דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בחירות בארה״ב / הסתיימה ההצבעה ברחבי ארה"ב: החלה ספירת הקולות שתיקח עוד ימים

מטה ביידן: "זה ברור שאנחנו מנצחים" | טראמפ: "לנצח זה קל, להפסיד לא, בטח לא בשבילי" | מספר המצביעים לפני הבחירות שובר שיאים - 100 מיליון כבר הצביעו

  • טראמפ מבקר במטה שלו ביום הבחירות. (צילום:AP Photo/Alex Brandon)
    טראמפ מבקר במטה שלו ביום הבחירות. (צילום:AP Photo/Alex Brandon)
  • בחירות לנשיאות בארה״ב (צילום: AP Photo/Jessica Hill)
    בחירות לנשיאות בארה״ב (צילום: AP Photo/Jessica Hill)
  • ביידן ביציאה מבית אמו ביום הבחירות (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
    ביידן ביציאה מבית אמו ביום הבחירות (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
  • מצביעה בבחירות בניו יורק, ארה"ב. (צילום: מצביעה בבחירות בניו יורק, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
    מצביעה בבחירות בניו יורק, ארה"ב. (צילום: מצביעה בבחירות בניו יורק, ארה"ב. (צילום: AP Photo/Mary Altaffer)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשיאה: הקלפיות ב-50 המדינות נפתחו, ועל פי הערכות אחוזי ההצבעה בה יהיו הגבוהים ביותר בעשורים האחרונים.  בגלל שיעור גבוה של הצבעות בדואר יש סיכוי נמוך שהלילה יסתיים עם מנצח סופי, אבל ניתן אולי יהיה להעריך מי מהשניים צפוי לזכות.

המדריך לבחירות בארה"ב ומתי יהיו התוצאות הסופיות?
איך השתנו הסקרים מאז מערכת הבחירות הקודמת והאם כדאי להאמין להם הפעם
ארבע שנים אחרי: מה קרה להבטחות של טראמפ למדינות חגורת החלודה?
צריכים חבילת סיוע, חוששים ממיסים: וול סטריט רוצה שביידן ינצח, אבל בפער קטן

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

הנשיא טראמפ טען להונאת בחירות, רפובליקאים מסתייגים מאמירותיו

סגן הנשיא פנס קרא לספירת כל הקולות החוקיים וסנטורים נוספים נמנעו מלתמוך באמירותיו של הנשיא, שלא לווו בהצגת הוכחות.

נסגרו הקלפיות הראשונות במדינות המזרח: קנטאקי עם טראמפ, מוקדם לקבוע תוצאות ביתר המדינות

עם סגירת הקלפיות בוורמונט, וירג'יניה, חלק מפלורידה, קנטאקי, ג'ורגיה, דרום קרוליינה החלו להתפרסם מדגמים ראשונים שבבחירות הנוכחיות איבדו ממשמעותם בשל ההצבעה המוקדמת רחבת ההיקף.

בכל זאת מסמן בינתיים טראמפ מוביל בקנטאקי ויגרוף ככל הנראה את 11 האלקטורים שלה.

תוצאות ראשונות ממדינות מפתח יתחילו להגיע ב-2:00 בלילה

תוצאות ראשונות מג'ורג'יה ופלורידה יתחילו להגיע באיזור השעה 2:00 בלילה שעון ישראל.

ב-1:00 בלילה יתחילו להגיע תוצאות מקנטקי ואינדיאנה, בהן צפוי טראמפ לנצח.

CNN: רוב המצביעים אמרו שהקורונה חשובה להם יותר מהכלכלה

לפי סקר היציאה של רשת ה-CNN, כ-52% מהמצביעים אמרו שהקורונה חשובה להם יותר מהכלכלה בהחלטה על מה להצביע. לפי סקרי היציאה ביידן מוביל, אך הרלוונטיות שלהם בשנה זו נחשבת נמוכה.

ביידן על התוצאות: "אם אהיה על מה לדבר הלילה, אדבר. אם לא, נחכה לסוף הספירה"

המועמד הדמוקרטי אמר שהוא לא רוצה לעשות תחזיות לגבי התוצאות והוסיף: "יש כל כך הרבה מדינות במשחק עכשיו, יש מרוצים פתוחים בטקסס, ג'ורג'יה, פלורידה".

ביידן ששב לביתו בדלוור אמר לכתבים: "אנחנו נשיב הגינות לבית הלבן".

מטה ביידן מפגין ביטחון: "זה ברור שאנחנו מנצחים"

מנהל הקמפיין ג'ין אומאלי דילון אמר שהם "בטוחים" לגבי המסלול שלהם לניצחון ויודעים להעריך מה יהיו התוצאות. מטה הקמפיין נשאר בעמדתו שהניצחון שלהם יוכרז כבר במהלך הלילה. הם הגישו במהלך השיחה מספר פעמים כי הם אינם חייבים את פנסילבניה ופלורידה כדי לנצח, וכי יש להם דרכים אחרות להגיע למספר האלקטורים הדרוש.

לדבריהם לא נרשמו בעיות משמעותיות בהצבעה עד כה.

פרויקט 'ווטו לטינו': מספר המצביעים ממוצא לטיני שובר שיאים

8.6 מיליון לטיניים כבר הצביעו, כך לפי "ווטו לטינו" שנועד לעודד מצביעים לטינים צעירים להשתתף בבחירות.

על פי הנתונים 1.7 מיליון מצביעים צעירים ממוצא לטיני הצביעו בבחירות המקודמות, עליה של 313% בהשוואה להצבעה המוקדמת בבחירות הקודמות. הקבוצה רשמה 601 אלף מצביעים לבחירות, רובם בגילאי 18 עד 39.

ראש העיר ניו יורק: "אנחנו מוכנים להפגנות, אבל בינתיים לא מתוכננות כאלה"

משטרת ניו יורק ערוכה להגיב להפגנות והמליצה לחנויות מקומיות לאבטח פריטים שנמצאים בחזית חלונות הראווה שלהם ליתר ביטחון, אמר ראש העיר ביל דה בלסיו.

"אנחנו לא רואים הפגנות גדולות מתוכננות נכון לעכשיו" הוא אמר לתחנת רדיו מקומית, ועודד אנשים להפגין בצורה רגועה במידה ויש להם חששות בנוגע להתנהלות הבחירות.

כמה מהעסקים בניו יורק חסמו את חלונות הראווה שלהם מחשש להתפרעויות אלימות, אך ראש העיר הבהיר כי העיר לא המליצה לאף אחד לעשות זאת.

בקונטיקט הצביעו עד הצהריים שיעור דומה לסך המצביעים בבחירות הקודמות

בדרך לשבירת שיאי ההצבעה? מזכירת מדינת קונטיקט אמר כי עד הצהריים הצביעו בערך 75% מהמצביעים הרשומים עד לצהריים, שיעור דומה לסך המצביעים בשנה שעברה.

"אני חושבת שזה נהדר" היא הוסיפה, "אני יכולה לזרוק לפח את כל הנאומים שעשיתי בעבר על האפאטיות של הבוחרים".

טראמפ: "לנצח זה קל. להפסיד זה אף פעם לא קל, בטח לא בשבילי"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ממשיך לשדר ביטחון: במפגש עם עיתונאים ופעילים במטה הבחירות שלו אמר הנשיא "אני חושב שהולך להיות להיות לנו ערב נהדר, אבל זה פוליטיקה ובחירות אז אי אפשר לדעת".

טראמפ אמר כי הקמפיין הולך טוב בפלורידה, אריזונה וטקסס. הוא ציין את החשיבות של ניצחון בפנסיבלניה.

"לנצח זה קל. להפסיד זה אף פעם לא קל", הוא אמר. "בטח לא בשבילי".

ג'ו ביידן ביקר בבית בו גדל בפנסיבלניה: "טוב להיות בבית!"

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן ביקר בבית ילדותו בסקרנטון פנסילבניה, אחת ממדינות המפתח במירוץ לנשיאות. ביידן הגיע לבית הדו קומתי הקטן שם קיבלו את פניו 100 תומכים, אותם בירך: "טוב להיות בבית!"

פנסילבניה היא מדינת מפתח בעבור ביידן, כשעל פי התחזיות אם ינצח את טראמפ במאבק עליה נצחונו בבחירות כמעט מובטח.

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בביקור בבית ילדותו בפנסיבלניה ביום הבחירות (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן בביקור בבית ילדותו בפנסיבלניה ביום הבחירות (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

המחלקה לביטחון המולדת: עד כה, לא אותרו בעיות משמעותיות בתהליך הבחירות

מרכז הפיקוח הפדרלי על יום הבחירות הודיע כי לא אותרו בעיות משמעותיות בהליך עד כה, אך קרא לציבור לשמור על ערנות ולהיאזר בסבלנות.

כריסטופר קרבס, ראש הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות במחלקה לביטחון המולדת, כי היו כמה אינדיקציות מוקדמות על הפרעות במערכת", אך לא הרחיב בנושא. הוא הוסיף כי יש לו "ביטחון מלא שההצבעה בטוחה ושספירת הקולות והתוצאות יהיו בטוחות".

על פי קרבס, גורמים בממשל הפדרלי ראו ניסיונות של גורמים זרים "להתערב בבחירות 2020". אך אמר כי הממשל "טיפל באיומים האלה במהירות ובאופן מלא".

טראמפ: "יש לי סיכוי טוב מאוד לנצח"

בראיון לרשת 'פוקס ניוז', אמר הנשיא כי יכריז על עצמו כמנצח רק "כשיושג ניצחון". דבריו באו על רקע חששות שעלו בימים האחרונים כי טראמפ יכריז על ניצחון לפני ספירת כל הקולות.

לדברי טראמפ, אין לו סיבה "לשחק משחקים", כי הוא חושב יש לו "סיכוי טוב מאוד לנצח".

טראמפ: גודל הקהל בעצרות שלי הוא הסקר האולטימטיבי

נשיא ארה"ב אמר בראיון לרשת 'פוקס ניוז' כי הוא מאמין שהקהל הרב שהגיע לעצרות שערך בימים האחרונים יתורגם לניצחון נוסף בקלפי.עוד הוסיף כי יעביר את יום הבחירות בשיחות טלפון עם תומכים שהיו נאמנים אליו, וכי הוא יבקר במטה הבחירות שלו כדי להודות לצוות העובדים.

החל יום הבחירות בארה"ב: נפתחו הקלפיות במדינת ורמונט

מדינת ורמונט, הממוקמת בחוף המזרחי והשעה בה 5:00, היא המדינה הראשונה לפתוח את הקלפיות במסגרת יום הבחירות לנשיאות ארצות הברית. ורמונט, על שלושת האלקטורים שלה, נוטה לבחור במועמד הדמוקרטי ובסקרים האחרונים ג'ו ביידן אכן מוביל בה בפער ניכר.

99.6 מיליון אמריקאים הצביעו לפני יום הבחירות

מדובר במספר שיא מצביעים מוקדם בכל הזמנים. מתוך המצביעים: 35 מיליון הצביעו בקלפי להצבעה מוקדמות ו-64 מיליון הצביעו בדואר.

העיירה הקטנטנה דיקסביל היא הראשונה להכריז על התוצאות: 5 מצביעים לביידן

חמשת המצביעים בעיירה בניו המפשייר הצביעו בחצות עם תחילתו הרשמית של יום הבחירות, וזאת לפי מסורת שהתפתחה במקום. הקולות נספרו במקום וביידן זכה כאמור, לנצחון סמלי ראשון.

יום אחרון של קמפיין

שני המועמדים ניצלו את היממה האחרונה לפני הבחירות לביקורים במדינות המפתח באזור המערב התיכון שצפויות להכריע את הבחירות. על פי דיווחים טראמפ אמר כי בכוונתו להכריז על ניצחון במהלך הלילה אם יוביל בתוצאות החלקיות. בתגובה אמר ביידן כי "טראמפ לא הולך לגנוב את הבחירות".

דונלד טראמפ, מייק פנס, ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרות רגע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. (צילומים: AP Photo/Jose Juarez/Matt York/Andrew Harnik/LM Otero)
דונלד טראמפ, מייק פנס, ג'ו ביידן וקמלה האריס בעצרות רגע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. (צילומים: AP Photo/Jose Juarez/Matt York/Andrew Harnik/LM Otero)

על פי בדיקה של מכון בלתי מפלגתי הסכום הכולל של ההוצאה על הבחירות שובר שיאים ועומד על 14 מיליארד דולר. סכום זה כולל את ההוצאות שעשו המתמודדים לסנאט ולבית הנבחרים וגופים נוספים שהפעילו קמפיינים.

ההצבעה שוברת שיאים

עוד לפני פתיחת הקלפיות הגיע מספר הבוחרים ל-100 מיליון, מה שהופך אותן ככל הנראה לבחירות הראשונות אי פעם בהן יותר אנשים הצביעו מראש. בטקסס הצביעו עד כה יותר מצביעים מאשר בכל הבחירות של 2016, וכך גם במדינות מונטנה וושינגטון. מספר הבוחרים עד כה הוא 76.1% מהמצביעים ב-2008.

ביידן מוביל בסקרים, אבל כולם זוכרים את 2016

על פי הסקרים הלאומיים מוביל ביידן ב-10% בממוצע, שיעור גבוה משמעותית מזה שהראו הסקרים בפעם האחרונה. עם זאת, במדינות המתנדנדות המרוץ צמוד בהרבה: בפנסילבניה, שרבים צופים שתהיה המדינה שתכריע את הבחירות, עומדת ההובלה של ביידן על כ-5%, פער שאינו רחוק מטעות דגימה נורמלית. בפלורידה הפער עומד על כ-2% בלבד. מדינות נוספות שצפויות להכריע את הכף הן ג'ורג'יה, צפון קרוליינה, אריזונה, מישיגן, וויסקונסן ונבאדה, רבות באיזור המערב התיכון.

הקרב על הסנאט גורלי לא פחות

במקביל לבחירות לנשיאות יבחרו האמריקנים שליש מנציגיהם לסנאט ואת כל נציגיהם לבית הנבחרים. על פי הערכות הדמוקרטים ישמרו על רוב בבית הנבחרים, והשאלה הגדולה היא אם יצליחו לזכות לרוב גם בסנאט.

נכון לעכשיו מחזיקים הרפובליקנים ברוב של 53 נציגים לעומת 45 דמוקרטים ו-2 עצמאיים, אבל הם עומדים בפני אתגר משמעותי: 23 מהמושבים שעומדים לבחירה מחדש הם של מועמדים רפובליקנים, לעומת 12 בלבד של דמוקרטים.

לבחירות בסנאט חשיבות מכרעת: אם יזכו הדמוקרטים בנשיאות ובשליטה בקונגרס כולו, תפתח בפני ביידן והמפלגה הדמוקרטית לשינויים מרחיקי לכת בחוקי המשחק של החברה האמריקנית. אם טראמפ יזכה בניצחון אך הקונגרס יהיה כחול, הוא יהיה מוגבל מאד בצעדים שיוכל לבצע.

בנוסף לבחירות לסנאט ולבית הנבחרים יבחרו אזרחי ארה"ב נציגים למגוון תפקידים נוספים ברמת המדינה, ובחלק מהמדינות יצביעו גם במשאלי עם מחייבים בנושאים כמו לגלזיציה, מסים, זכויות הצבעה ועוד.

החשש: כאוס והיעדר תוצאות

לרוב בליל הבחירות כבר מכריזות רשתות הטלוויזיה בארה"ב על מנצח,אך בגלל שיעור ההצבעה המוקדמת צפויות התוצאות להתבהר רק בימים הקרובים. ליל הבחירות צפוי להיות מותח במיוחד, כשהנשיא טראמפ סירב להבהיר את מידת המחוייבות שלו לתוצאה הסופית, ותקף כמה פעמים את ההחלטה לחכות לתוצאות כמה ימים.

התסריט ממנו חוששים רבים הוא היעדר תוצאה ברורה, שיתגלגל למאבק משפטי ממושך בניסיון לפסול קלפיות או להשפיע על התוצאה. במקרה זה עלולות תוצאות הבחירות להתעכב, ואף להגיע לפתחו של בית המשפט העליון.

אמריקאים רבים חוששים מאלימות עם תחילת ספירת הקולות. לפי סקר שנערך במישיגן 72% מהמצביעים חוששים מאלימות אחרי יום הבחירות. במרכזי ערים החלו חלק מבעלי החנויות לאטום את פתח החנות שלהם, מחשש לאלימות וביזה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!