המשרד להגנת הסביבה הוציא ביום רביעי השבוע מכתב שפוסל גם את סקר הסיכונים המעודכן שהגישה קצא"א, ומונע ממנה את עיקר מימוש ההסכם שחתמה עם איחוד האמירויות. המשרד כבר פסל את סקר הסיכונים הראשוני שהגישה החברה.
מחר (שבת) בשעה 18:00 יקיימו פעילי סביבה הפגנות בגשרים ברחבי הארץ נגד מימוש הסכם עם איחוד האמירויות תחת הכותרת "לעצור את אסון הנפט". בשעה 20:00 תתקיים הפגנה נוספת בנושא מול ביתו של שר החוץ יאיר לפיד בתל אביב.
לפי ההסכם, קצא"א מצפה לקלוט 30 מיכליות נפט ויותר בשנה בנמל אילת, לעומת מיכליות ספורות עד כה. פעילות הנפט בנמל כבר התגברה, אבל המשרד אוסר על החברה לעלות מסדר גודל של מיכליות ספורות לקליטת עשרות מיכליות בשנה עד שיאשר תכנית מפעלית למניעת זיהום ים. תכנית כזאת מתחילה בסקר סיכונים מאושר.
במכתב ששלח למנכ"ל קצא"א איציק לוי ולמנהל מכלול אילת בחברה אבישי ארמה, טען מפקד היחידה הימית במשרד רני עמיר הסקר המעודכן לא עומד גם הוא בתנאי הסף של המשרד.
אמנם, עמיר הודיע כי תוקף התכנית הקיימת של המפעל מוארך עד להודעה חדשה, אך מוגבל למיכליות ספורות ו-2 מיליון טון נפט בשנה.
סקר הסיכונים המעודכן התקבל במשרד ב-14 בספטמבר, אך נמצאו בו ליקויים מהותיים: זיהוי הסיכונים לא בוצע כנדרש, ולא אושר על ידי היחידה הימית, ומידע ססטיסטי על תנועת הספינות במפרץ אילת לא נלקח בחשבון לחישובי הסתברות מספקים. בנוסף, החברה נמנעה מלדווח על רקורד התקלות שלה בעבר, בהקשר של הפעלת התשתית באילת.
לטענת המשרד, החישוב שהציגה החברה לא עונה להגדרת "מודל פיזור שמן" והסיכון כלל לא הוערך למקרה של הזרמה רצפוה לים, "התסריט הגרוע ביותר".
"ההסבר שלסיכונים הביטחוניים אין בנמצא כלים אנליטים לחישוב ההסתברות, אינו יכול להוות תחליף לבחינה של אירועי קיצון, הן בעקבתו תאונה והן מסיבתו ביטחוניות", כתב עמיר.
מקצא"א נמסר בתגובה: "קצא"א היא שער האנרגיה של מדינת ישראל ולפעילותה חשיבות אסטרטגית למשק האנרגיה, לתפקודו הרציף ולביטחונה האנרגטי של מדינת ישראל. קצא"א הינה חברה ממשלתית, מפוקחת ומבוקרת, הפועלת בכפוף להנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים. החברה פועלת בהתאם לתקנים המקומיים והבין-לאומיים (API) המחמירים ביותר וכן נבדקת באופן שוטף על ידי גורמים מקצועיים".
שיקולים סביבתיים ודיפלומטיים
"החברה מחויבת לשמירה על הסביבה, הטבע והים וכן לבטיחות תושבי האזור בו היא פועלת, והיא משקיעה בכך משאבים ואמצעים רבים", הוסיפו, "החברה מצוידת באמצעי בטיחות, מניעה ובקרה מהחדישים ביותר בתחום, ועובדיה עוברים באופן תדיר הכשרות תקופתיות ותרגולים לכל תרחיש אפשרי".
לפי הודעת החברה "חברת הזמט אשר אושרה על ידי המשרד להגנת הסביבה בטרם ביצוע סקר הסיכונים עבור קצא״א, הינה חברה מקצועית ומוכרת, אשר עבדה לא אחת עם המשרד להגנת הסביבה ואף ערכה עבורו את סקר הסיכונים עליו מתבססת התכנית הלאומית לטיפול בזיהום ים משמן. קצא"א תמשיך לפעול בדיאלוג מול המשרד להגנת הסביבה ולעמוד בכל ההנחיות והדרישות".
ההסכם עם חברת Red-Med מאיחוד האמירויות היה ההסכם הגדול הראשון לממש את 'הסכמי אברהם' לנורמליזציה בין שתי המדינות, למרות שנחתם ללא ידוע ואישור מראש של ממשלת ישראל. כך שלביטולו עשויה להיות השפעה דיפלומטית שלילית.
מימוש ההסכם עשוי להשיא לישראל רווח כלכלי ודיפלומטי, אבל מנגד גם להגברה של הסיכונים לדליפות הנפט שיאיימו הן על העיר אילת והמערכת האקולוגית הימית בסביבתה והן לגבי דליפות מצנרת הנפט של קצא"א.
ארגוני הסביבה כבר עתרו לבג"ץ בנוגע להסכם, עתירה אליה הצטרפה גם עיריית אילת. המדינה זכתה לדחייה במועד הגשת תגובתה לעתירה, כך שהיא אמורה להיות מוגשת רק באמצע נובמבר.
העתירה עצמה מבקשת לבטל את ההסכם ולהכפיף את האפשרות להעניק לו תוקף מחודש לדיון ממשלתי בתועלות ובסיכונים הנובעים ממנו.