דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אמריקה סוערת

אמריקה סוערת / אמזון תסיר את פרלר מאחסון הענן שלה, הרשת החברתית תושבת לשבוע לפחות

ההחלטה התקבלה, לטענת אמזון, בעקבות אי הסרת מסרי הסתה לאלימות ברשת החברתית, ובאה אחרי החלטות אפל וגוגל להסיר מחנויותיהן את אפליקציית פרלר | הרשת החברתית היא מעוז של תומכי טראמפ

אפליקציית Parler (צילום: Ascannio / Shutterstock.com)
אפליקציית Parler (צילום: Ascannio / Shutterstock.com)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ענקית האינטרנט אמזון הודיע כי תבטל את שירות אחסון של רשת פרלר הערב (ראשון) סמוך לחצות (שני, 10:00 שעון ישראל). לפי האתר  BuzzFeed, בהודעת הדואר האלקטרוני ששלחה אמזון לפרלר צוין כי: "המנכ"ל שלכם הצהיר באופן ציבורי שאינו חש בשום אחריות על הפרסומים האלימים, כמו גם הפלטפורמה עצמה". השבתת שירותי אחסון האתרים של אמזון תגרום בודאות להשבתה זמנית של הרשת, למשך כשבוע לפחות אם לא יותר.

אמזון לא הסתפקה בהצהרת הרשת על כוונה להנהיג מדיניות אקטיבית יותר למניעת תכנים אלימים, כל זאת על בסיס גולשים מתנדבים כפוסקים. "לדעתנו תכנית זו לזיהוי מהיר של תכנים אלימים והסרתם על ידי מתנדבים לא תעבוד לאור הגידול המהיר בפוסטים אלימים", כתבה החברה, "עדות נוספת לכך היא העובדה שעדיין לא הסרתם את רוב התוכן ששלחנו לכם. לאור האירוע המצער שהתרחש בוושינגון הבירה בשבוע שעבר, יש סיכון רציני שסוגי תוכן אלו ימשיכו להסית לאלימות". הודעת אמזון אף ציינה דוגמאות לקריאות לרצח שמופיעות בפרלר. בכך, אמזון מוותרת על הכנסות של כ-300 אלף דולר בחודש מלקוח בודד.

ג'ון מייטס, מנכ"ל פרלר, הודיע ברשת עצמה כי "נעשה מאמץ לעבור לספק חדש באופן מיידי, כאשר רבים מתחרים על האירוח שלנו. עם זאת, אמזון, גוגל ואפל עשו זאת בכוונה מתואמת בידיעה שהאופציות שלנו יהיו מוגבלות ובידיעה שבכך יגרמו לנזק המירבי בשעה שהנשיא טראמפ נחסם אצל ענקיות הטכנולוגיה".

"מדובר במתקפה מתואמת על ידי ענקיות הטכנולוגיה להרוג את התחרות בשוק", הוסיף, "הצלחנו יותר מיד ומהר מדי. ניתן לצפות שהמלחמה נגד תחרות וחופש הביטוי תמשיך, אך מוקדם להספיד אותנו".

הרשת שמספקת מקלט בטוח לימין הקיצוני, לגזענים ולנאצים

רשת פרלר החלה לצבור פופולריות רבה בחודשים האחרונים, בעיקר כמקום ביטוי בעבור גולשים בעלי נטיות ימניות, וביניהם גם תומכים מושבעים של הנשיא דונלד טראמפ. מכיוון שמנגנוני הסרת תכנים לא חוקיים ברשת הינם באחריות גולשים מתנדבים, פרלר אפשרה למגוון רב של תכנים מסיתים, מפורשים ומרומזים, להתפרסם ללא הפרעה. לפי האינדיפנדנט, גולשים שנחסמו ברשתות אחרות בשל תמיכה מפורשת בגזענות ונאציזם מצאו בפרלר "מרחב בטוח" מצנזורה וחסימה.

חלק מהפורעים בגבעת הקפיטול פרסמו בפרלר הודעות המתפארות ב"ניצחון". אחרים משתמשים בתגית "1776", כקוד להפיכה שלטונית שתכונן "יום עצמאות" חדש לארצות הברית, במקום ה-4 ביולי 1776.

במקביל, הרשת מארחת גם דמויות בולטות בימין האמריקאי שנחשבות למתונות יותר. כך למשל, הפרשן הימני דן בונגינו, בעל 2.6 מליון עוקבים בטוויטר הודיע לפני יומיים כי הוא מסיים את נוכחותו בטוויטר בשל היותה "אנטי-אמריקאית". בונגינו הודיע על הצטרפותו לפרלר, שכבר בחודש יוני האחרון הודיע כי ייכנס לשותפות בבעלות עליה.

https://twitter.com/dbongino/status/1347511086824747011

בפוסט ברשת פרלר הזהיר בונגינו את מי שחוגג כעת כי "רודני הטכנולוגיה יסמנו אתכם כמטרה הבאה. זה רק עניין של זמן".

בינתיים, לבונגינו, כמו גם לנשיא טראמפ, יש גם חשבונות פעיל ברשת טלגרם, שבשלב זה לא נמצאים תחת איום. טלגרם, הכוללת גם מסרים מיידיים כמו וואטסאפ וגם ערוצים פתוחים דוגמת פייסבוק וטוויטר, לא מופעלת על ידי אחת מענקיות הטכנולוגיה מארצות הברית.

הרשת נוסדה על ידי האחים הרוסים פאבל וניקולאי דורוב, מייסדי המתחרה הרוסית של פייסבוק VKontakte. טלגרם הוקמה מרווחי מכירת VKontakte, ומופעלת כיום על ידי ארגון ללא מטרות רווח הרשום בדובאי.

ברקע החסימות: מאבקים פוליטיים על עוצמת תאגידי הטכנולוגיה

בחודשים האחרונים לכהונת הנשיא טראמפ, החלו רגולטורים בארצות הברית במהלכים מואצים של שימועים וחקירות כנגד ענקיות הטכנולוגיה. מדובר בייחוד באמזון ופייסבוק, בדגש על היותן מונופולים המנצלים את כוחם לרעה ברמה המסחרית על מנת לחסום תחרות, או לצמצם אותה באמצעות תנאים מקפחים בעליל. על הכוונת נמצאות גם גוגל, מיקרוסופט ואפל.

בשונה משאר הענקיות, שמעסיקות בעיקר עובדים טכנולוגים בשכר גבוה, אמזון זקוקה גם למספר רב ביותר של עובדים לא טכנולוגיים בעבור המערכת הלוגיסטית העצומה של החברה.

החברה הואשמה לא פעם בנקיטת שיטות העסקה פוגעניות ובפגיעה בנסיונות עובדיה להתארגן, אך בתחומי יחסי העבודה לא מתקיימות חקירות בפרופיל גבוה בעניינה, או לגבי ענקיות טכנולוגיה אחרות.

אף כי לא מדובר דווקא בחוקרים שהם מינויים אישיים של טראמפ, יש לענקיות הטכנולוגיה "השקעות" רבות בדמות תרומות לפוליטיקאים דמוקרטים, שיכולים לספק להן "ריכוך" או הגנה מפני אכיפה נמרצת או חקיקה חריפה יותר שאמורה להגביל את כוחן.

עד היום, בשום מדינה אין חקיקה או רגולציה המדגישה את היותן של ענקיות הטכנולוגיה פלטפורמות עולמיות חוצות גבולות, מה שמקל עליהן לעתים לרסן מאמצי חקיקה במדינות שונות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!