דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב 2024

פורום העצמאים בהסתדרות נגד העלאת המע"מ ב-2025

לפי הפורום, העלאת המע"מ המתוכננת מ-17% ל-18% תאלץ רבים מבעלי העסקים הקטנים והפרילנסרים לספוג את עליות המחירים | העצמאים קראו להשקעה במנועי צמיחה ולהסדרת רשת ביטחון לעצמאים במצבי משבר

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות (צילום: פורום העצמאים)
רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות (צילום: פורום העצמאים)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות קרא לאוצר להקפיא את המהלך להעלאת המע"מ מ-17% ל-18%, שמתוכנן לצאת לפועל ב-2025. "המהלך יפגע בבעלי העסקים הקטנים והפרילנסרים", נכתב בנייר עמדה שפרסם הפורום היום (שני), "ויקשה עליהם להתמודד עם המשבר ולהיחלץ ממנו".

לדבריהם, העלאת המע"מ תאלץ רבים מבעלי העסקים הקטנים והפרילנסרים לספוג את עליית מחירי הסחורות, השירותים וחומרי הגלם – הן בשל התקשרויות חוזיות מחייבות שקדמו להעלאת המע"מ, והן בשל הקושי לעדכן מחירים בתנאי התחרות הקשים בשוק.

בפורום הוסיפו שבעלי העסקים הקטנים והפרילנסרים, מרביתם בעלי הכנסה נמוכה מהממוצע, מועדים לפגיעה קשה בעקבות העלאת המע"מ גם במסגרת משק הבית, שכן מדובר במס רגרסיבי ששיעורו מההכנסה עולה ככל שההכנסה קטנה. הם הדגישו כי העלאת המע"מ ועליית המחירים הצפויה בעקבותיה צפויות לפגוע ברמת הצריכה במשק, ולהחריף את ההאטה הצפויה בו.  

לצד זאת, מתחו בפורום העצמאים ביקורת על היעדר התייחסות למנועי צמיחה עבור עסקים קטנים ובינוניים בתוכנית הכלכלית לשנת 2024 שאושרה על ידי הממשלה. הם ביקרו את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, וספציפית בתחומי ההשקעה בתשתיות ובחדשנות, הצפוי להחליש משמעותית גם את מנועי הצמיחה הקיימים – זאת כאמור נוכח תחזיות להאטה במשק. 

עוד התריעו בפורום כי העובדה שמתווה ההקלות בזכאות לדמי אבטלה בחל"ת לא הוארך, על אף הימשכות המלחמה, עשויה להביא לפיטורי עובדים רבים ולהקשות על בעלי העסקים להיחלץ מהמשבר. ההקלות, שכללו בין היתר אפשרות לקבל דמי אבטלה גם בחל"ת של שבועיים (ולא רק החל מחל"ת של 30 יום) וקיצור תקופת האכשרה לזכאות לדמי אבטלה – הסתיימו בסוף דצמבר. משרד האוצר הבהיר כי אין בכוונתו להאריכן. 

בפורום מוחים נגד העובדה שטרם הוסדר בחוק מנגנון רשת ביטחון לעצמאים בעיתות משבר. זאת למרות הפגיעה הקשה בעסקים קטנים בתקופת הקורונה ובמלחמה, התארכות תהליכי החקיקה של הפיצויים שהגבירה את אי הוודאות העסקית, והביקורת החריפה שמתח מבקר המדינה על התנהלות הממשלה בנושא. בפורום מבקשים לקדם כבר מזה כמה שנים את הצעת החקיקה שגיבשו במשותף עם הביטוח הלאומי למנגנון פיצויים בחירום לעצמאים "בלחיצת כפתור", אולם עד היום לא הצליחו בכך. 

בפורום מתחו ביקורת גם על הכוונה לחייב בעלי עסקים להתקין דלקן, כתנאי להכרה בהוצאות על רכישת דלק. לדבריהם, ההחלטה הזו מבטאת התייחסות של הרשויות אל כל בעלי העסקים כאל חשודים אוטומטיים, בעוד יש בידן כלים לפעול ישירות כנגד מעלימי מס. 

רמי בז'ה, יו"ר פורום העצמאים מבית ההסתדרות: "ההתעלמות מהצורך ברשת ביטחון לעצמאים ולפרילנסרים היא בלתי נסבלת. ממשלת ישראל חייבת להזרים חמצן באופן מיידי לבעלי העסקים, הנמצאים במצב אנוש.

"במהלך השנים האחרונות פעלנו להסדרת הסיוע לעסקים, ואף גיבשנו בשיתוף עם הביטוח הלאומי מתווה למענק שעת חירום לעצמאים ולבעלי שליטה. למרבה הצער, למרות פניות חוזרות ונשנות לשרים הרלוונטיים ולמשרדי הממשלה, דבר לא התקדם. ללא הצגת מתווה פיצויים מוסדר, שר האוצר ייזכר כאיש שבמשמרתו עשרות אלפי עצמאים בישראל קרסו ונשלחו לרחוב". 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!