דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

העתירה לבג"ץ בוטלה, והסכם קצא"א והאמירויות ישאר בתוקף

ארגוני הסביבה משכו את העתירה לאחר שהבינו שסיכויי העתירה להתקבל נמוכים | המשרד להגנת הסביבה מאפשר לקצא"א להגביר את פעילות הנפט במפרץ אילת, אך מונע הגדלה מאסיבית כפי שמאפשר ההסכם

מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
מזח הנפט של קצא"א במפרץ אילת (צילום: מתוך אתר פיקיוויקי)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני הסביבה משכו היום (חמישי) את העתירה נגד ההסכם עליו חתמה חברת קצא"א הממשלתית עם חברת רד-מד, שמשמעותו הגדלה משמעותית של שינוע הנפט הגולמי במפרץ אילת. זאת לאחר שהבינו שסיכויי העתירה להתקדם קלושים.

במהלך הדיון הביעה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות פליאה על היעדר שיח בתוך הממשלה על הסכם קצא"א RED MED . "לפני שהממשלה מחליטה לקבוע לחברה ממשלתית לפעול באופן כזה או אחר משיקולים רלוונטיים, היא צריכה לקיים דיון. במקרה הזה משום מה זה הורד לדרג מנכ"ליםי" אמרה חיות. עם זאת, לבסוף בחרו ארגוני הסביבה למשוך את עתירתם, כך שההסכם נותר על כנו והממשלה לא תקיים דיון בעניינו מעבר לדיון בדרג מנכ"לי המשרדים שנערך בשל הצורך הלגיב לעתירה עצמה.

עמדת קצא"א זכתה לגיבוי מלא ממשרד האוצר ומרשות החברות, ובעקבותיהן גם מכלל הממשלה – לפיה אין צורך באישור ממשלתי להסכם זה, המוגדר כחלק מהפעילות השגרתית של החברה, שעשויה להביא עשרות מיכליות נפט לנמל אילת בשנה.

אם בעשור האחרון פקדו את מסוף קצא"א במפרץ אילת בין 0 ל-6 מיכליות, השנה פקדו את את קצא"א כ-10 מיכליות. הן הובילו בערך 1.4 מיליון טון נפט.

על קצא"א מוטלת הרגולציה של המשרד להגנת הסביבה, אשר מגבילה אותה ל-2 מליון טון, מה שמאפשר בין 10-15 מיכליות נפט בשנה, בהתאם בגודלן. ללא הרגולציה המגבילה, מימוש ההסכם יכול להסתכם ב-50-70 מיכליות נפט בשנה במפרץ אילת, כמו גם תוספת לפעילות הנפט המשמעותית שכבר קיימת בנמל אשקלון.

המשרד להגנת הסביבה והארגונים מציגים את עמדת הממשלה לפיה קצא"א מפוקחת על ע"י הרגולטור הסביבתי כהישג, אך מצב זה היה נכון גם טרם העתירה והמאבק הציבורי המקיף שנעשה נגד ההסכם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג מסרה: "התוצאה ברורה, המדיניות של אפס תוספת סיכון במפרץ אילת שרירה וקיימת ונתמכת על ידי המדינה. לא ניתן לישראל להפוך לגשר נפט מסוכן ומזהם", אך עמדתה בעד דיון ממשלתי על עצם הזכות של קצא"א לחתום על הסכם מסוג זה לא התקבלה בממשלה, וגם לא בבית המשפט.

חבר הכנסת אלון ט"ל (כחול לבן) הודיע על כוונתו להמשיך להיאבק בקצא"א בדרכים אחרות:   "פעלתי ואמשיך לפעול בנושא עברייניות סביבתיות כגון חברת קצא"א. הגשתי בשעבר שעבר שאילתה למשרד האוצר בנוגע להרכב הדירקטוריון של החברה, ובשבוע הבא אגיש בקשה לדיון בנוגע להסרת החיסיון מעל החברה ביחד עם חברי הכנסת אמילי מואטי ומוסי רז. אני מצדיע לארגוני הסביבה שעתרו ובזכותם יש לנו זמן לתקן". יש לציין שקצא"א עצמה לא מתנגדת להסרת החסיון, בייחוד לאור הגיבוי הממשלתי אותו היא מקבלת.

שלושת העותרות – החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין וצלול, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכים על ההישג הסביבתי המשמעותי, שהושג בעקבות ההתנגדות הציבורית הנרחבת להסכם, שהובילה לכך שהמדינה סומכת את ידיה על עמדת המשרד להגנת הסביבה, שקבע מדיניות של אפס תוספת סיכון סביבתי ואומרת כי היא לא תתערב בשיקולי המשרד.

בנסיבות אלה ובשלב זה, ההליך המשפטי הושלם, אך הפעילות הציבורית נגד ההסכם, תימשך במלוא הכוח, כדי לוודא שההסכם, הכל כך מסוכן – לערכי הטבע הייחודיים שבמפרץ אילת, לעיר אילת ולתושביה, בכלל לא ייצא לפועל, כפי שאנחנו מקווים ומעריכים שיקרה".

מקצא"א נמסר: " ״קצא״א מברכת על החלטת ארגוני הסביבה למשוך את העתירה כנגד משרדי הממשלה וקצא״א, וזאת בהמשך להמלצת בג״ץ. משמעות ההחלטה היא המשך מימוש הסכם מד-רד על כלל היבטיו ויתרונותיו הגיאופוליטיים והכלכליים המשמעותיים עבור מדינת ישראל ואזרחיה.

כזכור, עמדת המדינה הינה שקצא״א פעלה ופועלת בהתאם לחוק ולהנחיות גורמי המדינה הרלוונטיים ולאחר תיאום מראש עימם, וכן כי ההתקשרות בהסכם מד-רד ומימושו הינה חלק מליבת פעילותה הרגילה והשגרתית של החברה מאז הקמתה.

לפעילותה של קצא״א חשיבות אסטרטגית-לאומית למשק האנרגיה ולתפקודו הרציף, ובכלל זה מתקן קצא״א באילת המאפשר רציפות אספקת אנרגיה בשגרה וביתר שאת בחירום. קצא״א תמשיך להיות מחויבת לשמירה על הסביבה, ערכי הטבע והים, ותפעל לשם כך בכל האמצעים העומדים לרשותה ובהתאם להנחיות הגורמים הרלוונטיים. כמו כן, החברה תמשיך בדיאלוג המקצועי והרציף עם המשרד להגנת הסביבה על מנת לקדם את פעילותה החשובה והחיונית להבטחת ביטחון ועצמאות אנרגטית לאזרחי מדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!