דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עבודה מסוכנת / המדינה תוסיף תקנות בטיחות בבניין, בשטח מעדיפים אכיפה משמעותית

מינהל הבטיחות במשרד העבודה הודיע על פרסום התקנות שייגעו למנופים, ולכלים מכניים נוספים בענף הבניין | בארגון מפעילי עגורן צריח ובהסתדרות עובדי הבניין והעץ טוענים כי המשרד צריך, לפני הכל, להגדיל את מספר המפקחים

מנופים בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
מנופים בירושלים (צילום ארכיון: אוליבר פיטוסי / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית צפוי לפרסם בקרוב טיוטה לעדכון תקנות הבטיחות בעבודה הנוגעות לעגורנים, ולשורת מפעילי כלים מכניים נוספים בענף הבניין, זאת בהנחיית שר העבודה והרווחה, חיים כץ.

הכוונה היא לבצע רפורמה במסלול להסמכת מפעילי מנוף עגורן, כך שלראשונה תבוצע תקופת ההכשרה בפועל (הסטאז') תחת הנחיית מאמן מוסמך – ולא בליווי של מנופאי ותיק בלבד, כפי שהיה נהוג עד כה. כמו כן בכוונת המשרד להתנות את מסלול ההסמכה וחידוש הרישיון למנופאים בעמידה במבחן פסיכוטכני ייעודי שיערך במכון אבחון, ויבחן יכולות לימוד, תפיסה מרחבית, כושר תפעול טכני, עבודה תחת לחץ, התמודדות מנטלית, התאמה אישיותית לתפקיד ועוד.

קריסת מנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).
קריסת מנוף ברמת גן (צילום: תיעוד מבצעי מד"א).

בנוסף, ולראשונה, תידרש הסמכה מקצועית לצורך הפעלתן של מכונות נוספות שעד כה ניתן היה להפעילן ללא כל הסמכה, כגון: משאבת בטון ניידת, עגורן נייד זעיר ועגורן להקמה מהירה. מדובר בהסמכות חדשות, שבחלקן מחויבות על בסיס החלטת הממשלה לתיעוש הבנייה ובחלקן הוטמעו על רקע תאונות עבודה קשות שגבו חייהם של עובדים, בדגש על הפעלתן של משאבות בטון ניידות בקרבת מקורות מתח גבוה.

את הענקת ההסמכות והרישיונות לעגורן צריח וליתר הכלים, מבקשת הטיוטה החדשה להעביר מגף ציוד מכני הנדסי  במשרד התחבורה, לרשם שיוסמך על ידי מפקח העבודה הראשי במשרד העבודה והרווחה.

"כמו תחבושת מצח לרגל פצועה"

בארגון מפעילי עגורן צריח דווקא לא קיבלו בברכה את הודעת המינהל, והביעו תרעומת על פרסומן של תקנות בטיחות חדשות בשעה שמשרד העבודה והרווחה, לצד יתר גורמי האכיפה, אינו מקצה די משאבים לאכיפת החוקים והתקנות הקיימים. כזכור במשרד העבודה והרווחה כיום 19 מפקחים בלבד האמונים על למעלה מ-13 אלף אתרי בנייה. מאז כניסתו לתפקיד העלה השר חיים כץ שורת יוזמות לשיפור האכיפה כגון מכרז ליוזמות טכנולוגיות שיסייעו לאכיפת חוקי העבודה וכן יוזמה שתאפשר למפקחים הטלת קנסות מנהליים על קבלנים המפרים את חוקי הבטיחות – אולם השר לא נענה לקריאות החוזרות ונשנות להגדלת מספר המפקחים.

"זה כמו כשאתה אומר שיש לך פצע ברגל ואומרים לך עכשיו 'הנה, הבאנו לך עכשיו יופי של תחבושת מצח'" אמר לדבר ראשון דובר הארגון, רועי וינשטיין, "מבחינתנו, צריך קודם כל אכיפה ופיקוח כדי שנוכל לבצע את העבודה שלנו בבטיחות ועם ביטחון תעסוקתי. השכר השחור חזר לגמרי, ההתעללות של חברות כוח האדם במנופאים חזרה. החלטנו שאנחנו צריכים לקחת צעד אקטיבי ולהפסיק לחכות. אנחנו לא יודעים איך לעשות את זה, אבל לא יכול להיות שאנחנו מקבלים רק תגובות פרווה – 'תמתינו'. לא יכול להיות שחומרי הבנייה, והקדמה בבנייה יותר חשובים מהחיים שלנו".

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ: תאר לך שעכשיו היו מוציאים הודעה לעיתונות שגייסו עוד 48 מפקחים? זה היה מבורך, אבל זה לא מה שקורה – מפרסמים עוד תקנה"

"ביום שבת נעשה אסיפה כללית של מנופאים ונראה אם נצליח למצוא פתרון משותף כי זה פשוט לא יכול להמשיך ככה", הוסיף. לדבריו, ההליכים המשפטיים במקרים של תאונות עבודה ולהפרות שונות שנעשו כנגד מנופאים נמשכים שנים, גם כשהמנופאים "כבר זוקפים ראש ופועלים כנגד המעסיקים הפוגעניים". לטענת וינשטיין, המנופאים נדרשים לקבל החלטות קשות ומהירות בשטח, בעניינים בהם הסכנה לחייהם היא מידית – זאת בשעה שהמערכות שאמורות להגן עליהם פועלות בקצב אטי ולא רלוונטי.

בארגון מפעילי עגורן צריח לא שוללים את האופציה של התפטרות המונית, צעד שכבר נקטו בפברואר השנה. "עושה רושם שהיחידים שמגנים עלינו הם מנופאים אחרים, מעבר לזה אנחנו כלואים בביורוקרטיה וב'עובדים על זה', 'זה תקוע', 'זה במחלקה משפטית'" אמר, "כמו פגישות עם חיים כץ – זה נהדר אבל לא קורה שום דבר אחר כך. אנחנו צריכים לתת פתרונות מידיים ולא כאלה שלוקחים בין שנתיים לתשע שנים".

מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).
מנופאים בפתח אולם וועדה בכנסת, לקראת דיון בהתפטרותם ההמונית של למעלה ממאתיים מנופאים במחאה על תנאי העסקתם. 1 בפברואר 2017 (צילום: דבר ראשון).

גם יצחק מויאל יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ, שותף לביקורת זו. "הייתי מצפה ממשרד העבודה שייתן תשובות בשטח לגבי פיקוח, אכיפה, ענישה. זה מה שאני מצפה שיהיה" אמר מויאל, "תאר לך שעכשיו היו מוציאים הודעה לעיתונות שגייסו עוד 48 מפקחים? זה היה מבורך, אבל זה לא מה שקורה – מפרסמים עוד תקנה, שאני כמובן צריך לבחון כדי לחוות עליה את דעתי, אבל אני מצפה לקבל בשורה הרבה יותר טובה – שתהיה הגדלה של מספר המפקחים בענף, שיהיה עומק לפיקוח ואכיפה אפקטיבית, כי אנחנו ממשיכים עדיין לראות תאונות עבודה. מצד שני, אני חייב להגיד שסוף סוף אני מתחיל לקבל עדכונים על סגירת אתרים, אבל זה עדיין מעט בלבד".

לדבריו, אינו מכיר את הכוונה לכנס אסיפה של המנופאים ואת צעדי המחאה אותם הם שוקלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!