
160 בני אדם מהחברה הערבית נהרגו בדרכים ב-2024 – שיא של לפחות 20 שנה, כך על-פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. ההרוגים הערבים מהווים יותר מ-36% מההרוגים בישראל.
מדובר בשנה הקטלנית ביותר בדרכים זה 18 שנה גם בחברה הכללית, עם 439 הרוגים, אך באוכלוסייה הכללית חלה עלייה של 20% במספרי ההרוגים לעומת 2023, ואילו בחברה הערבית העלייה היא של 60%: 160 הרוגים ערבים ב-2024, לעומת 98 ב-2023.

גם בשנים קודמות יוצגה החברה הערבית מעבר לגודלה היחסי במספרי ההרוגים בדרכים. כך לדוגמא, ב-2023 ו-2022 היו ההרוגים הערבים 27% ו-32% מההרוגים בדרכים בהתאמה, אף שהחברה הערבית מוערכת בכ-22% מהאוכלוסייה בלבד; אולם 2024 שוברת גם בתחום זה שיא של למעלה מ-20 שנה, עם כ-36% הרוגים מהמגזר הערבי כאמור.
המגמות אינן זהות בקרב יהודים וערבים
עלייה זו קשורה למגמה הכללית, אך אינה חופפת לה לחלוטין. גם בחברה היהודית התרחשה עלייה של 14% אחוזים במספר ההרוגים. אך למרות זאת, המגמות אינן חופפות כלל: מנתוני ההרוגים לפי חודשים עולה כי בחודשים רבים זינק מספר ההרוגים הערבים, בעוד שהיהודי נותר זהה, או להיפך.
כך לדוגמא, הזינוק הגדול במספר ההרוגים, שהחל בחודש מרץ, התבטא בשני המגזרים, אך בעוצמה שונה: בקרב יהודים ואחרים נהרגו באותו החודש 27 בני אדם, לעומת 15 הרוגים בפברואר, עלייה של 80%. הקפיצה במגזר הערבי באותו חודש הייתה משמעותית, אך קטנה בהרבה: מ-11 ל-18 בני אדם, כלומר עלייה של כ-60%. בחודש אפריל גדלו הפערים, כשבחברה הערבית ירד מספר ההרוגים ל-13, ואילו בקרב יהודים ואחרים עלה מספרם ל-28.

עם זאת, בכלל החודשים היו מספרי ההרוגים הערבים גבוהים בהרבה מחלקם באוכלוסייה. השיא היה ביוני, החמור ביותר באותה שנה, אז נהרגו 22 בני אדם מהחברה הערבית, יותר מ-51% מ-43 ההרוגים שנהרגו באותו החודש. כלומר, מספר ההרוגים הערבים הגיע לשיא, דווקא בחודש שבו מספר היהודים ההרוגים לא היה גבוה במיוחד.
הנתונים הללו ואחרים מראים שאף שהעלייה החמורה במספרי ההרוגים מגיעה כנראה מנתוני יסוד שמשפיעים על כל האוכלוסייה, נסיבות שונות עבור כל ציבור משפיעות דרמטית על מספרי ההרוגים בכל חודש. אין כיום הסבר ודאי לגורמי העלייה במספרי ההרוגים, לא באוכלוסייה הכללית ולא בחברה הערבית בתוכו. עם זאת, אחת הבעיות הקשות שככל הנראה משפיעה על מספרי ההרוגים היא בעיית האכיפה, כתוצאה מקיצוצים ושחיקה של כוח האדם במשטרה. על פי גורמים שונים בחברה הערבית, הקיצוצים פוגעים בחברה זו במיוחד, ונותנת תמריץ להתפתחותה של תרבות נהיגה שלילית בקרב צעירים.
זינוק במספר הולכי הרגל הערבים שנהרגו בכביש
על אף שבחברה הכללית גדל מספרם של הולכי הרגל שנהרגו, מ-99 ב-2023 ל-114 ב-2024, בפועל מספר ההרוגים בקרב יהודים ואחרים ירד מעט, מ-79 ל-72. בקרב הערבים, לעומת זאת, המספר הוכפל מ-20 הרוגים בלבד ב-2023, לכ-42 הולכי רגל הרוגים ב-2024.
יש הקושרים בעיה זו גם לתחבורה הציבורית הדלה ביישובי המגזר הערבי, שמאלצת את התושבים ללכת ברגל בדרכים מסוכנות, לעיתים קרובות על כבישים בינעירוניים, כדי לעבור מרחק קצר יחסית בין שני כפרים. נתון שתומך בטענה זו הוא שמתוך 42 הולכי רגל ערבים שנהרגו ב-2024, 18 נהרגו בדרך בינעירונית, כלומר למעלה מ-40%, ואילו רק 17% מהולכי רגל יהודים ואחרים (12 מתוך 69) נהרגו בדרך בינעירונית.
ילדים ערבים נהרגים יותר מילדים יהודים
נתון קשור אך לא חופף להולכי הרגל הוא מספר ההרוגים בגילים 0–18. על פי נתוני דו"ח בטרם מחודש נובמבר, בגילים אלו מיוצג המגזר הערבי ייצוג יתר קיצוני של כ-70% מההרוגים, אף שהוא מהווה כ-25% בלבד מקבוצת הגיל. המצב חמור במיוחד בחברה הבדואית, ש-25% מכלל הילדים ההרוגים משתייכים אליה, אף שהיא מהווה 5% בלבד מקבוצת הגיל.
המצב בחברה הערבית נסקר מספר פעמים בימי החירום שערכו בנושא בוועדת הכלכלה, אך הנושא לא זכה לפתרון מהותי, בדומה לכלל המשבר בתאונות הדרכים, שהרשויות השונות התמודדו איתו ללא כל תוכנית.
ינואר האחרון היה קטלני בהרבה מחודש ינואר של שנה שעברה, אם כי מעט פחות בחברה הערבית, אך נראה שאם לא ייעשה דבר, 2025 עלולה להיות קטלנית עוד יותר, עבור ערבים ויהודים.