דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דואר ישראל

מלחמת החבילות / עתירה של חברות המשלוח הבינלאומי מסכנת את הסכם הדואר עם אמזון

לפי העתירה, המדינה מעניקה תנאים עודפים לדואר ישראל על-פני החברות האחרות ובכך מסבה להן נזק רב | אם תתקבל העתירה, עלול לעמוד בסכנה ההסכם שנחתם בין דואר ישראל לבין ענקית הקניות האינטרנטית אמזון

חבילות אמזון מחכות למשלוח (צילום: AP Photo/Ben Margot, File)
חבילות אמזון מחכות למשלוח (צילום: AP Photo/Ben Margot, File)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

עתירה לבג"ץ הוגשה אתמול (רביעי) נגד דואר ישראל, מנהל המכס ברשות המסים, שר האוצר ושר התקשורת בגין אפלייה בלתי חוקית לכאורה לטובת דואר ישראל, שפטרה את הדואר מחובות רגולטוריות יקרות המוטלות על כל חברות המשלוחים והבלדרות העסקיות. העתירה מבקשת למנוע את האפליה וכן לחשוף את ההסכם בין רשות המסים לדואר ישראל. אם תתקבל, היא עלולה לסכן את ההסכם של חברת דואר ישראל עם ענקית המסחר אמזון, וכן להדק את אכיפת תשלומי המסים על חבילות.

ידוע כי משלוחים מחו"ל דרך חברת דואר ישראל הינם על-פי רוב זולים יותר מאשר דרך חברות המשלוח העסקיות, שמחויבות להצהיר על תוכנה ועלותה של כל חבילה, חובה ממנה דואר ישראל פטורה, והיא מסתפקת בבדיקות מדגמיות. בכך, משלוח דרך דואר ישראל מקטין את הסיכוי לדרישת תשלומי מס בגין החבילה. כעת, יתרון זה יעמוד לבחינה משפטית בבג"ץ.

מרכז המיון והחלוקה של דואר ישראל בתל אביב (נעם אלקלעי)
מרכז המיון והחלוקה של דואר ישראל בתל אביב (נעם אלקלעי)

על-פי העתירה שהגישו עו"ד שמואל גרוסמן, עו"ד רועי גלעד ועו"ד שלומי לויה, בשם ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים עם איגוד לשכות המסחר וחברת געש וורלד ווייד, דואר ישראל נהנית מפטור בלתי חוקי מכל אותן חובות שמוטלות על חברות עסקיות והוא מעניק לה יתרון מסחרי עצום, למשל בדמות ההעדפה של ענקית המסחר אמזון להיקשר בהסכם הפצה בלעדי עם דואר ישראל.

עוד טוענות העותרות, כי הפעילות של דואר ישראל בתחום הפצת חבילות ובהן יבוא מוצרים הנרכשים בחו"ל חורגת מרשיונה למסור "דברי דואר", ופולשת לתחום העיסוק שלהן.

לפי הודעה לעיתונות מטעם העותרים "אין למנהל המכס סמכות להעניק הקלות רגולטוריות אלו לחברת דואר ישראל והדברים חמורים שבעתיים עת יד אחת של הריבון (מינהל המכס – א.ר) מעניקה יתרון ליד אחרת של המדינה (הדואר, חברה ממשלתית) ויוצרת תנאי תחרות לא הוגנים מול המגזר העסקי. כידוע, אור השמש הוא המחטא הטוב ביותר, אבל מינהל המכס מסרב לחשוף את ההסכם שנחתם מול חברת דואר ישראל למרות שלשכת המסחר פנתה למינהל המכס בצורה רשמית על פי חוק חופש המידע".

תמצית העתירה מתמצה בטענה כי מדינת ישראל, באמצעות מינהל המכס יצרה לחברת דואר ישראל שבבעלות המדינה "מסלול ירוק", בלתי חוקי, ביבוא, הפוטר את חברת הדואר מכל דרישה או בדיקה ממשיים, הנדרשים ונאכפים על כל העוסקים ביבוא שאינם חברת דואר ישראל. המדינה מודה בקיומו של הסכם בינה לבין חברת דואר ישראל, אך מסרבת לדרישת לשכת המסחר לחשוף אותו. העותרות דורשות משר האוצר, מנהל המכס ברשות המסים ושר התקשורת אכיפה שוויונית של הדרישות החוקיות ביבוא, על כל העוסקים ביבוא, לרבות חברת הדואר.

מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל בתל אביב (נעם אלקלעי)
מרכז המיון והחלוקה העירוני של דואר ישראל בתל אביב (נעם אלקלעי)

מנוף ההצלה של דואר ישראל בסיכון

רמת השירות של דואר ישראל סופגת ביקורת לעתים רבות, כאשר חלק מהותי מפעילותו בתחום חלוקת החבילות והפעלת סוכנויות דואר שלמות מתבצע באמצעות מיקור חוץ. אילוצי מיקור החוץ פוגעים בפרישת הסניפים, וכן המעבר הגובר לדואר אלקטרוני פוגע במי שעדיין זקוק לשירות של דואר רגיל, דרך צמצום מספרי תיבות מסירת הדואר והיקף האיסוף. במסגרת רפורמות שונות, הדואר אינו רשות ממשלתית, אלא חברה בע"מ, שאמורה לפעול למטרות רווח, גם על חשבון רמת השירות לציבור. מחירי הדואר נמצאים תחת פיקוח, ואילו הענף הרווחי של דואר מסחרי כמותי נפתח לתחרות ושיבש את המודל העסקי של הדואר. בגוש דן – חברות עסקיות עוסקות בחלוקת דואר, במחירים נמוכים, ואילו בפריפריה דואר ישראל נושא בפעילות, גם כאשר איננה רווחית במיוחד או אפילו הפסדית.

דו"ח מיוחד של מבקר המדינה מתחילת השנה מצא את שירות הדואר כסובל מכשלים רבים ואת הפיקוח של משרד התקשורת כלקוי, כאשר הרפורמות השונות לא הצליחו לשפר את מצבו.

החלטות להפרטה חלקית של הדואר כבר עברו בוועדת שרים ובוועדת הכספים, בתקווה כי כניסת משקיע פרטי תהפוך את הדואר ליעיל יותר.

ציר זמן דואר ישראל (מתוך דו"ח מבקר המדינה)
ציר זמן דואר ישראל (מתוך דו"ח מבקר המדינה)

ענף בודד הנמצא בצמיחה בדואר הוא משלוחי החבילות, אשר הובילה את הדואר להקים מרכזים לוגיסטיים חדשים, בנסיון לשפר את השירות.

לאחרונה, חתמה דואר ישראל על הסכם הפצה בלעדי עם ענקית המסחר אמזון, שצפוי לשאת נפח חבילות גדול והוא כנראה האיץ את מהלך הגשת העתירה לבג"ץ, בדרישה ליצור שוויוניות בין חברות המשלוחים לדואר ישראל. על פי העתירה, לא סביר שאמזון הייתה חותמת על הסכם הפצה בלעדי, ללא היתרונות שדואר ישראל מקבלת מהרגולטורים.

המדינה דחקה את הדואר לפינה

בעוד המדינה אישרה לחבורת מסחריות "לפלוש" לתחום חלוקת הדואר הכמותי – תחום פעילות שעדיין רווחי, היא הותירה לדואר הקלות רגולטוריות בתחום חלוקת משלוחים מחו"ל, בשונה מחברות עסקיות, המחוייבות להצהיר על התוכן והשווי של כל חבילה, ובמידת הצורך לגבות תשלום נוסף בגין מכס או בגין היתר מיחידת הפיקוח הרלוונטית בממשלה. פעילות זו, מכונה ע"י חברות המשלוחים, "פלישה" לתחומן, אשר חורגת מהמנדט של דואר ישראל לחלק דואר, כהגדרתו בחוק.

מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)
מיון חבילות (צילום: יח"צ דואר ישראל)

אם תתקבל העתירה, הרי שמנוף הצמיחה המרכזי של הדואר, עלול להתחסל, ולהותיר את החברה מוכה מכל הכיוונים – גם בתחום הדואר, וגם בתחום משלוחי החבילות מחו"ל, מה שעלול להכשיל את תכנית ההבראה של החברה.

השילוב בין טענות העתירה לגבי האפליה לטובת הדואר, לבין כוונות המדינה להפריט את דואר ישראל ולהפעילו למען רווח, כל זאת תוך דרישה לרמת שירות נאותה לציבור, יוצרת מצב בלתי אפשרי של דרישות שאי אפשר לגשר ביניהן. במקום לטפל בשירות הדואר עצמו, ולהפעילו ברמת שירות מתקבלת על הדעת תחת אילוצים סבירים, המדינה "זרקה לו סוכריה" – תנאים מועדפים על חשבון חברות משלוחים מסחריות, בחלוקת חבילות מחו"ל. מהסדר זה נהנו גם האזרחים, אשר היו יכולים לחמוק באופן חוקי מחלק גדול מתשלומי מע"מ ומכס על חבילות רבות, וכן הימנעות מבדיקות קפדניות של החבילות שנבדקות רק מדגמית.

מדואר ישראל נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה בחברתנו. כשתתקבל נלמד אותה ונגיב בהתאם בערכאות המשפטיות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!