דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דעות

ההפקרות נמשכת / תיק 38: היחידה שתפקידה לחקור את תאונות הבניין מתחמקת מעבודתה

היחידה המשטרתית פל"ס אינה חוקרת מקרי פציעה ומוות באתרי בנייה, אלא רק מבצעת מבצעי אכיפה או חקירות במקרי דגל של עבריינים סדרתיים, וזה רחוק מייעודה | 38 משפחות שאיבדו את יקירהן ב-2018, מחכות לתשובה | דעה

ניידת משטרה בזירת תאונת בניין. ארכיון (צילום: רוי אלימה/פלאש90)
ניידת משטרה בזירת תאונת בניין. ארכיון (צילום: רוי אלימה/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

התפקיד הברור והמיידי של יחידת החקירות החדשה לתאונות בניה, צריך להיות חקירת מותם ופציעתם של עובדים והבאת האשמים בכך לדין. ניסיון המשטרה לייעד את היחידה לחקירת תיקי דגל ו'אירועים מיוחדים' בלבד הוא פלסטר יחצ"ני לבעיה שזועקת לשמיים – אנשים נופלים פה אל מותם על ימין ועל שמאל ואיש אינו נותן על כך את הדין.

דמיינו לעצמכם מצב שבו רק ב-5% ממקרי הדריסה הקטלניים היתה מגישה המשטרה כתבי אישום. בכל הנוגע לתאונות קטלניות בענף הבניין, זה המצב. בין 2010 ל-2015 נהרגו 191 עובדים, אך רק 95 תיקים נפתחו בגין גרימת מוות ברשלנות, ורק 11 כתבי אישום הוגשו. כמחצית מהתיקים נסגרו בשל חוסר בראיות. כשמדובר בגרימת חבלות חמורות ונכויות המצב כמובן אפילו עוד יותר מביך.

תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).
תאונות בניין קטלניות ותיקי חקירה (גרפיקה: דבר ראשון).

אין ספק, שיתוף הפעולה בין המשטרה ומשרד העבודה בשורה של מבצעי אכיפה משולבים כנגד הפרת חוקי הבטיחות בענף הבניין הם מבורכים – אבל הם אינם גורעים מהאחריות של כל אחד מהגופים על חלקו הספציפי בעצירת התופעה. בעוד שתפקיד מינהל הבטיחות למנוע את התרחשות התאונה הבאה, תפקידה של המשטרה הוא העמדתם של פושעים לדין – בייחוד כאלה אשר ברשלנותם הובילו למותם של עובדיהם או גרמו להם לנכות.

נזכיר, על הקמת היחידה המליץ פרקליט המדינה כבר ביולי 2016. בנובמבר 2017 פנה פעם נוספת לשרי האוצר, ביטחון הפנים והעבודה. וועדות הכנסת התכנסו בשנה החולפת לדון בהקמתה כשלוש פעמים – והיא אכן הוקמה לבסוף ערב השנה החדשה, כמפלג בתוך להב 433, תחת השם המפוצץ פל"ס – פועלים ללא סיכון. אלא שבמשטרה מסתבר רואים את המנדט שקיבלו להקמתה אחרת לגמרי מאיך שהובן בבית המחוקקים.

זירת התאונה באתר בניה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
זירת התאונה באתר בניה בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

נכון להיום היא אינה חוקרת אף לא אחת מתאונות הבניה הקטלניות והקשות שנטלו את חייהם של תשעה עובדים ופצעו באורח בינוני עד קשה 41 עובדים נוספים בשנה החולפת, גם לא את מותם של 38 עובדים בשנת 2018, שנה בה נפצעו 170 פועלים. מבחינת המשטרה היחידה תחקור רק "אירועים של תאונות עבודה בעלות מאפיינים ייחודיים, לדוגמה תאונות מורכבות, המערבות קריסת תשתיות או המצריכות ידע ומשאבים רבים, בהתאם לשיקול הדעת של הפיקוד". את יתר זמנה תשקיע כאמור במבצעי אכיפה משולבים המצטלמים היטב ובתיקי דגל כנגד מפרים סדרתיים – תחומים שאמורים להיות בראש ובראשונה באחריות משרד העבודה והרווחה (על אף שאין ספק שיוכל להסתייע לשם כך במשטרה).

צריך להגיד בקול ברור, לא לכך התכוון המשורר. אין מניעה ששוטרי המחוזות השונים יצטרפו לחוקרי משרד העבודה למבצעים משותפים, ובהחלט מצופה שהמשטרה תיתן סיוע מיידי כשמדווחים לה על עובד בלא רישיון שמפעיל מנוף ומסכן חיים, אבל לא לשם כך הוקמה היחידה החדשה, כשם שלא צריך יחידה מיוחדת כדי לעצור אדם הנוסע בלא רישיון או בשכרה.

זירת התאונה בקיבוץ יפעת בה נהרג עובד בן 28.(צילום: משטרת ישראל)
זירת התאונה בקיבוץ יפעת בה נהרג עובד בן 28.(צילום: משטרת ישראל)

היחידה החדשה צריכה לדאוג להביא את הרשלנים לדין, ולהתמקד בכך, לכן הוזכרה שוב ושוב בבית המחוקקים בתור 'יחידה לחקירת תאונות בניין'. עשרות משפחות ממתינות משך שנים להבין מי האשם במות יקיריהן, בלא תשובות ואף בלא התייחסות. יתרה מכך – הזנחת החקירות הפליליות פוגעת גם ביכולתן של המשפחות לתבוע את מלוא זכויותיהן בתביעות ניזקין כנגד הגורמים לאסונן, והקבלנים בשטח יודעים שאין דין ואין דיין.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!