דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צעדת השוויון

צעדת השוויון / הצעדה הסתיימה - אבל מאיפה יבוא הכסף לפריפריה?

הפעילים נפגשו עם הנשיא וחזרו לבתיהם לאחר מסע רגלי מירוחם לירושלים. דעות שונות בקרב המארגנים בשאלת המקורות לצמצום הפער - תוספת לתקציב המדינה או חלוקה מחדש של התקציב הקיים

צעדת השוויון שיצאה לפני כשבועיים מירוחם שבנגב, הגיעה אתמול (ראשון) לבית הנשיא שבירושלים. בבית הנשיא נפגשו מובילי הצעדה עם אנשי חינוך ותלמידים ירושלמים ועם ראשי ערים ופעילים מרחבי המדינה. נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר במפגש כי "עלינו להביא למצב בו האפשרות למצוינות תונגש באופן שווה לכל מקום, מרכז ופריפריה, כך שתהפוך גם היא למרכז תרבותי-חברתי בו משתוקקים לגור בגלל האפשרויות ובזכות התקווה שמאפשר כל מקום ומקום. עלינו לאפשר לכל ילד וילדה במדינת ישראל להגיע לאותם הישגים- זו תקווה ישראלית, בכל מקום בישראל."

מיכאל ביטון, ראש מועצת ירוחם ומיוזמי הצעדה, הודה לנשיא על המפגש ואמר: "מיום כניסתך לתפקיד הנשיא דיברת על יכולות המדינה לכלול את כל הזהויות וכלל השבטים והקבוצות, וכך פעלנו גם אנחנו יחד עם כלל זהויות הפריפריה, כאשר כרכנו את סוגיות החינוך והרווחה יחד. צעדת השוויון היא רק זעקה, המבחן האמתי הוא מבחן המעשה. זוהי שעת רצון, אולי האחרונה, התחנה האחרונה לפני אישור התקציב הדו שנתי."

ע"פ הנתונים שהציגו הצועדים, ההשקעה של הרשות המקומית בילד לשנה (נכון ל-2011) עומדת על: 46 ₪ ברהט, 847 ₪ בביתר עילית, 2300 ₪ בירושלים ו 8500 ₪ בתל אביב. במהלך הצעדה התעוררה מחלוקת בנושא המהלכים הנדרשים לצמצומו של אי השוויון בחינוך וברווחה בין רשויות מקומיות: חלק מהפעילים דרשו לשנות את שיטת התקצוב הנהוגה כיום כך שתגדיל את התקציב שהמדינה מעבירה לרשויות חלשות על חשבון הרשויות המבוססות, בעוד אחרים קראו ליצירת מקורות תקציביים חדשים לחיזוק הרשויות החלשות.

מיכאל ביטון, ראש העיר ירוחם: "אני לא אומר לשר האוצר מאיפה להביא את הכסף. השרים הבכירים אולי לא יצרו את אי-השוויון, אבל באחריותם להקטין אותו."

ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטון לא נקט עמדה חד משמעית בסוגיית מקורות המימון לצמצום הפער. בשיחה עם "דבר ראשון" אמר ביטון כי "אני לא אומר לשר האוצר מאיפה להביא את הכסף. השרים הבכירים אולי לא יצרו את אי-השוויון, אבל באחריותם להקטין אותו. הצעדה העלתה לסדר היום הציבורי את הסוגיה הדרמטית הזו, ואנחנו נחושים לדאוג לכך שהיא תהיה בראש סדר העדיפויות הלאומי."

אבי דבוש, ממייסדי תנועת הפריפריות ואחד ממארגני הצעדה, התבטא בזכות הרחבת תקציב המדינה כחלופה לפתרון. "אפשר להוציא יותר ואנחנו בעד הרחבה תקציבית", אמר דבוש בשבוע שעבר ל"דבר ראשון", " צריך לשקול בצורה רצינית הוצאה של מיליארדים. אני חושב שטוב שהתחלנו מוקדם כי זה יכול להיות בדחיפה נעימה – הגיע הזמן, 68 שנים דיברנו על זה והגיע הזמן לעשות את זה. יכול להיות שזה יצליח, ואם לא אז אנחנו גם נסלים נאבק, נשבות וכן הלאה. אבל עוד יש חלון הזדמנויות וזה יכול להיקלט בצורה טובה".

כותבות וכותבי 'דבר ראשון' ליוו את הצעדה מיומה הראשון, דרך שגב-שלום, הצטרפותן של נשות נעמ"ת, הצטרפות ההסתדרות וועדי העובדים מהדרום לצעדה, ביקורה של הפעילה ויקי כנפו שהביאה מנסיון הצעדה שערכה בשנת 2003, ראש עריית ירושלים ניר ברקת וח"כ ואורן חזן שהזיעו עם הצועדים, עד לסיכום הצעדה בשדולה לחיזוק הפרירפייה בכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!