציפיות, הם הסבירו כי פעולות החברות יימשכו כסדרן ופעולות הסינרגיה יתחדשו כאשר ההנהלה תחדול מצעדים חד צדדיים. מקבוצת בזק נמסר אתמול (רביעי) כי "אנו נמצאים בתהליך שקוף והוגן מול נציגי העובדים על מנת להגיע להסכם הטוב ביותר לעובדים ולחברה".

הפגנת עובדי בזק בינלאומי (צילום: יח״צ).
הפגנת עובדי בזק בינלאומי (צילום: יח״צ).

סינרגיה או איחוד כל הקבוצה?

דו"חות הקבוצה לא ביטלו את נכס המס הנדחה בהיקף של 1.17 מיליארד שקלים המצוי בהפסדים הצבורים של חברת YES. מכיוון ש-YES איננה רווחית במיוחד, הדרך היחידה לנצלו, היא במידה וחברת YES תאוחד עם חברת בזק במהלך שנקרא "ביטול ההפרדה המבנית". בזק עתרה לבג"ץ בנושא זה, לאחר שטענה כי כל התנאים שהציב משרד התקשורת לביטול זה התמלאו מזמן. במשרד התקשורת לא אישרו את המהלך, לפחות באופן חלקי בשל פרשת בזק, שהפכה להיות גם תיק 4,000, בו לכאורה מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ושר התקשורת לשעבר בנימין נתניהו קידמו את המהלך באופן בלתי חוקי. הנהלת בזק סוברת כי המהלך מתבקש על בסיס התנאים שנמצאים במסמך המדיניות שפורסם במאי 2012, על ידי שר התקשורת דאז משה כחלון.

פעולת הסינרגיה בין החברות הבנות נולדה כתוצאה מהתמשכות ההליכים לבחינת המהלך ללא קבלת החלטה. התרחיש אותו בזק מבקשת לחולל – איחוד של כלל החברות בקבוצה – משתלם לה הרבה יותר בשל רווחי ההון הצפויים ממנו, אך גם מאפשר לעובדים עמדת מיקוח טובה יותר. מהלך של סינרגיה שלא כולל את חברת בזק קווי, הוא מהלך התייעלות שמחייב פיטורי עובדים עם תועלת כספית קטנה בהרבה, שעל בסיסו ניתן לפצות את העובדים הפורשים ולחזק את מעמד העובדים הקיימים. גם הנדל"ן בקבוצה מרוכז בעיקר בחברת בזק עצמה, ורווחי הון צפויים כתוצאה ממכירת נכסים לא יירשמו במאזני החברות הבנות, אלא רק בחברת האם בזק.

מבין חברות הבנות בזק בינלאומי שומרת על רווח נקי מתון של 25 מיליון שקלים, בדומה לרבעון המקביל בשנה שעברה. פלאפון ממשיכה להגדיל את מספר המנויים, אך סובלת מירידה בהכנסה הממוצעת ממנוי ונמצאת בהפסד תפעולי של כ-10 מיליון שקלים. YES סיימה את הרבעון בהפסד תפעולי של כ-60 מיליון שקלים, בעיקר בשל הפרשה לפרישת עובדים בעקבות ההסכם שהושג, מה שעדיין לא התרחש בבזק בינלאומי ובפלאפון. הוועדים בבזק, בבזק בינלאומי ובפלאפון מאוגדים בהסתדרות הכללית, ועל פי רוב מתואמים ביניהם, כאשר רמה מסויימת של תיאום קיימת גם עם ועד עובדי YES, המאוגד בהסתדרות הלאומית. עם זאת, להנהלת בזק יש מספר יתרונות במו"מ, ובראשם חשיפה מלאה למידע לגבי כל אחת מהחברות בקבוצה, וההידיינות היומיומית עם הרגולטורים ממשרד התקשורת.

מבנה השליטה בבזק (גרפיקה: אידאה)
מבנה השליטה בבזק (גרפיקה: אידאה)

מניית בזק צנחה אתמול ומזנקת הבוקר

לפי הערכות, התרסקות המניה אתמול נובעת מיציאת בזק ממדד MSCI ISRAEL, והכנסת מניית בנק דיסקונט במקומה. החילוף התרחש, בין השאר, בשל צניחת מניית בזק ביותר מ-60% בשלוש השנים האחרונות. סיבה אפשרית נוספת היא בהלת משקיעים בעקבות שמועות על מחיקת נכס המס הנדחה. למרות שהדו"ח לא מחק את נכס המס, היכולת להמשיך להחזיק בו כאשר המדינה הולכת לבחירות ולא צפוי מינוי של שר תקשורת חדש בחודשים הקרובים, תהפוך ליותר מסובכת. הבוקר עולה מניית בזק בשיעור של קרוב ל-5%, אולי כתיקון לירידות מאתמול, ובעקבות הדו"ח הכספי האופטימי באופן יחסי.

החלטות דירקטוריון בזק, כאשר היה בשליטתו של שאול אלוביץ', הכוללות את עסקת בזק-YES, בה שילמה בזק כמיליארד שקלים בסך הכל ועוד מאות מליוני שקלים לרשות המסים, נראות היום כמקור צרותיה הפיננסיות של הקבוצה. עם זאת, הקושי היסודי והמכריע של בזק אינו המצב הפיננסי הנתון, אלא מדיניות משרד התקשורת, אשר מכביד את ידו על בזק בצורה עקבית ועמוקה מול שאר חברות התקשורת, ללא תועלת ברורה לציבור ממדיניות זו. במשרד התקשורת מצהירים בעקביות כי מדיניותם נודעה "לשמור על התחרות", אבל בפועל היא שומרת על המתחרות ומגבילה מאוד את התחרות, וכן מעכבת את ההתקדמות הטכנולוגית בקצבי הגלישה, גם בטכנולוגיה הקווית וגם בגלישה סלולרית.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!