דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

קליפורניה בוערת / שלושה אנשים נספו בשריפות שמשתוללות בקליפורניה

מאמצע אוגוסט נהרגו מהשרפות במדינה 11 בני אדם, ונשרפו 3,600 מבנים | מתחילת השנה נשרפו כ-1,000 קמ"ר של יערות | החזאים צופים כי הקלה במזג האוויר מתקרבת שתעזור לכבאים לצמצם את הלהבות

השריפות בקליפורניה, ספטמבר 2020. (צילום: AP Photo/Noah Berger)
השריפות בקליפורניה, ספטמבר 2020. (צילום: AP Photo/Noah Berger)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

שלושה אנשים נהרגו בשרפת יער באורוויל קליפורניה. השריפה שמשתוללת תחת רוח חזקה אילצה אלפי אנשים להתפנות מבתיהם, תוך שהיא זורעת נתיב הרס של 40 ק"מ בהרים ובגבעות. מתחילת השנה נשרפו בקליפרוניה קרוב ל-1,000 קמ"ר, כלומר כ-9% משטחה של מדינת ישראל.

"הקהילה שלנו נמחקה, כולם פונו", מתארת הולי בראון ל-USA TODAY, "יכולנו לשמוע את העצים מתפצחים כשהזוהר האדום עלה מעל הגבעה". הולי, שפונתה מהחווה שלה באזור טולהאוס, מצאה מקלט בכנסיה יחד עם אמה, אחיה וארבעת כלביהם.

השריפה באורוויל איימה גם על העיירה פרדייז, שנחרבה רק לפני שנתיים בשריפה הקטלנית ביותר בהיסטוריה במדינה. אזרחים נסערים ניסו להימלט מהעיירה וגרמו לפקקי תנועה גדולים.

השריפות בקליפורניה (צילום: AP Photo/Noah Berger)
השריפות בקליפורניה (צילום: AP Photo/Noah Berger)

יותר שריפות מאי פעם

עונת השריפות החלה השנה בסוף יולי, עם שריפה שכונתה "אפל פייר". לפי סוכנות AP, מאז אמצע אוגוסט, השריפות בקליפורניה הרגו 11 אנשים, השמידו יותר מ-3,600 מבנים, שרפו עצי סקוויה (REDWOODS) עתיקים וכפו פינוי קהילות סמוכות לחוף, במחוז ויין ולאורך הרי סיירה נבאדה.

לפחות 24 שריפות פעילות כעת (חמישי) בקליפורניה, שלוש מהן ברשימת חמש השריפות הגדולות ביותר שאירעו במדינה. שריפות יער אחרות פיחמו שטחים ניכרים במדינה, תוך כדי תנאי יובש קיצוני ורוחות הנושבות במהירות 72 קמ"ש.

החזאים צופים כי הקלה במזג האוויר מתקרבת ותוכל לעזור לכבאים, שנכשלו עד כה לצמצם את הלהבות.

דניאל סויין, מדען אקלים מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, העריך כי השריפה השמידה לפחות 1,036 קמ"ר ב-24 שעות.

חברת החשמל PG&E שוב יזמה הפסקות חשמל, כדי לבצע בדיקות ברשת. כ-3,000 עובדים נפרסו ביום רביעים לבדקו קווי מתח, לפני שהושב החשמל ל-167,000 לקוחות. החברה גרמה לעלטה נרחבת בשנה שעברה, מסיבות דומות.

במדינה פעילים כי 14,000 כבאים, שעברו השנה תגבור משמעותי, אך שטח השריפות גדול פי 7.5 מהממוצע ב-5 השנים האחרונות, והצלחתם בדיכוי השריפות עד כה היא זניחה.

רשת החשמל ומגורי אדם בקרבת יערות הגבירו את הסיכון לשרפות גדולות

שרפות יער בקליפורניה הן תופעת טבע מוכרת, מוגבלת בהיקפה, שטבועים בה מנגנוני ריסון – השרפה מכלה צמחיה נמוכה ויוצרת "שטח מת" בין עצים גדולים ועמידים יותר. כריתה מסיבית של עצים גדולים ע"י האדם ב-200 שנים האחרונות גרמו לשינוי הרכב העצים ביערות לעצים נמוכים יותר וצפופים יותר, באופן שהקשה על השרפות להיכבות מעצמן. פריסת רשת החשמל ומגורי אדם בקרבת יערות מהסוג החדש הגבירו גם הם את הסיכון לשרפות גדולות יותר.

הההצלחה במניעת שריפות גדולות במאה האחרונה, גרמה להתעבות היערות והשיחים עד מאוד. מנגד, השפעת שינוי האקלים גורמת להתחממות, יובש, מוות המוני של עצים, מחטים ועלים והתייבשות שיחים, כך שהם הופכים ל'דלק' נפיץ הרבה יותר כאשר יש שריפה. אפקט נוסף הוא החרפה של סופות ברקים, שגרמו גם הן להצתת שריפות.

בקליפורניה מכים כעת על חטא, שלא עשו די על מנת לדלל ביוזמתם את היערות, כפי שנהגו לעשות הילידים האמריקאים, בטרם התיישבות האירופאים ביבשת.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!