
פתיחה מדאיגה ל-2025: 37 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בינואר – יותר מהרוג ביום, וארבעה יותר מינואר 2024, לפי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד). 2024 הייתה השנה הקטלנית ביותר בדרכים זה 18 שנה, עם 439 הרוגים.
מדובר בינואר הקטלני ביותר זה שנים, והוא מסמן מגמה מדאיגה. על פי הרלב"ד, בינואר 2024, שדווקא לא היה אחד מהחודשים הקטלניים בשנה הזו, נהרגו 33 בני אדם בדרכים; בינואר 2023 נהרגו 28 בני אדם בדרכים; ובינואר 2022 נהרגו 26 – כלומר בשלוש שנים עלה מספר ההרוגים בינואר בעשרה בני אדם.
החדשות הטובות הן שדווקא במגזר הערבי, שהעלייה בו בשנה שעברה הייתה החדה ביותר, נרשמה ירידה ביחס לינואר בשנה שעברה – תשעה מההרוגים היו מהמגזר הערבי, כ-25%. זאת, לעומת ינואר 2024, אז נהרגו 14 ערבים מתוך 33 ההרוגים באותו החודש, כלומר יותר מ-42%, כפול מחלקם באוכלוסייה, ולעומת כלל 2024, שבה נהרגו 146 ערבים בדרכים, כ-33% מההרוגים.
הנתונים הקשים אינם מפתיעים: למרות העלייה הדרמטית במספרי ההרוגים, שהייתה ברורה עוד ביולי, הרשויות היו איטיות להגיב, ולא הציגו תוכנית מסודרת. הרלב"ד, הרשות האחראית הרשמית על תאונות הדרכים, הגיעה ל-2024 כשהיא בתקציב נמוך יותר מאי פעם, עם יו"ר חדש, וסמכויות שדו"ח מבקר המדינה הגדיר במאי כמקוצצות ובלתי מספיקות. גרוע מכך, הרלב"ד פעלה ללא מנכ"ל במשך כמעט כל 2024, ורק חודש לפני סיומה מינתה שרת התחבורה את גלעד כהן לתפקיד.
בכנסת נכנסה ועדת הכלכלה לפעילות רק במחצית השנייה של השנה, בין היתר בעקבות התפטרותו של יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, במחאה על אוזלת ידה של הממשלה.
בשורת דיוני חירום שקיימה ועדת הכלכלה בשלהי 2024, הפנתה הוועדה אצבע מאשימה לעבר משרד התחבורה, שקיצץ שוב ושוב בתקציב הרלב"ד, הותיר אותה ללא מנכ"ל, ולא קידם פתרונות למגמה המחרידה בכבישים, למעט קידום שיפוצו של כביש 40 המסוכן, והציעה כצעד ענישה את העברת הרלב"ד למשרד ראש הממשלה.
בלי שינוי חד במדיניות, 2025 תהיה קטלנית אף יותר מ-2024. או כדברי יו"ר הרלב"ד, ניצב לשעבר יורם הלוי, באחת הוועדות: "בסוף יגידו 'יש 400 הרוגים' ויקראו לזה ירידה".
משרד התחבורה: "השרה מירי רגב יזמה את הקמת ועדת השרים לתאונות דרכים בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו מתוך מטרה לייצר שינוי משמעותי. המשרד מקווה שהוועדה, שעתידה להתכנס השבוע, ב-6 בפברואר, תספק פתרונות משמעותיים למיגור מכת תאונות הדרכים בישראל.
"במקביל, משרד התחבורה פועל בנחישות לצמצום התאונות באמצעות השקעה מסיבית בתשתיות ובמוקדי סיכון, השקעה ברשויות המקומיות ועבודה צמודה עימם, חיזוק מערך התחבורה הציבורית, הגברת הסברה וחינוך, שיתופי פעולה בין-משרדיים, פרויקט האשכול ופרויקט עיר בטוחה".
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הקטל בדרכים לא פוסק וממשיך לגבות קורבנות. החודש הראשון של 2025 ממשיך את 2024 הקטלנית והמדממת. והמגמה המדאיגה היא שהוא קטלני יותר ולא מדובר בתוצאה של המלחמה. למרות הכישלון הגדול במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לא הובילו לשינוי המדיניות ולכן גם לא התוצאה זהה ואף קשה יותר.
"זה לא חייב להיות ככה ולא נגזר עלינו לחיות לצד תאונות הדרכים. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים חייבת לאשר את התוכנית הלאומית הרב-שנתית לבטיחות בדרכים בהקדם. כולנו משלמים את מחיר ההפקרה והאדישות הממשלתית וזה חייב להיפסק".