דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

ללא הודעה רשמית: אפל הקלה את פתיחת מכשירים נעולים

שינוי המדיניות של החברה יכול למנוע השלכה לפח של מיליוני מכשירים תקינים מדי שנה | גולשים שמו לב לשינוי שמאפשר לפתוח את המכשיר בצירוף צילום קבלה על הרכישה | מחדש מחשבים אמריקאי שמוכר מכשירי אפל משומשים מציע צעדים נוספים דוגמת הפיכת נעילת המכשיר לפיצ'ר בתשלום לאחר כמה שנים

מכשירי אייפון. (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
מכשירי אייפון. (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אפל החלה להקל על פתיחת מכשירים נעולים, כך לפי עדויות גולשים, מה שמהווה שינוי לטובה ממדיניות נעילת המכשירים של החברה, אשר גורמת להשלכה לפח של מליוני מכשירים תקינים מדי שנה ברחבי העולם. ההקלה מאפשרת לבקש פתיחה של מכשיר נעול, אך ההליך מביא לתוצאות שרירותיות ולא פותר את עיקר הבעיה, שקיימת בשוק המוסדי, ולא במשקי הבית.

מדיניות נעילת המכשירים של אפל זוכה לביקורת על חומרת יתר. רוכשי מכשירי יד שניה מתוצרת אפל חשופים למספר מנגנוני נעילה מקבילים, בהם נעילת מכשיר ונעילת iCloud. מנגנונים אלו מקטינים את הערך הכספי של גניבת מכשירי אפל בשל הקושי לפרוץ אותם, אבל הקושי להפעיל אותם כה גדול, שגם רוכשים חוקיים נתקעים עם מכשיר נעול וחסר שימוש.

מי שדוחף להגביר את המודעות לבעיה הוא ג'ון באמסטד, מחדש מחשבים אמריקאי ממיניאפוליס, מניסוטה, שהקים את חברת RDKL, לחידוש מוצרי אלקטרוניקה של אפל מחברות מחזור, בעזרתה הוא משיב אותם לחיים או מוכר אותם לחלפים ובכך מציל אותם מגריסה.

 

כדי לשחרר מכשיר מנעילה, על הבעלים הקודם לנתק אותו משיוך לחשבון iCloud. ללא ביטול השיוך, בעת הפעלת המכשיר הוא "מטלפן הביתה" לאפל כדי לברר סטטוס ואם לבעלים החדש אין את פרטי הכניסה לחשבון שמשויך למכשיר, הוא חסר כל שימוש.

ברכישות יחידניות מדובר במנגנון סביר, מפני שאפשר לפנות לבעלים הקודם ולבקש ניתוק בדיעבד. הבעיה העיקרית היא בשוק המוסדי, שבו מוסדות שולחים בבת אחת מאות ואלפי מכשירים למחזור, מבלי שהם טורחים לבצע ביטול של השיוך שלהם, לפעמים תוך אדישות מוחלטת למה יקרה איתם לאחר מכן. לבאמסטד נודע שאפילו נציגים של אפל, אומרים לאחראי ה-IT שלא לטרוח לבטל את השיוך, ולהסתפק בשליחת המחשבים והטאבלטים לממחזר מורשה, שיוודא את השמדת המכשירים בתהליך.

מחזור מחשבים איננו הליך סביבתי, בהשוואה לאפשרות לשימוש חוזר. הוא אמנם עדיף על המקרה הגרוע מכל שבו מכשירים פשוט מושלכים למטמנות בעולם השלישי, וגורמים לנזק המרבי האפשרי, אך הפער איננו גדול.

באמסטד מודה שחלק מהבעיה לא קשור לאפל לבדה, אלא לגם תאגידים שמוסרים את המכשירים מתוך רצון שהם יושמדו. השיקול שמנחה אותם הוא החלפת הציוד האלקטרוני ואי חשיפת מידע מתוכם בכמה שפחות התעסקות. הם מוותרים על האפשרות להכין אותם לשימוש חוזר, גם אם יש לכך פוטנציאל כלכלי משמעותי.

בעיניו זו רק עוד הוכחה שמנגנון הנעילה שבנתה אפל הוא בעייתי, ועדיף להנחיל שיטה קלה למחיקה ברמה פורנזית של המכשירים על פני נעילה לנצח, כדי לשמור עליהם לטובת שימוש חוזר. טענותיו זכו לחשיפה באתרי טכנולוגיה וגם באתרים של חובבי אפל, והוא מקווה להגיע לבמות עוד יותר מרכזיות בתקשורת כדי לעורר לחץ על אפל לשנות את מדיניותה.

אפל לא הודיעה על השינוי, גולשים שמו לב

לפני כחודש, גולשים שמו לב שחל שינוי מגמה אצל אפל, בתחום פתיחה מחדש של מכשירים נעולים לחשבון iCloud. החברה מאפשרת להגיש בקשה יחידנית להסרת הנעילה לכל מכשיר, אך התוצאות הן שרירותיות.

דף מידע באתר Reddit מסכם את הידוע עד כה באופן סטטיסטי לפי דיווחי גולשים, ומפציר בקוראים להוסיף את החוויות שלהם. מהעדויות באתר עולה כי יש מכשירים שנפתחים אוטומטית לשימוש תוך שעה או פחות, ככל הנראה על בסיס בדיקה אלגוריתמית של טופס הבקשה ללא התערבות אדם. לעומת זאת אחרים לא מקבלים תגובה גם לאחר חמישה ימים.

הצלחה בפתיחת המכשיר לשימוש אפשרית תיאורטית, אם הם לא סומנו כגנובים בחשבון ה-iCloud המקושר אליהם, ובעלת סיכוי רב יותר במכשירים ישנים, שהחברה כבר הפסיקה למכור או אפילו לתמוך בהם, אם כי יש עדויות גם על מכשירים חדשים יחסית שנעילתם בוטלה. עוד מאפיין שתורם להצלחה בהסרת הנעילה הוא אם המכשיר משויך לחשבון iCloud נטוש, שלא התחברו אליו כבר זמן רב.

המבקשים יכולים לצרף צילום קבלה על הרכישה, אך יש מכשירים שנפתחו גם בלעדיו, או בעזרת צילום לא אותנטי בעליל. אולם אחרים נותרו נעולים, גם לאחר הצגת חשבונית אותנטית. יש כאלו שמעידים שאפילו שקיבלו מאפל הודעה לפיה המכשיר הנעול, אך בכל זאת נפתח לשימוש.

חלק מהפרסומים באתר מגיעים מאנשים שרכשו את המוצר יד ראשונה וננעלו בעצמם משימוש בו, לאחר ששכחו את הסיסמה וגם לא הגדירו שחזור באופן תקין.

 

"אם מליוני מכשירים שנרכשו באופן חוקי מושלכים לפח, סימן שהבעיה היא במנגנון"

תוצאת נעילת המכשירים המחמירה של אפל היא השלכת מיליוני אייפונים, מקבוקים אייפדים ואייפודים, מדי שנה לערימות הזבל או למתקני גריסה. מחזור בשיטה זו דורש הרבה אנרגיה, פולט חומרים רעילים לאוויר ולקרקע והינו מזיק לסביבה פי כמה לעומת האפשרות של שימוש חוזר במכשירים. עם זאת, חברת אפל נהנית מצמצום שוק היד שנייה למכשיריה, מה שמסייע בידה למכור יותר מכשירים חדשים.

עדות לכך היא פרשת "האטת המכשירים"  במסגרתה האטה אפל מכשירים, מסוג אייפון 6 ו6S, בעלי סוללה ותיקה מבלי להודיע על כך. בעקבות תביעות משפטיות, אפל הציעה החלפת סוללה במחיר משתלם, מה שפגע במכירות העתידיות של אייפונים בשנתיים הבאות בשל 11 מיליון החלפות של סוללה, פעולה שהאריכה חיי מכשירים וצמצמה את הצטברות האשפה האלקטרונית.

מדיניות זו של החברה פוגעת ב"זכות לתקן" בכך שהיא מקשה על מצילי מכשירים משומשים כמו באמסטד להשמיש אותם לשימוש חוזר. הנעילה היא רק מנגנון אחד, בצירוף שליטה הדוקה על שרשרת היצור, אי אספקת חלפים ושרטוטים אלקטרוניים של המכשירים ואפילו קידוד רכיבים כמו סוללה או מסך, כך שרק תיקון אצל אפל או מי מטעמה זכאי לשידוך דיגיטלי של המסך, הסוללה או המצלמה למכשיר, אחרת תוצג הודעת שגיאה וביטול חלק מהפונקציות שלו.

לחברה יש כיום תכנית אספקת חלפים, אך לפי טכנאים ויוטיוברים בנושא טכנולוגיה שהתנסו בה, היא "נועדה מראש להיכשל". לדעתם, תפקידה האמיתי הוא לא להקל על תיקונים, אלא לטרפד יוזמות חקיקה שיוזמים פעילי "הזכות לתקן", כדי לטעון שלמעשה אין כלל בעיה.

באמסטד מתנגד לטענה שמדובר רק בצעדי הגנה נגד גניבה. "אם מליוני מכשירים שנרכשו באופן חוקי מושלכים לפח, סימן שהבעיה היא במנגנון", אמר בעבר בראיון ל'דבר'. באמסטד מציע מספר גישות חלופיות, שיכולות לפתור את הבעיה: הפיכת נעילת המכשיר לפיצ'ר בתשלום לאחר כמה שנים, שמשתמשים צריכים להיות אקטיביים כדי לאפשר אותו, אחרת המכשיר יכול לעבור איפוס ומחיקה ופתיחה אוטומטית.

אפשרות נוספת שבאמסטד מציע, היא שאפל תאפשר לבעלי מכשיר נעול לבקש הרשאת פתיחה שתישלח לבעלי חשבון ה-iCloud, מה שיאפשר פתיחה של המכשיר ע"י הבעלים הקודם, בהנחה שהוא עדיין בעל גישה לחשבון ו/או למייל שרשום בו. הסבירות שאפל תסכים לכך נמוכה במיוחד, שכן פעולת תיווך מעין זו עלולה לחשוף אותה לתביעות משפטיות.

באמסטד מצליח לרכוש כיום מחשבי מקבוק חדשים יחסית, מ-2018-2020 שנמסרו למחזור במצב תקין, אך הנעילה מאלצת אותו למכור אותם לחלקים במחיר נמוך, במקום כמחשבים תקינים בשווי מאות ואלפי דולרים ליחידה.

"אני רוכש אלפי מכשירים בשנה, אבל הרבה יותר מכשירים פשוט נגרסים בלי שמשהו בכלל מנסה להציל מהם מה שאפשר. התאגידים פשוט לא מאמינים שיש לנו זכות אמיתית לבעלות. הם רוצים שנשכח את זה וזו זכות חשובה מאוד".

תגובת אפל תצורף לכשתתקבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!