דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

מתכנן מחוז דרום שואף לשינוי הגישה: "יש צורך חיוני להגדיל את ייצור החשמל במרכז"

תכנית הפיתוח של חברת נגה לניהול רשת החשמל, מתכוונת להכפיל את הספק הרשת | מנהל התכנון במחוז דרום, תומר גוטהלף, ל'דבר': "צריך להגדיל את ייצור החשמל במרכז בסולארי בדו שימוש ובדלקים"

עובדי חברת החשמל מפרקים עמוד חשמל במכתש רמון (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
עובדי חברת החשמל מפרקים עמוד חשמל במכתש רמון (צילום: יוסי וייס, חברת החשמל)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

החלטות רבות במשק החשמל מבוססות על שיקולי הוזלת המחיר, וזהו עיקרון הפעולה המרכזי של רשות החשמל. שיקולי עלות החשמל לבדם, מתעלמים משיקולים שמעבר לתעריף, כמו תפיסת שטחים פתוחים, במדינה קטנה וצפופה.

לא יקומו בישראל עוד שדות סולאריים גדולים רבים 

בנובמבר 2020 הציג משרד האנרגיה את דרישותיו להקצאת קרקעות נרחבת לשדות סולאריים, אך המועצה הארצית לתכנון ובניה התנגדה לכך, והמשרד נשלח לייצר את החשמל בשיטה של דו שימוש בקרקע שכבר הוקצתה.

תכניות סולאריות קרקעיות חדשות הוגבלו לסך מצטבר של 20,000 דונם קרקע בסך הכל, מהן ניתן להפיק הספק של כ-2 ג'יגה-ואט של חשמל סולארי. ההספק המותקן הנוכחי הוא כ-4.5 ג'יגה-ואט, מה שאומר כי דרושים עוד למעלה מ-10 ג'יגה כדי לעמוד ביעד של הפקת 30% מהחשמל מאנרגיות מתחדשות בשנת 2030.

חלוקת הקרקע של האנרגיה הסולרית. (מקור: מתוך מצגת משרד האנרגיה למועצה הארצית לתכנון ובניה)
חלוקת הקרקע של האנרגיה הסולרית. (מקור: מתוך מצגת משרד האנרגיה למועצה הארצית לתכנון ובניה)

נוסף על התכניות המאושרות לשדות קרקעיים, ישראל תזדקק לכ-7 ג'יגה-ואט נוספים של הספק סולארי, המצריכים כ-70,000 דונם של פנלים נוספים, שכולם בדו שימוש. כסדר גודל, שטחה של תל-אביב כולה הוא פחות מכך, ועומד על 51,830 דונם בלבד. מהלך כזה בהכרח ייקר את החשמל בישראל, לא רק בשל חוסר היעילות היחסי של מערכת סולארית קטנה, אלא גם בשל הצורך לגבות אותה במתקני אגירת חשמל רבים או בתחנות כח בגז, שיפעלו פחות שעות בשנה.

גם היום, מבנה התעריפים שקבעה רשות החשמל לא מבטא עיקרון של מיצוי השטח בצורה מקסימלית, אלא שמירה על תעריף חשמל נמוך, כך שהיצרן יקבל פחות כסף על כל קוט"ש ככל שהמערכת הסולארית גדלה. שינוי כיוון קטן מתרחש בימים אלו, עם אופציה שנשקלת להעניק לתוספת של 4 אגורות לקוט"ש בעבור מי שייצר חשמל באזור המרכז.

מערכת הולַכָת החשמל בישראל מתוכננת להכפלה

בשבוע שעבר הגישה חברת ניהול המערכת 'נגה' את הצעת תכנית הפיתוח שלה לרשת החשמל לשנת 2035 להערות הציבור, ועוררה תגובות רבות במשק האנרגיה וכן מתושבים שבסביבתם מתוכננות תחנות כח גדולות.

לפי התכנית, על חברת החשמל להקים עשרות תחנות השנאה ומיתוג, והכפלת הקיבולת של הקו בשרון, קווים חדשים בנגב, שדרוג המערכת בצפון לקליטת הספק של טורבינות רוח ברמת הגולן, וקו נוסף באזור ירושלים. בסך הכל, מדובר פחות או יותר בהכפלה של רשת ההולכה. בהמשך, צפוי גם תגבור מאסיבי לרשת החלוקה, כדי לאפשר קליטת ביקוש נוסף מרכבים חשמליים. 

כדי לחסוך בזמן תכנוני, חברת החשמל מעוניינת להניח קווים חדשים ועוצמתיים בתוואי קווי המתח הקיימים, באמצעות נוהל של 'תחזוקת קווים' שישמש למעשה להחלפת קווים ישנים בחדשים. מבחינת מנהל התכנון, מדובר בבקשה לא קלה לעיכול, שכן הקווים הקיימים נבנו לפני עשרות שנים ללא עמידה בסטנדרט תכנוני כפי שנדרש כיום. התוואי הקיים לא ממלא כראוי עקרונות תכנוניים מעודכנים של הצמדת תשתיות או הטמנת קווים באדמה. תכנון קו מתח עליון חדש וביצועו עלולים לקחת כ-10 שנים, ולכן ההליכים הללו מטילים צל על היכולת לממש את הרחבת רשת החשמל מחד, וכר פורה להפעלת לחצים על מנהל התכנון לאשר את התוואי הקיים של הרשת כבסיס לשחלוף בקווים גבוהים ועוצמתיים יותר מאידך.  

"ביטול תחנת הכח רדינג הייתה טעות"

מבחינתו של מנהל התכנון במחוז הדרום, תומר גוטהלף, מה שבאמת דרוש הוא לא עוד מאותו דבר, אלא שינוי מהפכני בגישה. "חשוב מאוד להגביר בצורה דרמטית את ייצור החשמל הסולארי מפנלים שיותקנו על גגות הבתים", אמר גוטהלף ל'דבר'. "אין סיבה שעל כל בית פרטי בישראל ועל גגות שגודלם מעל 200 מ"ר לא יהיו פנלים סולאריים שיחסכו את הצורך בכיסוי שטחים פתוחים נרחבים בפנלים סולאריים. המדינה שלנו קטנה, שהשטחים בה יקרים וייצור חשמל סולארי יכול וצריך להיעשות על גבי גגות ובדו-שימוש, כמו קירוי מאגרי מים וחניונים". 

תומר גוטהלף (תמונה באדיבות המצולם)
תומר גוטהלף (תמונה באדיבות המצולם)

ריבוי קווי הולכה היא הסיבה המרכזית, לשיטתו של גוטהלף, לאי הקמה של מתחמי ייצור סולארי בנגב ובגליל, "קווי הולכה מטילים מגבלות של עשרות מטרים לכל צד לאורך מאות הקילומטרים של כל קו בגלל השדה המגנטי החזק שלהם. חשוב גם להימנע מההשפעה הויזואלית המזיקה שיש לקווי הולכה ענקיים על המרחב שמסביבנו".  

כחלופה לייצור חשמל באזורים בהם יש פחות אוכלוסיה, הוא מציע לייצר יותר חשמל באזור המרכז. "יש צורך חיוני להגדיל את ייצור החשמל במרכז הארץ, הן מדלקים פוסיליים והן מאנרגיות מתחדשות, בסמיכות למוקדי הביקוש העיקריים כדי למזער את הצורך בתוספת קווי הולכה", הוא אומר. "במקביל, משק האנרגיה צריך להתקדם להטמנת קווי מתח עליון בהיקפים משמעותיים גם בשטחים הפתוחים תוך הפחתת העלויות זה. הטמנת קו המתח העליון במכתש רמון הייתה צעד היסטורי שצריך לסמן את הדרך למשק האנרגיה על המשך מאסיבי של מעבר להטמנה".  

הוא מזכיר כי ייצור חשמל במרכז גם יחסוך אובדן של חשמל "במרכז יש קיבולת הולכה פנויה ותוספת ייצור במרכז חוסכת את הצורך בתוספת קווי הולכה ארוכים על כל המשמעות הסביבתית הקשה שלהם ואובדן החשמל שיש בהולכה של מאות קילומטרים".

לשאלה בנושא ביטול ייצור החשמל בתחנת הכוח ברדינג, המאלצת ייצור של חשמל מחוץ לתל אביב עבורה, הוא אומר מיד "ביטול תחנת הכח רדינג הוא טעות. אין שום מדינה בעולם שמוותרת על אתר ייצור שלצידו תשתית מפותחת של הולכה שנמצא בלב אזור הביקוש שלה".  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!