דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

תעשיית הקריפטו תולה תקוות ברישי סונאק, אך לא בטוח שיתמוך בה כבעבר

ראש ממשלת בריטניה ניסה להוביל יוזמות לרגולציה על מטבעות קריפטו יציבים, כשכיהן כשר האוצר, אך כראש ממשלה יידרש להסביר את הזיהום שתעשייה זו מייצרת | חורף הקריפטו נמשך, אך גם בישראל יאפשרו בו מסחר בורסאי

רישי סונאק בתקופת כהונתו כשר האוצר של בריטניה, בוועידת האקלים באיטליה (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
רישי סונאק בתקופת כהונתו כשר האוצר של בריטניה, בוועידת האקלים באיטליה (צילום: AP Photo/Alberto Pezzali)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

ראש ממשלת בריטניה החדש רישי סונאק, נחשב לתומך מובהק של כלכלת הקריפטו וביטא בעבר תקווה להפוך את בריטניה למוקד עולמי של נכסי קריפטו. גם בישראל מוסדות פיננסיים מגבירים את ערוצי הגישה להשקעה בקריפטו, למרות הירידות החריפות בשנה האחרונה בשוק זה והסיכונים הרבים הטמונים בו.

ראש הממשלה החדש של בריטניה איננו סנסציה רק בשל היותו ראש הממשלה הצעיר ביותר בממלכה מאז 1812 או נוכח מוצאו ההודי-אפריקני, אלא גם בשל עמדותיו התומכות בכלכלת הקריפטו. בתפקידו כשר האוצר בממשלה של בוריס ג'ונסון הודיע באפריל השנה על תכנית להפוך את בריטניה למוקד עולמי של השקעות בקריפטו. 

הוא הורה אז למטבעה הממשלתית להנפיק אסימוני NFT, יוזמה שלא יושמה עד כה. סונאק גם תומך בחקיקה שנועדה להטיל רגולציה על מטבעות קריפטו "יציבים" – שערכם אמור להיות צמוד למטבע מדינתי רגיל, כאמצעי תשלום קביל ומוסדר.  

סונאק יתקשה להסביר בועידות בנושא משבר האקלים מדוע הוא תומך בתעשיית הקריפטו, אשר בפועל מתגמלת את בעלי המטבעות על שימוש מקסימלי באנרגיה, תוך גרימת זיהום אוויר ופליטת גזי חממה.

חברות הקריפטו בבריטניה נדרשות לפעול תחת רשיון של ה-FCA – רשות הפעילות הפיננסית בממלכה, ורבות מהן לא מקבלות אישור. לטענת ה-FCA, אין בכך עדות לקשיחות מוגזמת מצידה, אלא תוצאה ישירה של אי עמידת החברות בדרישות הרשות למניעת הלבנת הון. מספר חברות כבר ויתרו על פעילות בבריטניה בעקבות דרישות אלו. בתעשייה מקווים שסונאק יגרם ל-FCA להקלות שונות.  

ערוצי שיווק חדשים גם בישראל 

התוכנית האסטרטגית של הבורסה הישראלית ל-5 השנים הקרובות כוללת השקת פלטפורמות למסחר בנכסי קריפטו, מתוך ביטחון בהמשך המגמה העולמית בתחום הפיננסים של מעבר לשיטות אלו, הבורסה הישראלית לא מעוניינת להישאר מאחור.

בתכנית להקים זירות למסחר ב-NFT, אסימוני קריפטו שאמורים לייצג אג"ח וייתכן שגם נכסים נוספים. אף על פי כן, טכנולוגיות בלוקצ'יין וקריפטו לא מייצרות שום עדיפות טכנולוגית על פני שימושי מסחר רגילים, אלא רק בתחום המסחר תוך התחמקות מפיקוח. לפי קית' פריצ'ארדס, לשעבר מנהל אגף טכנולוגיות מידע בבנק JP מורגן צ'ייס, שימוש בכלים אלו לא צפוי לספק שום יתרון בעבור בורסה חוקית ומפוקחת.  

בנק לאומי יאפשר בימים הקרובים רכישת קריפטו באמצעות הפלטפורמה Pepper invest. השירות יתבצע בשיתוף חברת הקריפטו האמריקאית PAXOS, לרכישת ביטקוין או את'ר. לא מדובר ברכישה אמיתית של המטבעות, אלא בשירות משמורת – הלקוחות לא יוכלו להעביר אותם לארנק דיגיטלי משלהם, אלא בשיטת 'גן סגור' שיפעיל בנק לאומי. הבנק עצמו ירוויח מעמלות קניה ומכירה, אך לא ברור מה ירכוש הבנק מ-PAXOS כנגד הרכישות של הלקוחות וכיצד יגדר את הסיכונים מאחזקות אלו.  

חורף הקריפטו נמשך והסיכונים עוד פה

עד מאי 2022 התרחש ראלי עוצמתי בכלכלת הקריפטו, בו אסימונים דיגיטליים שלא מגובים ב'דבר' זכו להערכות שווי של מיליארדי דולרים, עד שקרסו בזה אחר זה וגררו איתם חברות קריפטו רבות כמו וויאג'ר, צלסיוס, קרן 3AC ומספר רב של חברות קטנות וזירות מסחר. בוויאג'ר המשקיעים הקטנים אמנם עשויים לראות בחזרה כ-70% מהשווי של אחזקות הקריפטו, הרי שלא ברור אם בעלי חשבונות בצלסיוס יראו החזר כלשהו.  

השקעה בקריפטו נושאת סיכונים רבים: סיכוני ניהול עצמי של ארנק דיגיטלי, סיכוני אבטחת הסיסמה, סיכוני רגולציה, סיכוני הונאות ו"ריצה אל הבנק", וכן בזבוז אנרגיה עצום לטובת תפעול המערכות לכרייה ולאחזקה של המטבעות, שמחייב אבדן של מספר מיליארדי דולרים בשנה רק כדי לממן את הוצאות החשמל של כריית ביטקוין. ברוב המקרים, הסיכוי להפסיד כסף גדול מהסיכוי להרוויח כסף.  

חברת כריית הביטקוין הגדולה ביותר Core Scientific עומדת בפני חדלות פירעון עקב חוב של מיליארד דולר שאין לה איך לשלם. חלק קטן מחדלות הפירעון נובע מהעובדה שהחברה מספקת תשתיות כריה לחברת צלסיוס, שנמצאת בהליכי פשיטת רגל, מבלי שצלסיוס מעבירה תשלום על השירות.

לפי המתכנת סטפן דיל, קריפטו הוא בסך הכל "מסחטת כסף מהעניים והנואשים", אלא שבחודשים האחרונים, בריחתם של משקיעים קטנים מהזרקת מטבעות רגילים לזירות המסחר בקריפטו מייבשת גם כמה "דגים גדולים", שהסתברו כשבריריים ביותר.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!